Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-234/219a/245/05/PP
z 26 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-234/219a/245/05/PP
Data
2005.10.26
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
aktualizacja
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste
Pytanie podatnika
Czy w przypadku zaistnienia ustawowych przesłanek uzasadniających aktualizację opłaty, koniecznym jest doliczenie do opłaty podatku VAT wg 22% stawki, jako od czynności wykonywanej na podstawie umowy cywilnoprawnej, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)?
Jak wynika ze złożonego wniosku, zgodnie z art. 72 i 77 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2063 z późn. zm.) w zw. z art. 238 kodeksu cywilnego użytkownik wieczysty uiszcza przez czas trwania swego prawa opłatę roczną, która może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Na tle powyższego stanu faktycznego, zostało postawione pytanie, czy w przypadku zaistnienia ustawowych przesłanek uzasadniających aktualizację opłaty, koniecznym jest doliczenie do opłaty podatku VAT wg 22% stawki, jako od czynności wykonywanej na podstawie umowy cywilnoprawnej, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)... Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji należy opowiedzieć się za istnieniem obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat rocznych, co skutkuje przyjęciem zasady, iż kwotę aktualizowanej opłaty rocznej powiększa się o podatek VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ustanowienie prawa użytkowania wieczystego nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 7 ustawy o VAT, nie dochodzi bowiem w takim przypadku do przeniesienia praw do rozporządzania nieruchomością jak właściciel, w związku z czym kwalifikacji prawnej czynności należy dokonywać w oparciu o przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl powołanego przepisu, odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest zaś kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), cena jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Z powyższego wynika, iż kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od użytkownika wieczystego z tytułu użytkowania wieczystego, zaś podatek od towarów i usług zawiera się w ustalonej przez oddającego w użytkowanie opłacie. Bez znaczenia pozostaje w sprawie sposób dokonanej kalkulacji wysokości opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, jak również zmiana jej wysokości, dokonana zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Zarówno w przypadku ustalenia wysokości pierwszej opłaty, opłaty rocznej, jak i zaktualizowanej stawki opłaty rocznej kwoty te są kwotami brutto, tj. obejmującymi podatek od towarów i usług, który powinien zostać rozliczony przez oddającego w użytkowanie wieczyste. Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) został uchylony § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w myśl którego w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstawał z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu. Zatem od dnia 15 lutego 2005 r. obowiązek podatkowy w przypadku oddania nieruchomości gruntowych powstaje na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Jednakże, w przypadku pobrania po dniu 24 czerwca 2004 r. a przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, całości lub części należności z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych - przed upływem terminu ich płatności - obowiązek podatkowy z tytułu pobrania tych należności powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat (wpłat) – § 2 rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2005 r. Mając powyższe na uwadze tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku, zgodnie z którym należy opowiedzieć się za istnieniem obowiązku podatkowego, który powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat rocznych, co skutkuje przyjęciem zasady, iż kwotę aktualizowanej opłaty rocznej powiększa się o podatek VAT, jest nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów. Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.