Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszkowie
1421AV/443/2955/05/DL
z 6 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1421AV/443/2955/05/DL
Data
2005.10.06



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszkowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków na reprezentację i reklamę, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z uwagi na przekroczenie limitu określonego w przepisach o podatku dochodowym.


Pismem z dn. 28.06.2005r., strona zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy wydatki na cele reprezentacji i reklamy limitowanej (np. kawa, herbata, ciastka, drobne prezenty itp.) pozwalają na odliczenie podatku VAT naliczonego, jeżeli limit o którym mowa w przepisach dotyczących podatku dochodowego, czyli 0,25% przychodu został przekroczony. Ponadto podatnik pyta się o obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia podatku VAT.

Przedstawiając swoje stanowisko, wnioskodawca stwierdza, że ponieważ przekazywane towary na potrzeby reprezentacji i reklamy związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej, więc czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Natomiast, wg oceny strony, podatek VAT od zakupionych towarów zużytych czy przekazanych zarówno w ramach limitu 0,25% przychodu jak i po jego przekroczeniu powinien być odliczony na ogólnych zasadach.

Analizując przedstawione informacje i stanowisko wnioskodawcy, zawarte w złożonym piśmie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza co następuje:

Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dn.11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm. ) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, na podstawie art.88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Użycie w treści zacytowanego przepisu trybu przypuszczającego, oznacza, iż przepis nie może mieć zastosowania do sytuacji , w których podatnik nie zalicza pewnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jedynie z powodu przekroczenia limitu, lecz mógłby to zrobić gdyby tego limitu nie przekroczył. Wydatki ponoszone na reprezentację i reklamę są wydatkami, które mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art.88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadkach, gdy określonego wydatku co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Tym samym podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru lub usługi, jeśli dany wydatek nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie z powodu przekroczenia limitu, o którym mowa w treści art.16 ust.1 pkt 28 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. Nr 14 z 200r., poz.176 z późn. zm.), z zastrzeżeniem spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisach dotyczących możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W odniesieniu do objęcia opodatkowaniem przekazania lub zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.5 ust.1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art.7 ust.2 wyżej wymienionej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowiznyjeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie, w myśl brzmienia ust. 3, powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Definicja prezentu o małej wartości została zawarta w art. 7 ust. 4, natomiast definicja próbki znajduje się w art.7 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 roku.

Sformułowana w ten sposób przez ustawodawcę treść ust. 3 pozwala uznać, że na podstawie ust.2 podlega opodatkowaniu przekazanie nie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (np. kasety, płyty itp.) oraz wszelkich towarów w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w powołanych wyżej przepisach art.7 ust.4 i 7 ustawy.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, że opodatkowaniu podlega przekazanie lub zużycie towarów, gdy spożytkowane są na cele ściśle wymienionych osób (pkt 1 ust.2 ). Z treści przepisu nie wynika, aby w pojęciu "wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia", mieściła się również czynność zużycia towarów. Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele reprezentacji w przypadku gdy beneficjentem jest kontrahent - osoba trzecia nie będąca pracownikiem, udziałowcem ani inną osobą, określoną w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Czynności podlegające opodatkowaniu, wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy, należy dokumentować, co wynika z art.106 ust. 7 cytowanej ustawy, poprzez wystawienie faktury wewnętrznej.

Natomiast czynności nie podlegające opodatkowaniu powinny być dokumentowane dowodami wewnętrznymi.

Niniejsza interpretacja dotyczy ogólnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W złożonym wniosku przedstawione bowiem zostały głównie wątpliwości dotyczące ogólnej interpretacji przepisów, nie odnoszące się do konkretnych transakcji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj