Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
Us40/DF1/415-10/III/2005
z 5 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Us40/DF1/415-10/III/2005
Data
2005.04.05



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
działalność dobroczynna
kościelne osoby prawne
pożytek publiczny


Pytanie podatnika
czy darowizna przekazana w 2004r. na działalność charytatywno- opiekuńczą parafii prawosławnej w wysokości....... zł. będzie podlegać w całości odliczeniu w 2004r. od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

    Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60) oraz art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 , poz. 176 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia .......2005r. (data wpływu do Urzędu .......2005r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego

p o s t a n o w i ł

    podzielić Pana stanowisko dotyczące wyłączenia z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych darowizny przekazanej w 2004r. na działalność charytatywno - opiekuńczą parafii prawosławnej

U Z A S A D N I E N I E

    W dniu.......2005r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:

czy darowizna przekazana w 2004r. na działalność charytatywno- opiekuńczą parafii prawosławnej w wysokości ...... zł. będzie podlegać w całości odliczeniu w 2004r. od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

    Stan faktyczny: w roku podatkowym 2004 dokonano darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą parafii prawosławnej w wysokości ... zł co stanowi mniej niż 10% osiągniętego przez podatnika dochodu.
    Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: z art.26 ust.1 pkt 9 i ust.5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że limit odliczenia z tytułu darowizny na cele określone w ust.1 pkt.9 wynosi 350zł. Natomiast z art.40 ust.7 zd.1 ustawy z dnia 4 lipca 1991r. o stosunku Państawa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego wynika, że "darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym , jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny sprawozdanie o przekazaniu jej na tę działalność (...)". W związku z powyższym oraz w ślad za pismem Ministerstwa Finansów nr PB5/KD-033-186-2393/01 z dnia 31.12.2001r. z którego wynika, że pierwszeństwo ma ustawa kościelna Podatnik uważa, że darowizna przekazana na działalność charytatywno-opiekuńczą jest w całości wyłączona z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy spełnione są dwa warunki - pokwitowanie ( bankowy dowód wpłaty) i sprawozdanie dotyczące przeznaczenia darowizny.
    Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy - powołany przez Pana przepis art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z póżn. zm.) dopuszcza możliwość odliczenia od dochodu przed jego opodatkowaniem kwot darowizn przekazanych na cele:
    a. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust.2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
    b. kultu religijnego
    w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.
    Darowizny na cele kultu religijnego to środki przeznaczone dla kościołów, związków religijnych i kościelnych osób prawnych.
    Przez działalność charytatywno-opiekuńczą należy rozumieć wspieranie osób będących w niedostatku i potrzebujących pomocy.
    Odliczenie od dochodu darowizn przekazanych na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne wynika z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odwołujący się do art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
    Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej.
    Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
    Przepis art. 40 ust. 7 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 ze zm.) stanowi, że darowizny na kościelną działalność charytatywno - opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.
    Podobne regulacje zawierają analogiczne przepisy innych ustaw o stosunku państwa do kościołów lub związków wyznaniowych.
    Zatem darowizny na działalność charytatywno - opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne są w całości wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (podlegają odliczeniu w pełnej wysokości bez ograniczeń), bowiem powołane przepisy o stosunku Państwa do Kościoła - w części dotyczącej darowizn na działalność charytatywno - opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne - są przepisami szczególnymi w stosunku do regulacji zawartej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Podsumowując powyższe, darowizna przekazana na cele kultu religijnego podlega odliczeniu w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł, natomiast odliczeniu od dochodu w pełnej wysokości podlegają wyłącznie darowizny na cele działalności charytatywno-opiekuńczej kościelnych osób prawnych.Koniecznym warunkiem wyłączenia z podstawy opodatkowania darowizny na działalność charytatywno opiekuńczą kościelnych osób prawnych jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek tj. posiadanie pokwitowania odbioru darowizny i sprawozdania dotyczącego jej przeznaczenia.
    W chwili dokonywania odliczeń podatnik musi dysponować jedynie pokwitowaniem odbioru darowizny, natomiast sprawozdaniem dotyczącym jej przeznaczenia, przedstawionym przez kościelną osobę prawną - najpóźniej po upływie dwóch lat od dnia przekazania darowizny.
    W przypadku braku sprawozdania o przeznaczeniu darowizny podatnik może odliczyć jedynie tylko do 350 zł łącznie darowizny zarówno na cele kultu religijnego jak i na działalność charytatywno - opiekuńczą kościelnych osób prawnych.
    Wysokość darowizn przekazanych przez osoby fizyczne w formie pieniężnej, zgodnie z art. 26 ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego (...). Przepis ten dotyczy także darowizn na cele charytatywne kościelnych osób prawnych.
    Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

    Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
    Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążaca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
    Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadch okreśolnych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj