Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-158/IV/2005/JD
z 7 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-158/IV/2005/JD
Data
2005.07.07



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
podatek od towarów i usług
stawki podatku
teren


Pytanie podatnika
Czy wystawienie faktury VAT (ze stawką 22%) potwierdzającej dostawę terenu, w przypadku gdy nie została określona jego cena, było zgodne z przepisami ustawy o VAT?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wystawienia faktury VAT ze stawką 22 %, potwierdzającej dostawę terenów przeznaczonych pod drogę publiczną w zamian za odszkodowanie (wynikającą z decyzji podziałowej terenów), w przypadku gdy nie jest znana ich faktyczna wartość, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Na mocy decyzji Prezydenta Miasta zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości Gmina Miasta przejęła od Podatnika działkę przeznaczoną pod drogę publiczną. Podatnik do wniosku załączył m. in. przedmiotową decyzję oraz fakturę VAT za dostawę gruntu, wystawioną ze stawką podatku 22%.

Decyzja podziałowa stanowi o wydzieleniu z danej nieruchomości działki pod drogę publiczną, która z mocy prawa (ustawy o gospodarce nieruchomościami) przechodzi na własność Gminy Miasta za odszkodowaniem. Wartość odszkodowania jest uzgadniana między stronami w późniejszym terminie. W chwili podziału nieruchomości i wydzielenia drogi publicznej grunty te nie są zabudowane. Drogi w przyszłości też nie będą przeznaczone pod zabudowę.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku pismem nr PV/443-526/IV/2004/RS z dnia 31.12.2004 r. , w odpowiedzi na pismo z dnia 17.11.2004 r., zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, udzielił Podatnikowi informacji, że przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej w zamian za odszkodowanie na podstawie decyzji Prezydenta Miasta podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnik wystawił fakturę VAT oraz wpłacił na rachunek urzędu skarbowego podatek wraz z odsetkami. Urząd Miasta odmówił przyjęcia faktury stwierdzając, że decyzja podziałowa nie daje podstaw do wystawienia faktury VAT i przyjęcia jej przez Gminę.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy wystawienie faktury VAT (ze stawką 22 %), potwierdzającej dostawę terenu, w przypadku gdy nie została określona jego cena, było zgodne z przepisami ustawy o VAT.

Zdaniem Podatnika omawiana faktura powinna być wystawiona z chwilą otrzymania zapłaty, a czynność nią udokumentowana winna być zwolniona od podatku VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasta na podstawie wydanej przez Prezydenta Miasta decyzji przejęła od Podatnika nieruchomość – działkę, przeznaczoną pod drogę publiczną.

Podatnik wystawił fakturę potwierdzającą dostawę terenu, stosując stawkę opodatkowania w wysokości 22 %.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowiący, że rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z powyższych przepisów wynika, że przeniesienie prawa własności przedmiotowej nieruchomości jest dostawą towarów podlegającą co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Pojęcia „teren budowlany” oraz „teren przeznaczony pod zabudowę” nie zostały zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z powyższym należy terminy te interpretować w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 6 cyt. ustawy Prawo budowlane, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć :

  • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  • budowlę stanowiącą całość techniczno – użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • obiekt małej architektury.

W myśl art. 3 pkt 3 cyt. wyżej przepisu, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak : lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, itp.

Zatem teren przeznaczony pod drogę publiczną jest terenem przeznaczonym pod zabudowę (budowlą – drogą).

Przeznaczenie przedmiotowego terenu – pod drogę publiczną, wynika z treści decyzji Prezydenta Miasta, stanowiącej o podziale nieruchomości oraz z wniosku Podatnika.

Dostawa gruntów budowlanych i przeznaczonych pod zabudowę, dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług w wyniku wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem, nie korzysta ze zwolnienia określonego w cytowanym wyżej przepisie i podlega opodatkowaniu według stawki 22 %.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (ust. 4 cytowanego wyżej przepisu).

Dostawa gruntu na powyższych warunkach winna zostać, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, udokumentowana przez Podatnika wystawieniem faktury VAT.

Zasady wystawiania faktur (zgodnie ze stanem prawnym na dzień 31.12.2004 r. - kiedy to Podatnik wystawił fakturę dokumentującą przedmiotowe czynności) były określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971). W myśl § 16 ust. 1 cytowanego rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 17 i § 18.

W myśl art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy (wg stanu prawnego na dzień 31.12.2004 r., kiedy miały miejsce przedmiotowe czynności) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik nie zna kwoty obrotu, gdyż kwota odszkodowania zostanie uzgodniona w terminie późniejszym.

Zgodnie z art. 29 ust. 9 w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku braku odbiorcy – według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych powyżej unormowań prawnych należy uznać, iż Podatnik jest zobowiązany do opodatkowania omawianej czynności dostawy terenu stawką 22 % oraz wystawienia faktury VAT w terminie siedmiu dni od dnia wydania towaru (z konsekwencją powstania obowiązku podatkowego).

Ponadto tut. Organ nadmienia, że nie jest właściwy do rozstrzygania sporów pomiędzy Podatnikiem a Urzędem Miasta .

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, nie dokonywał oceny załączników przedmiotowego wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj