Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-354a/05/MP
z 12 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-354a/05/MP
Data
2005.10.12



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
przekazanie na cele działalności gospodarczej
reklama
stawki podatku


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż:1)sprzedaż czasopism, bez względu na to, czy z załączonym gadżetem, czy bez podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 49 ustawy o podatku od towarów i usług przy spełnieniu warunków tam określonych, według stawki właściwej dla czasopism (7%). Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży czasopisma, z gadżetem lub bez niego, pomniejszona o kwotę należnego podatku,2)dołączanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez Stronę działalnością (przedsiębiorstwem),3)w przypadku, gdy gadżety spełniają definicję prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od wykazania związku z prowadzonym przedsiębiorstwem,4)w przypadku, gdy gadżety nie spełniają definicji prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, jeśli jest dokonane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki Akcyjnej z siedzibą w Warszawie z dnia 12 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. że:

1)sprzedaż czasopism, bez względu na to, czy z załączonym gadżetem, czy bez podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 49 ustawy o podatku od towarów i usług przy spełnieniu warunków tam określonych, według stawki właściwej dla czasopism (7%). Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży czasopisma, z gadżetem lub bez niego, pomniejszona o kwotę należnego podatku,

2)dołączanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez Stronę działalnością (przedsiębiorstwem),

3)w przypadku, gdy gadżety spełniają definicję prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od wykazania związku z prowadzonym przedsiębiorstwem,

4)w przypadku, gdy gadżety nie spełniają definicji prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, jeśli jest dokonane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe w części dotyczącej punktu 4,

- w pozostałej części uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. Celem uatrakcyjnienia oferty oraz zwiększenia sprzedaży dołącza do czasopism, w oparciu o kilka schematów, różnego rodzaju towary, tzw. gadżety, wytwarzane metodami innym niż poligraficzne. Strona sama nabywa określone gadżety i następnie dołącza je do sprzedawanych czasopism, rozpowszechniając je we własnym imieniu i na własny rachunek.

W przypadku nakładu dzielonego część danego numeru czasopisma sprzedawana jest z dołączonym gadżetem, natomiast reszta nakładu sprzedawana jest bez przedmiotowych dodatków, przy czym cena egzemplarza z gadżetem jest wyższa od ceny egzemplarza bez gadżetu. Aby dodatkowo zwiększyć atrakcyjność czasopisma Strona dzieli nakład kilkukrotnie, w związku z czym na rynku funkcjonuje kilka wariantów tego samego czasopisma, które różnią się dołączonym gadżetem (np. wersja z płytą DVD, wersja z torbą plażową, wersja z płytą DVD i torbą plażową, wersja bez gadżetu). Przy czym dla gadżetów przekazanych w w/w sposób nie jest prowadzona ewidencja umożliwiająca ustalenie tożsamości osób, którym zostały one przekazane. Ponadto Strona zaznaczyła, iż w przypadku niektórych nakładów koszt nabycia (wytworzenia) gadżetu przekracza różnicę w cenie wersji egzemplarza z gadżetem, w innych przypadkach różnica w cenie poszczególnych wariantów nakładu jest wyższa od ceny nabycia gadżetu.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż:

1)sprzedaż czasopism, bez względu na to, czy z załączonym gadżetem, czy bez podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 49 ustawy o podatku od towarów i usług przy spełnieniu warunków tam określonych, według stawki właściwej dla czasopism (7%). Podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży czasopisma, z gadżetem lub bez niego, pomniejszona o kwotę należnego podatku,

2)dołączanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez Stronę działalnością (przedsiębiorstwem),

3)w przypadku, gdy gadżety spełniają definicję prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od wykazania związku z prowadzonym przedsiębiorstwem,

4)w przypadku, gdy gadżety nie spełniają definicji prezentów o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dołączenie ich do czasopism stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, jeśli jest dokonane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są zaś rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zarówno więc sprzedawane przez Stronę czasopisma, jak i dołączane do nich w celu uatrakcyjnienia oferty gadżety, stanowią towar we wskazanym wyżej rozumieniu.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy przepisu ust. 2, nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W związku z tym należy stwierdzić, iż dostawa (sprzedaż) czasopism, z gadżetem czy bez, podlega na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku 7%, o ile spełnione są warunki wynikające z poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy. Za podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży czasopism, z gadżetem czy też bez niego, przyjąć należy - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - kwotę należną z tytułu sprzedaży danego egzemplarza pomniejszoną o należny podatek.

Co się tyczy gadżetów, to dołączanie ich do sprzedawanych czasopism stanowi zgodnie z przedstawionym opisem przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną przez Stronę działalnością (przedsiębiorstwem).

W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego, ze względu na charakter towarów wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy oraz mając na uwadze zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, oraz wykładnię funkcjonalną przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlega każde przekazanie towarów, w tym również na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z wyjątkiem przekazania towarów wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy.

Zatem gdy jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia gadżetu nie przekracza kwoty 5 zł, stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, ich przekazanie nie stanowi zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu. W innych wypadkach podlega ono opodatkowaniu według stawek właściwych dla dołączanych towarów.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj