Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bytowie
UBPI/443-18P/05
z 27 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
UBPI/443-18P/05
Data
2005.09.27



Autor
Urząd Skarbowy w Bytowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budowa budynków
podstawa opodatkowania
roboty budowlane
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy w przypadku zwiększenia stawki podatku VAT z dniem 01.05.2004 r. na roboty budowlane dotyczące budowy szkoły w oparciu o umowę długoterminową zawartą 14.12.2001 r. z 7% na 22%, przedsiębiorstwo postąpiło prawidłowo przyjmując w fakturach do ustaleń obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, dotyczącego robót wykonanych i odebranych po dniu 01.05.2004 r., wartość tych robót netto określoną w umowie i obowiązującą stawkę VAT 22%, czy też należało przyjąć umowną wartość brutto z jednoczesnym ustaleniem obrotu opodatkowanego rachunkiem “w stu”?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 25.07.2005r. (data wpływu do tutejszego Organu 28.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przyjęcia właściwej wartości (netto bądź brutto) do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, na roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r., a dotyczące budowy budynku gimnazjum w oparciu o umowę długoterminową zawartą dnia 14.12.2001 r.,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podatnik w ramach prowadzonego Przedsiębiorstwa Budowlanego zawarł w dniu 14.12.2001 r. z urzędem gminy umowę na kompleksowe wykonanie i oddanie do użytku budynku gimnazjum. Umowa zawarta została w efekcie dokonania przez zamawiającego wyboru oferty Strony w przetargu nieograniczonym na realizację zamówienia publicznego. Termin rozpoczęcia przedmiotu umowy ustalono na dzień 19.12.2001 r. , a termin zakończenia i oddania do użytku na dzień 30.09.2004 r. Za przedmiot umowy ustalono wynagrodzenie wykonawcy ryczałtowe:

  • netto (bez podatku VAT) - 2.464.570,26 zł
  • brutto ( z 7% stawką VAT) - 2.637.090,18 zł.

W zawartej umowie nie przewidziano możliwości zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany obowiązującej stawki podatku VAT.

Ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) na roboty budowlane dotyczące budowy budynków szkół zniesiono preferencyjną stawkę VAT 7% i od dnia 01.05.2004 r. obowiązuje stawka VAT 22%.

Wartość robót wykonanych, oddanych i zafakturowanych, a dotyczących budowy przedmiotowego gimnazjum, kształtują się następująco:

    netto VAT brutto
  • za okres: 19.12.2001-30.04.2004 1.395.228,44 97.665,99 1.492.894,43(7%)
  • za okres: 01.05.2004–30.09.2004 1.069.341,82 235.255,20 1.304.598,02(22%)
  • razem za całość robót 2.464.570,26 332.921,19 2.797.491,45
  • wartość wg cen umownych 2.464.570,26 172.519,92 2.637.090,18
  • różnice 160.401,27 160.401,27.

Jak wynika z powyższego zestawienia przyjęty sposób rozliczenia spowodował, z powodu wzrostu stawki podatku VAT, wzrost należności brutto wynikającej z zawartej umowy.

Należny podatek w kwocie 332.921,19 zł został w całości rozliczony budżetem a zamawiający wyraził zgodę na pokrycie powstałej różnicy należnego podatku VAT tylko w kwocie 35.172,48 zł, w efekcie czego Podatnik poniósł stratę z tego tytułu w kwocie 125.228,79 zł.

W związku z powyższym Strona zapytuje, czy w przypadku zwiększenia stawki podatku VAT z dniem 01.05.2004 r. na roboty budowlane dotyczące budowy szkoły w oparciu o umowę długoterminową zawartą 14.12.2001 r. z 7% na 22%, przedsiębiorstwo postąpiło prawidłowo przyjmując w fakturach do ustaleń obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, dotyczącego robót wykonanych i odebranych po dniu 01.05.2004 r., wartość tych robót netto określoną w umowie i obowiązującą stawkę VAT 22%, czy też należało przyjąć umowną wartość brutto z jednoczesnym ustaleniem obrotu opodatkowanego rachunkiem „w stu”...

Według stanowiska Podatnika do ustalenia obrotu za roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r. należało przyjąć cenę z umowy brutto i rachunkiem „w stu” ustalić obrót opodatkowany wg stawki 22%.

Rozważając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny stwierdzić należy, iż ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w art. 41 określa stawki podatkowe w podatku VAT.

Z treści ust. 1 wynika, że podstawowa stawka tego podatku wynosi 22%. W ust. 2 i następnych ustawodawca określił inne stawki niż podstawowa. Przypadki i warunki stosowania innej stawki niż podstawowa zostały też zawarte w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami).

Ponadto w art. 41 ust. 13 ustawy o VAT ustawodawca zastrzegł, że towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, nie wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W odniesieniu do przedmiotu opodatkowania wymienionego w piśmie Podatnika tj. wykonania i oddania do użytku budynku gimnazjum stawka podatkowa od dnia 01.05.2004 r., przy świadczeniu tych robót w kraju, wynosi 22%.

Ustawodawca w przepisach przejściowych nie przewidział innej niż 22% stawki VAT dla wspomnianych wyżej robót rozpoczętych przed dniem 01.05.2004 r., a realizowanych nadal po tej dacie. Wobec powyższego prawidłowe jest przyjęcie przez Podatnika stawki podatku VAT w wysokości 22%.

Ustosunkowując się zaś do kwestii przyjęcia przez Podatnika właściwej wartości (netto bądź brutto) do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, na roboty budowlane wykonane i odebrane po dniu 01.05.2004 r., w oparciu o umowę długoterminową zawartą dnia 14.12.2001 r., stwierdzić należy, iż ustawa z dnia 10.06.1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późniejszymi zmianami) – w oparciu o którą została zawarta przedmiotowa umowa na roboty budowlane - w art. 2 ust. 1 pkt 9 wskazuje, iż poprzez: „wartość zamówienia – należy (...) rozumieć wartość szacunkową zamówienia, ustaloną przez zamawiającego z należytą starannością – bez podatku od towarów i usług (VAT)”.

W świetle powyższego uznać należy, iż w przypadku Podatnika od określonej w umowie podstawy podatek należny należy liczyć metodą „od stu”, z zastosowaniem aktualnie obowiązującej 22% stawki podatku VAT.

Odnosząc się do faktu, iż w przypadku Podatnika zamawiający wyraził zgodę na pokrycie powstałej różnicy należnego podatku VAT tylko w części tj. w kwocie 35.172,48 zł, w efekcie czego Podatnik poniósł stratę z tego tytułu w kwocie 125.228,79 zł stwierdzić należy, iż sprawy wzajemnych rozliczeń między stronami umowy cywilnoprawnej (będącej następstwem przeprowadzonej procedury przetargowej) wykraczają poza zakres właściwości rzeczowej organów podatkowych. Wyżej wymienione organy nie mają kompetencji do kształtowania stosunku prawnego powstałego między stronami na skutek zawartej umowy.

Reasumując przedstawiony powyżej stan faktyczny i prawny uznać należy, iż w przypadku Podatnika, do ustalenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, w stosunku do robót wykonanych i odebranych po dniu 01.05.2004 r., należy przyjąć wartość robót netto określoną w umowie i obowiązującą stawkę podatku VAT w wysokości 22%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj