Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZD/423-182-86/05
z 16 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/423-182-86/05
Data
2005.09.16



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
kontrahent zagraniczny
opodatkowanie dochodów
promocja
przychód
reklama
usługi marketingowe
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy kwota jaką „Y” zapłaci Spółce „X” z tytułu udziału w kosztach reklamy i promocji produktu Campari prowadzonej przez Spółkę „X” stanowi dla podatnika przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego w dniu 11 lipca 2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2005 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka „X” zawarła z firmą „Y” z siedzibą w Księstwie Monaco umowę dystrybucyjną. Na mocy postanowień tej umowy Spółka jest wyłącznym dystrybutorem produktu Campari na terytorium Polski i zobowiązana jest do podejmowania na terenie Polski działań mających na celu wspierania i zwiększanie sprzedaży produktu Campari, w tym do podejmowania działań o charakterze marketingowym, reklamowym i promocyjnym. Prawa do marki, znaków towarowych, oznaczeń Campari przysługują „Y”. Zgodnie z umową dystrybucyjną „Y”. zwraca Spółce „X” określoną kwotę z tytułu udziału w kosztach reklamy i promocji produktu Campari prowadzonej przez podatnika na terenie Polski.

Spółka pyta, czy kwota jaką „Y” zapłaci Spółce „X” z tytułu udziału w kosztach reklamy i promocji produktu Campari prowadzonej przez Spółkę „X” stanowi dla podatnika przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki wyżej wymienione kwoty zgodnie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

Przychodami w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe, przy czym, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej uważa się także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (art. 12 ust.3). Pieniądzem jest zarówno waluta polska, jak i obca.

Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są w rozumieniu art. 12 ust.1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie którymi może on rozporządzać jak własnymi.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny przychód, z tytułu zwrotu kosztów związanych z prowadzonymi przez podatnika działaniami promocyjno-reklamowymi produktu Campari na rzecz „Y”, należy zaliczyć do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przychodem dla Spółki będzie w opisanym przypadku wartość faktury za świadczone usługi marketingowe obejmująca koszty poniesione na rzecz „Y” oraz koszty ogólne dystrybutora.

Należy zaznaczyć, że w opisanym stanie faktycznym nie ma zastosowania art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lecz przepis art. 12 ust.3 powołanej ustawy podatkowej.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy stanowisko Spółki za prawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj