Interpretacja Urzędu Skarbowego w Słupsku
PII/423-13/05
z 7 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PII/423-13/05
Data
2005.10.07



Autor
Urząd Skarbowy w Słupsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, stanowi element dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia RM z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905) jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?
Zdaniem Podatnika przychody ze sprzedaży odpadów związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż są bezpośrednim skutkiem tej działalności. Wiążą się one także wprost z działalnością strefową, ponieważ powstają w wyniku procesów produkcyjnych określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności w SSSE, i w związku z powyższym korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa wyżej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: czy przychód uzyskany ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, stanowi element dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej i na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia RM z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 905) jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym, Spółka produkuje na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSSE) stolarkę budowlaną, tj. okna i drzwi z drewna na podstawie zezwolenia uzyskanego przed dniem 1 stycznia 2001r. W wyniku procesów produkcyjnych powstają odpady poprodukcyjne w postaci wiór drewnianych, których to nadwyżkę firma sprzedaje innym podmiotom, uzyskując z tego tytułu przychody.

Zdaniem Podatnika przychody ze sprzedaży odpadów związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż są bezpośrednim skutkiem tej działalności. Wiążą się one także wprost z działalnością strefową, ponieważ powstają w wyniku procesów produkcyjnych określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności w SSSE. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia RM z dnia 9.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, a z działalnością tą nierozerwalnie związane jest powstawanie odpadów poprodukcyjnych, zatem ich sprzedaż stanowi element tej działalności i w związku z powyższym korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa wyżej.

Mając na względzie przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, tut. organ podatkowy stwierdza jak niżej.

Spółka w dniu 12.09.2000r. otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej (SSSE).

Pismem z dnia 21.12.2000r. Spółka powiadomiła tut. Urząd, iż z początkiem 2001 roku rozpocznie inwestycję na terenie Strefy i przeniesie siedzibę do SSSE oraz dokonała wyboru zwolnienia, na podstawie § 5 pkt 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów.

Spółka przeniosła siedzibę na teren działania strefy w grudniu 2001 roku.

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zarządzanie takimi strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej zostały określone w ustawie z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).

Zgodnie z delegacją zawartą w art. 4 ust. 1 wyżej cyt. ustawy z dnia 20.10.1994r., Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Od 1 stycznia 2001r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16.11.2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 177, poz. 1228). Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 16.11.2000r. przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenie na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej ustawą o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) wprowadzono kolejne zmiany do ustawy z dnia 20.10.1994r.

Przepis art. 3 ww. ustawy z dnia 02.10.2003r. uchylił art. 5 ustawy z dnia 16.11.2000r.

Natomiast art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej z dnia 02.10.2003r. stanowi, że z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

  3. -w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art.87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.).

Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Z uwagi na fakt, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przed dniem 01.01.2001r., stosownie do cyt. art. 5 ust. 1 zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w wyżej cyt. art. 12 ust. 1 o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31.12.2000r., na warunkach określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu z dnia 31.12.2000r.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia słupskiej specjalnej strefy ekonomicznej, w brzmieniu z dnia 31.12.2000r., dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Powyższy przepis oznacza, że zwolnieniu z podatku dochodowego podlega wyłącznie dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, we wrześniu 2000r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU m.in. w sekcji D, podsekcji DD, dział 20, grupa 20.3, klasa 20.30 – wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa oraz produkcja uzupełniająca niezbędna do realizacji wyżej określonego celu. Oprócz dochodów z działalności określonej wprost w zezwoleniu Spółka uzyskuje przychody ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, tj. wiór drewnianych.

Zgodnie z wykazem tablic klasyfikacyjnych, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6.04.2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), dział 20 w sekcji D, podsekcji DD dotyczący wyrobów, na które Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSSE, nie obejmuje drewna w postaci wiórów, strużyn, pokruszonego, zmielonego lub sproszkowanego; z rodzaju używanego głównie w przemysłach perfumeryjnym i farmaceutycznym oraz do produkcji środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów. W wymienionym rozporządzeniu z dnia 6.04.2004r. wskazano, że drewno w postaci wiórów zalicza się do działu 01, klasa 01.11 PKWiU. W zezwoleniu, które Spółka uzyskała na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, nie wymieniono pozycji należącej do działu 01 PKWiU.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tut. organu podatkowego sprzedaż odpadów poprodukcyjnych w postaci drewnianych wiór nie mieści się w zakresie wyrobów, na których produkcję i handel Spółka uzyskała zezwolenie. Zatem, przychód uzyskany ze sprzedaży ww. odpadów nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Jak z powyższego wynika, tut. organ nie potwierdza stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj