Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB XVI/415/3/05
z 16 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB XVI/415/3/05
Data
2005.03.16
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Podatek od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
grunty rolne
pozwolenie na budowę
sprzedaż nieruchomości
termin
zakup gruntu
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy zostaną spełnione warunki do zwolnienia z podatku dochodowego uzyskanego przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w przypadku :
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:
W dniu 17.01.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż w dniu 21.05.2003 r. dokonała Pani odpłatnego zbycia nieruchomości poł. w Brużyczce Małej za kwotę 75.000,00 zł. W celu skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem zryczałtowanym złożyła Pani oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkuje w okresie dwóch lat od daty sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, stanowi źródło przychodów, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Podatek od przychodu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 w/w ustawy ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy, według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w tym samym terminie złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) w/w ustawy. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, lub na nabycie prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej oraz na budowę, rozbudowę albo remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Z literalnego brzmienia cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wyliczenie zawartych w nim tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości ma charakter enumeratywny. Oznacza to, że brak jest podstaw prawnych, aby do tego katalogu zaliczać jeszcze inne wydatki. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalony jest pogląd, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej. Nabywany grunt ma zostać przeznaczony na realizację budynku mieszkalnego (w dacie nabycia ma nadawać się do zabudowy budynkiem mieszkalnym). W konsekwencji decydujące znaczenie będą miały odnoszące się do zakupionego gruntu postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązujące w dniu zakupu nieruchomości, świadczące o faktycznej możliwości realizacji wskazanej ustawą inwestycji. Zakup gruntu rolnego nie jest wymieniony w tym przepisie i dlatego kwota wydatkowana na ten cel nie powoduje zwolnienia z obowiązku uiszczenia zryczłtowanego 10% podatku. Zatem wskazany przez Panią w zapytaniu wydatek na zakup gruntu rolnego z pozwoleniem na budowę (z prawem do zabudowy), ze względu na brak wyraźnego przepisu ustawowego nie może uzasadniać zwolnienia z opodatkowania. Aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może Pani m.in. wydatkować środki pieniężne na budowę budynku mieszkalnego. Na podatniku ciąży obowiązek wykazania faktu, że kwotę uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości wydatkował nie później niż w okresie 2 lat od dnia sprzedaży na cele mieszkaniowe określone w tym przepisie. O budowie nie przesądza zakup działki pod budowę oraz gromadzenie materiałów, lecz warunkiem rozpoczęcia procesu budowy jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Oznacza to, że powinna Pani odpowiednio zabezpieczyć dowody, które będą potwierdzały fakt poniesienia wydatków na budowę budynku mieszkalnego. Zatem winna Pani posiadać oprócz dokumentów dotyczących poniesionych wydatków na zakup materiałów budowlanych również akt własności gruntu oraz pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego. Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w/w ustawy uzyskany przychód ma być wydatkowany nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży. Termin ten jest terminem prawa materialnego i nie może być przedłużony. Jak wynika z powyższego, zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości jest ograniczone w czasie, a nie zachowanie ustawowo określonego terminu skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku wraz z należnymi odsetkami za zwłokę. Dwuletni okres warunkujący uzyskanie ulgi jest terminem kategorycznym. Ustawodawca nie przewidział możliwości jakichkolwiek odstępstw od tej zasady, nawet z przyczyn niezawinionych przez podatnika. Czas toczącego się postępowania podatkowego nie skutkuje przedłużeniem dwuletniego terminu, będącego warunkiem zwolnienia. Chcąc zatem skorzystać ze zwolnienia musi Pani spełnić określone w przepisie prawa warunki, w terminie wskazanym przez ustawodawcę. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego przez Panią zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.