Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-191/05/JK-70989
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-191/05/JK-70989
Data
2005.11.30



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
pojazdy specjalne
zakup


Pytanie podatnika
Cy podatnik ma prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupu paliwa dla samochodów pogotowia technicznego WOD-KAN?


Wnioskodawca poinformował, że użytkuje jako pogotowie techniczne WOD-KAN samochody marki Lublin i Volkswagen. Z dołączonych do wniosku kserokopii dowodów rejestracyjnych tych pojazdów wynika, że są to samochody o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i zarejestrowane są jako samochody specjalne. Spółka zauważa, że przeznaczenie samochodów pogotowia technicznego nie jest wymienione w załączniku nr 9 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 55 ze zm.), choć w myśl przepisów o ruchu drogowym są samochodami specjalnymi. Spółka informuje również, że: „Okręgowa stacja kontroli pojazdów może wydać zaświadczenie o spełnieniu warunków przez ww. pojazdy określonych w ustawie, art. 86 ust. 4 pkt 1-4 tylko w przypadku zdjęcia oznaczeń przyjętych dla samochodów specjalnych (oznaczenia świetlne), co jest sprzeczne z przepisami o ruchu drogowym i tym samym dyskwalifikuje je jako samochody pogotowia technicznego co uniemożliwia ich wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem”.

Przedstawiając własne stanowisko Spółka napisała: „Ponieważ zachodzi oczywista kolizja aktów prawnych tej samej rangi, a pojazdy spełniają wymogi określone w ustawie o podatku od towarów i usług, mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa dla tych pojazdów”.

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego tutejszy organ stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. W przywołanym przepisie jest mowa o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Od przedstawionej wyżej zasady ustawodawca przewidział szereg odstępstw, w tym m.in. dla pojazdów, w stosunku do których okręgowa stacja kontroli pojazdów zaświadczy, że spełniają one wymagania określone w przepisach art. 86 ust. 4 pkt 1-4 oraz dla pojazdów specjalnych. W odniesieniu do tych pojazdów prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa nie jest jednak zależne jedynie od woli podatnika, lecz uwarunkowane jest spełnieniem dodatkowych wymogów.

Art. 86 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, że: „Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań”. Z cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z zakupem paliw uwarunkowana jest zaświadczeniem o spełnianiu przez pojazd określonych w ustawie warunków wydanym przez właściwą stację kontroli pojazdów. Podatnik jest obowiązany uzyskać ww zaświadczenie w okresie określonym przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), który stanowi, że: „Na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1 (tzn. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy wymienionej w art. 1, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (t.j. do 1.06.2006 r.)”.

Podatek naliczony związany z zakupem paliwa do samochodów specjalnych może być odliczany na podstawie przepisu art. 86 ust. 4 pkt 5, który stanowi, że ograniczenie dotyczące samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie dotyczy „ ... pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy”. Z cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, że dotyczy on nie wszystkich samochodów będących w rozumieniu prawa o ruchu drogowym pojazdami specjalnymi, lecz tylko tych z nich, których przeznaczenie wymienione zostało w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług „Wykaz przeznaczeń pojazdów specjalnych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5”. Wnioskodawca prawidłowo zauważa, że: „Przeznaczenie samochodów pogotowia technicznego nie jest wymienione w załączniku nr 9 do ustawy ...”.

W świetle przedstawionych wyżej regulacji prawnych nie można zgodzić się z poglądem Spółki, że będące przedmiotem wniosku pojazdy „ ... spełniają wymogi określone w ustawie o podatku od towarów i usług ... “, skoro:

• Spółka nie dysponuje i – jak wynika z treści wniosku – nie przewiduje możliwości uzyskania stosownych zaświadczeń wydanych przez okręgową stację kontroli pojazdów, oraz

• przeznaczenie samochodów pogotowia technicznego nie jest wymienione w załączniku nr 9 do ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj