Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423/79/05/SG
z 8 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423/79/05/SG
Data
2005.11.08



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
cena nabycia
licencja
odpisy amortyzacyjne
wartości niematerialne i prawne


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy możliwości zaliczenia do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej lub kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych w związku z wdrażaniem systemu informatycznego.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 10.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.08.2005r.), o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z wdrażaniem systemu informatycznego w trzech różnych grupach oddziałów Banku, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Bank stanu faktycznego wynika, że Bank wdraża system informatyczny na bazie zakupionej głównej licencji. Wdrażanie systemu obliczone jest na okres 5 lat i odbywa się w 3 etapach. Etapy obejmują 3 grupy oddziałów pracujących dotychczas w 3 różnych systemach. Wdrażanie każdej grupy oddziałów odbywa się na bazie głównej licencji i licencji dodatkowych, systemowych zakupionych dla potrzeb każdej grupy oddziałów. Stanowisko BankuW ocenie Banku winno się uznać, że występują 3 wartości niematerialne i prawne:-pierwsza wartość niematerialna i prawna obejmująca wartość licencji głównej oraz licencje systemowe powiększone o koszty wdrożenia; amortyzacja naliczana od następnego miesiąca po przekazaniu do użytkowania, tzn. po wdrożeniu pierwszej grupy oddziałów,-druga i trzecia wartość niematerialna i prawna, stanowi wartość nabycia licencji dodatkowych i koszty wdrożenia systemu w grupie oddziałów. Amortyzacja naliczana od miesiąca następnego po wdrożeniu grupy oddziałów.Bank uważa, że zaliczenie wydatków dotyczących 2 i 3 etapu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy zwłaszcza w sytuacji, gdy do każdej grupy są zakupywane dodatkowe licencje systemowe. W ocenie Banku występują 3 wartości niematerialne i prawne, które podlegają amortyzacji przez okres 5 lat. Amortyzacja naliczana jest po wdrożeniu do poszczególnej grupy oddziałów systemu informatycznego.W związku z powyższym Bank zwraca się o potwierdzenie wyżej przytoczonego stanowiska.Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:Na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje - o przewidzianym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.Zgodnie z art. 16h ust. 1 w/w ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w równych ratach co miesiąc, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.Nabyte za odpłatnością prawa majątkowe, w tym licencje i autorskie prawa majątkowe, w świetle art. 16g ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprowadza się do ewidencji w cenie nabycia, tj. stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, w kwocie należnej zbywcy, powiększonej o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Z powołanych przepisów wynika, że na wartość początkową składnika aktywów zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych składają się zatem wydatki na jego nabycie i przystosowanie do używania, poniesione do dnia przekazania go do używania.Biorąc powyższe pod uwagę, przyjęta do używania licencja winna być amortyzowana od wartości początkowej ustalonej wg zasady określonej w art. 16g ust. 3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 16h ust. 1 ustawy). W przypadku, gdy amortyzacja od licencji na program komputerowy będzie dokonywana zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, wartość odpisów amortyzacyjnych będzie mogła być uznana za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy, który stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m z uwzględnieniem art. 16.Istotą przedmiotowego zapytania jest rozstrzygnięcie kwestii, czy wydatki poniesione na nabyte oprogramowanie, stanowić będą jeden składnik wartości niematerialnych i prawnych, czy też każdy z zakupionych dodatkowych systemów stanowić winien odrębny obiekt ewidencyjny.Bank, w przedstawionym stanie faktycznym zaznaczył, iż wdraża system informatyczny w 3 etapach, co podyktowane jest funkcjonowaniem trzech grup oddziałów pracujących w trzech różnych systemach. Wdrażanie każdej grupy odbywa się na bazie zakupionej dla potrzeb każdej grupy oddziałów dodatkowej licencji systemowej. Fakt zakupu odrębnej licencji dla każdej z grup, uwzględniającej konkretne potrzeby danej grupy wskazuje, iż w przedmiotowej sprawie każda z tych dodatkowych licencji stanowi odrębny składnik wartości niematerialnych i prawnych. Zatem winny być uznane za oddzielne wartości niematerialne i prawne, podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Ocena prawna stanowiska Strony w świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa :Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym, wydatki poniesione z wdrożeniem systemu informatycznego w trzech różnych grupach oddziałów, na bazie zakupionych dla potrzeb każdej grupy oddziałów dodatkowych licencji, winno stanowić odrębne wartości niematerialne i prawne, zatem interpretacja przepisów podatkowych zastosowana przez Spółkę jest prawidłowa.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj