Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej
PTU/443-28/05
z 23 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PTU/443-28/05
Data
2005.06.23
Autor
Urząd Skarbowy w Suchej Beskidzkiej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
apteka
dopłata
obowiązek podatkowy
refundacja ceny leków
Pytanie podatnika
Spółka prowadzi aptekę. Wydawanie leków jest ewidencjonowane przy pomocy kasy fiskalnej, a wartość ewidencjonowana obejmuje całkowity koszt leku ( wraz z kwotą refundowaną przez NFZ ). W deklaracji VAT-7 zawiernae są kwoty zaewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej ( całościowe ), refundacja z NFZ ( która wpływa później ) nie jest już uwzględniana w deklaracji, gdyż wcześniej Spółka wykazała cały obrót. Czy takie postępowanie jest zgodne z ustawą o podatku od towarów i usług?
Postanowienie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) - po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 11.05.2005 roku, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wzakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego stanu faktycznego wynika: Spółka prowadzi aptekę. Wydawanie leków klientom jest ewidencjonowane na kasach fiskalnych, a wartość zaewidencjonowana odpowiada całej wartości leku, tj. zarówno części którą płaci klient jak i części, którą później zwraca Narodowy Fundusz Zdrowia. Deklaracja VAT-7 za dany miesiąc zawiera kwoty zaewidencjonowane na kasach fiskalnych. Refundacja z NFZ ( która wpływa później ) nie jest już uwzględniana w deklaracji, gdyż wcześniej Spółka wykazała cały obrót. Spółka pyta czy takie postępowanie jest zgodne z ustawa o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, zdaniem Spółki, takie postępowanie jest słuszne, gdyż postępując w wyżej opisany sposób przyspieszony został obowiązek podatkowy, poprzez wykazanie jako podstawy opodatkowania także sprzedaż leków za które nie otrzymano refundacji. Tutejszy organ podatkowy po dokonaniu analizy przepisów ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) - uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie, stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, należy zaliczyć również refundację za leki otrzymaną przez apteki z Narodowego Funduszu Zdrowia. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i 21 ust. 1. Dodatkowo zapis art. 19 ust. 21 - wprowadza szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, stanowiąc, że obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, jak również przytoczone przepisy ustawy o podatku od towarów i usług - tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług przy sprzedaży leków refundowanych przez NFZ powstaje: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.