Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
404000-PA-9101-14/05/BB
z 12 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
404000-PA-9101-14/05/BB
Data
2005.10.12



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Ubytki lub niedobory


Słowa kluczowe
ubytki
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Sposób rozliczania ponadnormatywnych ubytków i niedoborówniektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.


Na podstawie art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek Strony z dnia 15.07.2005r. ( data wpływu do UC 18.07.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie postanawia :
uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 18.07.2005r. do tut. Urzędu został złożony wniosek XXXXX XXXXX o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
.XXXXX XXXXX zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2005r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków (Dz. U. Nr 63, poz. 585) oraz decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w Krośnie z dnia 30.11.2004r. nr 404000-SN-xxxxxx/04, ustalającą dla Podatnika dopuszczalne normy ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych:
- podczas produkcji, magazynowania, przyjęcia i wydania paliw silnikowych,
- podczas przewozu paliw ciekłych,
- podczas produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych innych niż paliwa ciekłe,
dokonuje miesięcznego rozliczenia ponadnormatywnych ubytków, o których mowa powyżej a następnie nalicza i odprowadza należny podatek akcyzowy, wykazywany w deklaracji podatkowej AKC- 3.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.; zwanej dalej ustawą z dnia 23 stycznia 2004r.) akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu. Jednocześnie w myśl ust. 2 powołanego przepisu, zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania czynności o których mowa w ust.1, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. w przypadku ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich powstania a jeżeli tego dnia nie można ustalić – z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Stosownie do brzmienia art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. jeżeli nie można określić dnia, w którym powstaje obowiązek podatkowy dla wyrobów akcyzowych, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony podmiot stwierdził dokonanie czynności podlegających opodatkowaniu. Zastosowanie przepisów art. 6 ust. 4 i ust. 6 odnosi się do przypadków w których można określić dzień powstania obowiązku podatkowego lub w którym uprawniony podmiot stwierdzi wystąpienie ubytków i niedoborów.

Na podstawie delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63, poz. 585), w którym zostały określone maksymalne normy dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych. Zgodnie z załącznikiem nr 4, poz. I ust. 5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków...., ubytki paliw ciekłych o których mowa w ust. 1-3 (produkcja , magazynowanie, przyjęcie), rozlicza się narastająco za okresy roczne.
Na wniosek Podatnika Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów wydał decyzję z dnia 30.11.2004r. nr 404000-SN-xxxxxx/04, w której ustalił dopuszczalne normy ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dla składów podatkowych Podatnika:
- powstałych podczas produkcji, magazynowania, przyjęcia i wydania paliw silnikowych,
- powstałych podczas przewozu paliw ciekłych,
- powstałych podczas produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych innych niż paliwa ciekłe.
W wyżej wymienionej decyzji, w poz. I w tabeli „Normy dopuszczalnych ubytków” – Naczelnik Urzędu Celnego w Krośnie określił normy dopuszczalnych ubytków dla paliw ciekłych:
- produkcja (mieszanie) - % ilości składników zużytych do ich wytworzenia– rozliczane narastająco za okresy roczne,
- magazynowanie - % od sumy dziennych pozostałości – rozliczane narastająco za okresy roczne,
- przyjęcia - % od ilości przyjętych – rozliczane narastająco za okresy roczne,
- wydanie - % od ilości wydanych.
W poz. III zostały określone normy dopuszczalnych ubytków powstałe podczas produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych innych niż paliwa ciekłe, gdzie „Łączne straty produkcyjne” rozlicza się według - % od ilości zużytych do ich wytworzenia.
Stosownie do treści art. 14 ust. 3 Dyrektywy Rady nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. dotyczącej ustaleń w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania podatek za ubytki ponadnormatywne będzie nakładany na podstawie stawek stosowanych w zainteresowanym Państwie Członkowskim w momencie wystąpienia ubytków, należycie ustalonych przez właściwe władze, lub w razie potrzeby, w momencie stwierdzenia ubytków.

Z analizy przedstawionych wyżej przepisów wynika, że rozliczanie ponadnormatywnych ubytków jest uzależnione od rodzaju czynności w czasie których występują ubytki, i tak:
- narastająco za okresy roczne rozlicza się ubytki paliw ciekłych powstałych podczas produkcji (od ilości zużytych do ich wytworzenia), magazynowania (od sumy dziennych pozostałości), przyjęcia ( od ilości przyjętych);
- za każdy miesiąc rozlicza się ubytki powstałe podczas przewozu (od ilości wydanych);
- za każdy miesiąc rozlicza się ubytki powstałe podczas produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych innych niż paliwa ciekłe (od ilości zużytych do ich wytworzenia);

W sytuacji przedstawionej w zapytaniu ponadnormatywne ubytki i niedobory zostały stwierdzone przez Podatnika. Skoro więc Spółka rozlicza je miesięcznie na podstawie przepisów art. 6 ust. 4 i ust. 6 w związku z art. 18 i 19 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r., to jest w stanie określić dzień powstania obowiązku podatkowego. Taki tryb postępowania można uznać za uzasadniony; jednakże w przypadku przekroczenia górnej granicy dopuszczalnych ubytków paliw ciekłych w powstałych w czasie produkcji (mieszania), magazynowania i przyjęcia tych wyrobów, Podatnik winien rozliczać je narastająco za okresy roczne a akcyzę odprowadzać do 25 dnia miesiąca następnego roku podatkowego i wykazywać w deklaracji AKC-3 za miesiąc grudzień.
Natomiast w przypadku przekroczenia górnej granicy dopuszczalnych ubytków powstałych podczas:
- wydania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak paliwa ciekłe,
- produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych innych niż paliwa ciekłe,
ubytki rozlicza się za każdy miesiąc oddzielnie i wykazuje w deklaracji AKC-3 sporządzanej za dany miesiąc.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj