Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-26/05
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-26/05
Data
2005.08.29



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
skład podatkowy
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku gdy sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dokonywana jest z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach jednego składu podatkowego, obrót taki należy dokumentować administracyjnym dokumentem towarzyszącym?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 6 lipca 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tutejszego Urzędu: 15 lipca 2005 roku), uzupełnionego pismem z dnia 16 sierpnia 2005 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu: 17 sierpnia 2005 roku)

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15 lipca 2005 roku wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek z dnia 6 lipca 2005 roku wyżej wymienionej Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania prawa podatkowego.
Wyżej wymieniony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2005 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu: 17 sierpnia 2005 roku).

Z wyżej wymienionych pism wynika, iż Spółka posiadająca status zarejestrowanego handlowca m.in. nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zharmonizowane w postaci paliw i dokonuje ich odsprzedaży z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jednakże transakcje sprzedaży dokonywane są w ramach jednego składu podatkowego. Transakcje sprzedaży wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dokumentowane są fakturą VAT. Zdaniem podatnika w przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania administracyjny dokument towarzyszący, gdyż wyroby akcyzowe nie są fizycznie przemieszczane poza skład podatkowy.

Pytanie podatnika brzmi następująco: "Czy w przypadku gdy sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dokonywana jest z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach jednego składu podatkowego, obrót taki należy dokumentować administracyjnym dokumentem towarzyszącym?".

Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zmianami), administracyjnym dokumentem towarzyszącym jest dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe zharmonizowane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. Natomiast w myśl art. 36 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.

Biorąc więc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny, oraz powołane powyżej przepisy obowiązującego prawa zasadnym jest stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania administracyjny dokument towarzyszący. Spółka dokonuje bowiem transakcji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci paliw w składzie podatkowym, w którym wyroby te są magazynowane. Stosownie do powołanego powyżej art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a tym przypadku paliw, jest zawieszony jeżeli te wyroby są magazynowane w składzie podatkowym.
Tutejszy Organ wyjaśnia, iż w przedmiotowej sprawie stosownie do powyżej cytowanego art. 36 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego powstanie w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast stosownie do art. 28 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu w świetle powyższego w przedstawionym stanie faktycznym w sytuacji gdy Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci paliw w składzie podatkowym bez wyprowadzania tych wyrobów poza skład podatkowy to nie powinna wystawiać administracyjnego dokumentu towarzyszącego, gdyż dokument ten wystawia się tylko w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wystarczającym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży paliwa w składzie podatkowym będzie faktura, którą stosownie do art. 2 pkt 18 ustawy o podatku akcyzowym, jest dokument w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Końcowo Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cytowanej ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj