Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieluniu
III-443/34/05
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-443/34/05
Data
2005.10.10



Autor
Urząd Skarbowy w Wieluniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek usługowy
budynki zbiorowego zamieszkania
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Spółdzielnia Mieszkaniowa zwraca się z zapytaniem jaka winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług dotycząca robót budowlano - montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym, infrastrukturą towarzyszącą oraz obiektami budownictwa mieszkaniowego. Jednostka planuje rozpoczęcie realizacji inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego z pomieszczeniami usługowymi w parterze wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca, tj. przyłączami instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, telefonicznej oraz zagospodarowania terenu (drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę). Z wyliczenia Spółdzielni wynika, że w budowanym budynku 58,83% powierzchni wykorzystywanej będzie na cele mieszkalne. Budowany budynek zgodnie z Polską Klasyfikacja Obiektów Budowlanych sklasyfikowany został do grupy 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.


Działając na podstawie:
- art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

  1. art. 2 pkt 12, art. 29 ust. 6, art. 29 ust. 7, art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.b, art. 146 ust. 2, art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
    po rozpoznaniu wniosku z dnia 06.09.2005 roku (data wpływu 06.09.2005 roku), uzupełnionego pismem numer z dnia 14.09.2005 r. (data wpływu 14.09.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
    postanawia uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku

    W/w wnioskiem Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła sie do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiotowej indywidualnej sprawie, w której wg. oświadczenia nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

    Stan faktyczny tej sprawy:

    Spółdzielnia Mieszkaniowa zwraca się z zapytaniem jaka winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług dotycząca robót budowlano - montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym, infrastrukturą towarzyszącą oraz obiektami budownictwa mieszkaniowego. Jednostka planuje rozpoczęcie realizacji inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego z pomieszczeniami usługowymi w parterze wraz z niezbędną infrastrukturą towarzysząca tj. przyłączami instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, telefonicznej oraz zagospodarowania terenu (drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę). Z wyliczenia Spółdzielni wynika, że w budowanym budynku 58,83% powierzchni wykorzystywanej będzie na cele mieszkalne. Budowany budynek zgodnie z Polską Klasyfikacja Obiektów Budowlanych sklasyfikowany został do grupy 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

    Stanowisko podatnika:

    W ocenie Spółdzielni winna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% jednakowa dla całego zadania inwestycyjnego, a więc budynku, infrastruktury i zagospodarowania terenu.
    Ponadto zdaniem Jednostki na etapie ustanowienia własnościowego prawa do lokali lub ustanowienia odrębnej własności lokali należy od wkładów budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi naliczyć podatek VAT w wysokości 7%, natomiast od wkładów budowlanych dotyczących lokali użytkowych w wysokości 22%.
    Podstawa opodatkowania winna być ustalona zgodnie z art.29 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

    Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robot budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
    Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
    Stosownie do art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzysząca, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

    W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a, rozumie się:

    1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
    2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
      3
    3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie
      oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

    - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

    Jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, inwestycja w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki 7%. Stawka opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzależniona jest w szczególności od precyzyjnego ustalenia identyfikacji zarówno czynności, którą podatnik wykonuje, jak i identyfikacji przedmiotu tej czynności, towaru lub usługi.
    Właściwa identyfikacja budynku powinna być dokonana - zgodnie z dyspozycja art.2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów o i usług - według zasad klasyfikacji statystycznej, tj. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). W przywołanym rozporządzeniu wskazano m.in. definicje budynków mieszkalnych, zgodnie z którą budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.
    Z powyższej definicji wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego budynku przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. jeżeli zatem wznoszony budynek w przeważającej swojej części ma służyć celom mieszkalnym, z przeznaczeniem mniejszej części na cele użytkowe, to budynek jako całość winien być zaliczony do grupowania PKOB 112.
    Ze złożonego wniosku wynika, iż roboty budowlane, wykonywane będą na obiekcie sklasyfikowanym w PKOB o symbolu w grupie 112, w którym więcej niż 50% tzw. powierzchni użytkowej stanowi powierzchnia lokali mieszkalnych. Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług do budowy takich obiektów do dnia 31.12.2007 r. ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%.

    Z wyżej przytoczonych przepisów wynika także, że prawo do zastosowania stawki 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzysząca jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. Tym samym, w przypadku gdy inwestycja dotyczy infrastruktury towarzyszącej związanej z obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanego wg PKOB pod symbolem 112, podlega ona opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 7%. Przy czym stawka ta ma zastosowanie tylko do infrastruktury towarzyszącej, o której mowa w cytowanym już wyżej art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów.

    W świetle zacytowanych wyżej przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego stanu faktycznego - roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą - w przedmiotowej sprawie będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%.

    Ponadto Spółdzielnia w złożonym zapytaniu wskazuje, że na etapie ustanowienia własnościowego prawa do lokali lub ustanowienia odrębnej własności lokali należy zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2 lit b od wkładów budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi naliczyć podatek VAT w wysokości 7%, a od wkładów lokali użytkowych 22%. Dalej Spółdzielnia podaje, że zgodnie z art.29 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest wartość należnego wkładu budowlanego pomniejszona o kwotę należnego podatku. W ślad za powyższym Spółdzielnia przedstawia zasadę ustalania wkładu budowlanego przez ustalenie jednostkowego kosztu budowy m3 kubatury, dla lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz dla lokali użytkowych.
    Na podstawie art.29 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności, o których mowa w art.19 ust.13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust.1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust.10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkalnego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu w części przypadającej na dany lokal.
    Zgodnie z art.29 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust.6 wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkalnymi, wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.
    Na mocy art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust.2-12, art.83, art.119 ust.7, art.120 ust.2 i 3, art.122 i art.129 ust.1.
    W myśl art.146 ust.1 pkt 2 lit b ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

    Tutejszy Organ podatkowy potwierdza prawidłowość zastosowania w przedmiotowej sprawie art.29 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług w celu ustalenia podstawy opodatkowania, oraz zastosowania na etapie ustanowienia własnościowego prawa do lokali lub ustanowienia odrębnej własności lokali 7% stawki podatku VAT do wkładów budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi w myśl art.146 ust.1 pkt 2 lit b i 22% stawki podatku VAT do wkładów budowlanych dotyczących lokali użytkowych zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.
    Natomiast w sprawie ustalenia wielkości wkładu budowlanego nadmienia się, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem właściwym do do jego ustalania, gdyż nie wynika to z przepisów prawa podatkowego.

    Odpowiedzi udzielono wg. stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania, wyłącznie w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu, przepisów prawa podatkowego w omawianym zakresie, a także okoliczności stanu faktycznego - informacja ta nie ma zastosowania.
    Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj