Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP443/IN/78/DM/05
z 13 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443/IN/78/DM/05
Data
2005.12.13
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
materiały budowlane
podatek od towarów i usług
zwrot
Pytanie podatnika
Zwrot VAT za materiały budowlane
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 03.11.2005r. (data wpływu do organu - 07.11.2005r) uzupełnionym pismem z dnia 18.11.2005r. (data wpływu do organu - 22.11.2005r.) w sprawie zwrotu podatku VAT związanego z zakupem materiałów budowlanych. UZASADNIENIE Na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ? art. 14a §4. Wnioskiem z dnia 03.11.2005r (data wpływu do organu - 07.11.2005r) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z prośbą o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionej w piśmie sytuacji wynika, że od 2000 roku prowadził Pan inwestycję budowlaną , która trwała do 31 grudnia 2004r. Dnia 31 grudnia 2004 zgłosił Pan zakończenie robót budowlanych do odpowiednich instytucji. Od dnia 1 stycznia 2005r. w lokalu były prowadzone prace remontowo - wykończeniowe, a umowę najmu lokalu otrzymał Pan 05.07.2005r. Ustawa z dnia 29.08.2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U.Nr 177, poz. 1468) prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałow przysługuje osobom fizycznym, w związku z:
Z treści art. 4 ust. 2 ustawy wynika, że prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada: Prawo do zwrotu nie przysługuje, w sytuacji gdy osoba fizyczna lub jej małżonek dokonywali budowy lub remontu budynku mieszkalnego, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Możliwość otrzymania zwrotu części poniesionych wydatków związanych z zakupem materiałów budowlanych uzależniono od złożenia wniosku przez ubiegającego się o taki zwrot. Powyzszą kwestię regulują przepisy art.5 ustawy. Wniosek w sprawie ww. zwrotu należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek, w dniu złożenia przez nią wniosku. W przypadku osób fizycznych pozostających w związku małżeńskim wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. W art. 5 ust. 4 i 5 ustawy określono dane, jakie powinien zawierać wniosek o zwrot. I tak, każdy składany w tej sprawie wniosek powinien zawierać co najmniej:
Na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy naczelnik urzędu skarbowego po złożeniu wniosku o zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wydaje decyzję o zwrocie, w której określi kwotę do zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Zwrot podatku VAT następować będzie w ciągu 25 dni od dnia doręczenia decyzji, w kasie urzędu skarbowego lub za pośrednictwem poczty, czy też banku. Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja , o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art. 14b §2 Ordynacji podatkowej). Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia- art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.