Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DM/P/415-0040/05/ŁB
z 22 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DM/P/415-0040/05/ŁB
Data
2005.09.22



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
programy emerytalne
transfery
umowa ubezpieczenia


Pytanie podatnika
Czy w związku z transferem środków z grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym na pracowniczy program emerytalny po stronie pracowników powstanie przychód do opodatkowania?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 czerwca 2005r. H. Spółka Akcyjna (data wpływu wniosku do urzędu skarbowego: 22.06.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 15 czerwca 2005r. (data wpływu do urzędu skarbowego: 12.07.2005r.) oraz z dnia 30 sierpnia 2005r. (data wpływu do urzędu skarbowego: 01.09.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: konsekwencje podatkowe przekazania środków z rachunku grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym do pracowniczego programu emerytalnego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

H. Spółka Akcyjna, dalej Spółka, jest związana umowami ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym z pracodawcami, którzy w takiej formie gromadzili środki na cele emerytalne dla swoich pracowników. W związku z wejściem w życie, w dniu 1 czerwca 2004 roku, ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 116 poz. 1207) o pracowniczych programach emerytalnych, dalej: ustawa o ppe, Spółka spodziewa się, stosownie do zapisów art. 56 ust. 3 ustawy o ppe, dyspozycji przekazania środków zgromadzonych w ramach grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym do pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez inne niż Spółka instytucje finansowe, jak również dyspozycji zmiany formy gromadzenia środków na cele emerytalne pracowników, tzn. przekształcenia grupowej umowy ubezpieczenia z funduszem kapitałowym w pracowniczy program emerytalny prowadzony przez Spółkę. W pierwszym z ww. przypadków dochodzi do zmiany zarządzającego środkami – ze Spółki na inną instytucję finansową, natomiast w drugiej sytuacji zarządzający pozostaje ten sam – Spółka, zmienia się natomiast forma gromadzenia środków na cele emerytalne pracowników.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwraca się z zapytaniem, czy przekazanie środków z prowadzonego przez nią rachunku grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym ze składką finansowaną przez pracodawcę do innej instytucji finansowej na rachunki uczestników pracowniczego programu emerytalnego, jak również czy przekazanie tych środków na rachunki uczestników pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez samą Spółkę skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.

W ocenie Spółki przeniesienie środków z rachunku grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem kapitałowym, niezależnie od tego czy odbywa się pomiędzy różnymi, czy w ramach tej samej instytucji finansowej, nie stanowi faktycznej wypłaty tych środków, pracownik nie ma bowiem możliwości dysponowania środkami przekazywanymi do pracowniczego programu emerytalnego. W konsekwencji, w ocenie Spółki, przeniesienie tych środków jest obojętne podatkowo - na Spółce nie ciąży zatem obowiązek poboru podatku.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej ustawa o pdof, źródłami przychodów są kapitały pieniężne (...).

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Przez fundusze kapitałowe, stosownie do art. 5a pkt 14 ustawy o pdof, rozumie się m. in. fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z poźn. zm.) przez ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy - w ubezpieczeniu, o którym mowa w dziale I grupa 3 załącznika do ustawy, tj. ubezpieczeniach na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, należy rozumieć wydzielony fundusz aktywów, stanowiący rezerwę tworzoną ze składek ubezpieczeniowych, inwestowany w sposób określony w umowie ubezpieczenia.

Zgodnie z art. 248 ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dniem wejścia w życie ustawy (tj. z dniem 01.01.2004r.) zawarte dotychczas umowy ubezpieczenia na życie jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem inwestycyjnym, przekształcają się z mocy prawa w umowy ubezpieczenia z działu I grupa 3 załącznika do ustawy.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o pdof dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz zagranicznych funduszach kapitałowych podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu wg stawki 19 %.

Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy (art. 24 ust. 15 ustawy o pdof).

Zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy o ppe pracodawcy, prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy grupowe ubezpieczenia na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inną formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników, tracą prawo do odliczania poniesionych wydatków od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne wynikające z odrębnych przepisów, jeżeli w terminie do dnia 31 grudnia 2004 r. nie złożą wniosku o wpis programu do rejestru programów skutkującego wpisaniem tego programu do rejestru.

W przypadku wpisania programu, o którym mowa w ust. 1, do rejestru programów:

  1. środki zgromadzone przed przystąpieniem pracownika do programu są przekazywane do tego programu i traktowane jak środki pochodzące ze składki podstawowej w rozumieniu niniejszej ustawy;
  2. pracodawca i zarządzający są obowiązani do przechowywania dokumentacji dotyczącej terminów i wysokości składek wniesionych na konto pracownika prowadzone w ramach grupowego gromadzenia środków wraz z dokumentacją programu; do dokumentacji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące informacji, o której mowa w art. 8 (art. 56 ust. 2 ustawy o ppe).

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli pracodawca i reprezentacja pracowników, tworząc program, dokonali zmiany zarządzającego środkami gromadzonymi w ramach grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem inwestycyjnym lub w ramach innej formy grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne i dokonali wyboru innego zarządzającego programem albo nadali programowi inną formę niż dotychczasowa (art. 56 ust. 3 ustawy o ppe). W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zakład ubezpieczeń lub fundusz inwestycyjny są obowiązane po skutecznym rozwiązaniu umowy, na podstawie dyspozycji pracownika, przekazać te środki na jego rachunek prowadzony w ramach programu oraz przekazać pracodawcy dokumentację dotyczącą terminów i wysokości składek wniesionych na konto pracownika prowadzone w ramach grupowego gromadzenia środków (art. 56 ust. 4 ustawy o ppe).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż realizuje ona grupowe ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym.

Podstawą świadczenia tego typu usług jest umowa łącząca Spółkę (ubezpieczyciel) z pracodawcami (ubezpieczający); umowa ta jest zawierana na rzecz osób trzecich – pracowników (ubezpieczonych).

Ustawa o ppe przewiduje możliwość zmiany zrządzającego (którym stosownie do art. 2 pkt 7 i 9 ustawy o ppe może być m. in. zakład ubezpieczeń) środkami zgromadzonymi w ramach grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym. Czynność tą łączy z jednoczesnym tworzeniem przez pracodawców pracowniczych programów emerytalnych. Do jej przeprowadzenia niezbędne jest rozwiązanie dotychczasowej umowy (łączącej instytucję finansową z pracodawcą), stanowiącej podstawę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne pracowników. Niemniej jednak, ponieważ celem rozwiązania tej umowy nie jest definitywne zakończenie grupowego oszczędzania na cele emerytalne, lecz jedynie modyfikacja, środki zgromadzone na indywidualnych kontach poszczególnych pracowników, na podstawie ich dyspozycji, są przekazywane na ich rachunki do nowo utworzonych pracowniczych programów emerytalnych.

Spółka realizując aktualnie grupowe ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym ze składką finansowaną przez pracodawcę, spodziewa się, że opisana powyżej sytuacja będzie miała miejsce w odniesieniu do wiążących ją umów. Wskazuje przy tym, że może mieć miejsce zarówno dyspozycja przekazania środków do innej instytucji finansowej, jak też pozostawienie ich w gestii Spółki, lecz już nie w ramach umowy grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym, ale w ramach pracowniczego programu emerytalnego.

Niezależnie od tego, czy dojdzie wyłącznie do przekształcenia realizowanej dotychczas przez Spółkę formy gromadzenia środków na cele emerytalne w ramach Spółki (tj. z grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem kapitałowym w pracowniczy program emerytalny w rozumieniu ustawy o ppe), czy też nastąpi przekazanie środków zgromadzonych na indywidualnych kontach pracowników w ramach grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem inwestycyjnym do innej instytucji finansowej, na gruncie ustawy o pdof wystąpią jednakowe skutki.

Mianowicie dla ubezpieczonych (uczestników grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym) powstanie przychód.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o pdof przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przekazanie środków z grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym do pracowniczego programu emerytalnego nie jest wyłącznie czynnością techniczną. Z punktu widzenia ustawy o pdof stanowi ono postawienie środków do dyspozycji, a ponieważ cechą umów ubezpieczenia powiązanych z funduszem inwestycyjnym jest inwestowanie przez ubezpieczyciela części składki, powstaje, przynajmniej w założeniu, zysk kapitałowy, przy czym umowa szczegółowo określa zasady partycypowania przez ubezpieczonego w tym zysku.

Uczestnik osiągnie więc przychód w rozumieniu ustawy o pdof.

Należy przy tym zauważyć, że dla oceny, iż faktycznie doszło do postawienia środków do dyspozycji uczestnika bez znaczenia jest okoliczność, że środków tych fizycznie nie otrzyma, istotne jest to że ma pełną swobodę dysponowania nimi, a przekazanie ich do pracowniczego programu emerytalnego stanowi jedną z wielu możliwości zadysponowania tymi środkami. Dochodem uczestnika we wskazanym przypadku jest, stosownie do art. 24 ust. 15 ustawy o pdof, różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, tj. kwotą postawioną do dyspozycji uczestnika a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Dochód ten jest zwolniony z opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. c) ustawy o pdof wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych.

Powołany przepis obowiązuje od dnia 17 sierpnia 2005r., stosownie do zapisów art. 2 i 7 ustawy z dnia 01 lipca 2005r. o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 143, poz. 1202).

Prawidłowe jest tym samym stanowisko Spółki, że przeniesienie środków w przedstawionym przez nią stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na Spółce nie ciąży zatem obowiązek poboru podatku.

Ponieważ interpretacja ta dotyczy hipotetycznego stanu faktycznego, który może mieć miejsce w przyszłości, oceny tego stanu faktycznego dokonano na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj