Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-346/1/05
z 22 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-346/1/05
Data
2005.11.22



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
druk
materiały reklamowe
stawki podatku
świadczenie usług


Pytanie podatnika
1. Czy czynności, polegające na dodawaniu do gazet bezpłatnie towarów, są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i w związku z tym nie można ich uznać za dostawę towarów w świetle art. 7 ust. 2-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?2. Według jakiej stawki podatkowej, właściwej dla gazety czy dla dodawanego towaru, należałoby opodatkować zestaw składający się z gazety i dodatku (przy podwyższonej cenie gazety z dodatkiem), dla którego obowiązująca stawka VAT jest wyższa lub niższa od stawki obowiązującej na gazety ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej nieopodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów, dołączanych jako prezenty do gazet w postaci płyt CD i różnego rodzaju drobnych gadżetów, oraz w części dotyczącej zastosowania jednej stawki podatku, w przypadku odpłatnej sprzedaży zestawu składającego się z gazety i dodatku.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest wydawcą dzienników regionalnych. W celu uatrakcyjnienia wydawnictwa, Wnioskująca do gazet dołącza prezenty dla czytelników w postaci płyty CD (bajki, muzyka, programy użyteczne) oraz różnego rodzaju drobnych gadżetów. Spółka podnosi, że dołączane do gazet gadżety dodawane są albo bezpłatnie lub odpłatnie (gazeta z takim dodatkiem ma wyższą cenę).

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, wątpliwości Spółki odnośnie prawidłowej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczą następujących kwestii:

1. Czy czynności, polegające na dodawaniu do gazet bezpłatnie towarów, są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i w związku z tym nie można ich uznać za dostawę towarów w świetle art. 7 ust. 2-7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?

2. Według jakiej stawki podatkowej, właściwej dla gazety czy dla dodawanego towaru, należałoby opodatkować zestaw składający się z gazety i dodatku (przy podwyższonej cenie gazety z dodatkiem), dla którego obowiązująca stawka VAT jest wyższa lub niższa od stawki obowiązującej na gazety ?

Zdaniem Spółki, z przepisów art. 7 ust. 2 pkt 2 przywoływanej ustawy wynika, iż przesłanką powstania obowiązku podatkowego dla czynności polegających na nieodpłatnym przekazaniu towarów, jest ich przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W opinii Wnioskującej, przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem ma miejsce wówczas, gdy nieodpłatne przekazanie towarów następuje w ramach działalności gospodarczej podatnika i jest (bezpośrednio lub pośrednio) związane z wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. W uzasadnieniu stanowiska, Spółka powołuje się na cywilistyczne pojęcie „przedsiębiorstwa” i orzecznictwo, dowodząc iż jeżeli czynność pozostaje w związku z przedsiębiorstwem (prowadzeniem przedsiębiorstwa), to musi ona równocześnie być związana z prowadzoną przez podmiot działalnością gospodarczą. Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym, mające na celu uatrakcyjnienie gazety są przedsięwzięciem reklamowo-marketingowym, a te w opinii Wnioskującej, pozostają w ścisłym związku z działalnością Spółki. Zatem, zdaniem Spółki, wydane bezpłatnie w ramach tych czynności towary, nie są dostawą w rozumieniu przywoływanej ustawy podatkowej i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskująca podnosi, że odmienne stanowiska, jakie zajmowały niektóre organy podatkowe, wynikały Jej zdaniem, z obowiązującego do 31 maja 2005 r. brzmienia art. 7 ust. 3 ww. ustawy, który mógł być interpretowany jako przepis szczególny do regulacji art. 7 ust. 2 wskazywanej ustawy, a który to przepis z pojęcia dostawy (a więc i z opodatkowania) wyłączał jedynie nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Dokonana z dniem 1 czerwca 2005 r. nowelizacja ustawy, spowodowała w opinii Spółki, iż usunięta została sprzeczność pomiędzy regulacjami art. 7 ust. 2 i 3 ustawy, a tym samym przepisy te stały się różnymi , samoistnymi regulacjami, odnoszącymi się do dwóch różnych – według Spółki, stanów faktycznych:

- art. 7 ust. 2 ww. ustawy, który za dostawę towarów uznaje jedynie takie bezpłatne przekazania towarów, które nie wiążą się z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a więc także z prowadzoną przez podatnika działalnością, oraz

- art. 7 ust. 3 ustawy, który nie uznaje za dostawę towarów przekazania towarów (prezentów) o małej wartości, niezależnie od tego czy takie przekazanie ma lub nie ma związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W kwestii zastosowania stawki podatkowej właściwej dla gazety i dla dodawanego towaru, Wnioskująca stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy do gazet dołączane są odpłatnie inne towary, właściwą stawką jest stawka stosowana dla gazet, czyli 7%. Zdaniem Spółki, w przypadku sprzedaży gazet wraz z dodatkami w postaci innych towarów (np. map, książek, płyt CD), możliwe jest jedynie zastosowanie jednej stawki podatku VAT odnoszącej się do wartości całego zestawu. Spółka uzasadnia to charakterem sprzedaży detalicznej prasy, którą prowadzi duża ilość kolporterów i problemem, jaki stanowiłoby rejestrowanie zestawu w kasach fiskalnych. Zdaniem Spółki, tylko sprzedaż takiego zestawu jako jednorodnego towaru (tzn. gazety), jest w praktyce wykonalna. W uzasadnieniu, Wnioskująca powołuje się na przepisy o statystyce i Zasady Metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiące załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844). Zdaniem Spółki, to gazeta nadaje charakter sprzedawanemu zestawowi towarów, bowiem formę sprzedaży narzuca gazeta a nie dodawany towar oraz w zestawie gazeta występuje zawsze, zmienia się natomiast dodatek.

Ustosunkowując się do przedstawionych kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisami art. 7 ust. 2 przywoływanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 7 ust. 3 ww. ustawy podatkowej, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, zgodnie z art. 7 ust. 4 w/w ustawy, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, dołączane przez Podatnika prezenty do gazety w postaci płyty CD i innych drobnych gadżetów, mają na celu niewątpliwie uatrakcyjnienie wydawnictwa i jak słusznie Wnioskująca podnosi, są przedsięwzięciem o charakterze reklamowo-marketingowym, te zaś, pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą. Jednakże, dokonując analizy przytoczonych unormowań, zakładając jednocześnie racjonalność działań ustawodawcy, powyższe pozostaje bez znaczenia, bowiem z przepisów tych wywieść należy, iż odpłatną dostawą towarów jest przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość (określoną w art. 7 ust. 4 ww. ustawy) oraz nie mających statusu próbek (określonych w art. 7 ust. 7 ww. ustawy) na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności , w całości lub w części.

Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów w postaci płyt CD i różnego rodzaju drobnych gadżetów do gazet uzależnione jest zatem , co do zasady od tego, czy towary te wyczerpują przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości lub próbki. Przekazanie przez Podatnika towarów powyżej wskazanych, niebędących prezentami o małej wartości lub próbkami, podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, pod warunkiem, że podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem powyższych towarów podlegał odliczeniu.

W zakresie zastosowania stawki podatkowej przy podwyższonej cenie gazety z dodatkiem, wskazać należy przywoływany wyżej przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podatkowej, który stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem natomiast, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Ustalenie i stosowanie właściwych stawek podatkowych jest obowiązkiem każdego podatnika VAT. Podatnik dokonujący sprzedaży danego towaru powinien dokonać klasyfikacji statystycznej tego towaru wg PKWiU. W sytuacji trudności z zaliczeniem danego towaru do odpowiedniego grupowania, powinien wystąpić do właściwego miejscowo urzędu statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej danego towaru, w celu zabezpieczenia się przed ewentualnymi negatywnymi skutkami stosowania niewłaściwej stawki podatkowej.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 przywoływanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 49 ww. załącznika zostały wymienione towary o symbolu PKWiU ex 22.12 i ex 22.13 Gazety, magazyny, czasopisma – oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Przywoływane przepisy, określają zakres przedmiotowy stosowania 7% stawki VAT, w odniesieniu do wskazanych towarów (gazety, magazyny, czasopisma), wytworzonych metodami poligraficznymi.

Tym samym, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wykluczono możliwość stosowania jednej stawki podatkowej do sprzedaży dodatków wraz z egzemplarzem gazety.

Odpłatne przekazanie towaru dodatkowego celem uatrakcyjnienia sprzedaży książek, podlega zatem opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego (dołączonego) wyrobu, jako towar odrębny od sprzedawanego towaru podstawowego.

Biorąc zatem pod uwagę powyżej przytoczone przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, stanowisko wyrażone w złożonym wniosku, należało uznać za nieprawidłowe i postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj