Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDII/415-36/AG/05
z 9 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII/415-36/AG/05
Data
2006.01.09



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Zwolnienia czasowe


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
obrót papierami wartościowymi
opodatkowanie dochodów kapitałowych
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
Jaka jest podstawa prawna naliczania podatku od osób fizycznych z tytułu nabycia i sprzedaży akcji Banku w ramach oferty publicznej? Jaka jest podstawa faktyczna ewentualnego naliczania podatku od osób fizycznych z tytułu sprzedanych akcji Banku ? Czy podatnikowi przysługuje regres w stosunku do ministra finansów w wypadku naliczania zobowiązania podatkowego? Na podstawie jakich dokumentów i jakich cen/wartości akcji sprzedanych akcji zostanie naliczone ewentualne zobowiązanie podatkowe?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 oraz 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jt. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 28 października 2005r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, stwierdza, iż stanowisko Państwa jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem złożonym w dniu 31 października 2005r., uzupełnionym pismami z dnia 02 grudnia 2005r. (data wpływu: 06 grudnia 2005r.)oraz z dnia 20 grudnia 2005r., wystąpili Państwo o interpretację przepisów podatkowych dotyczących zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia akcji pracowniczych Banku S.A. nabytych w ramach oferty publicznej.

W myśl przepisów art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, składając wniosek, podatnik (...) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co wypełnili Państwo w treści wniosku. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uznali Państwo, iż akcje pracownicze Banku S.A. w Warszawie zostały przez Panią ............. nabyte w ofercie publicznej, a dochody uzyskane w latach 1999, 2000 i 2001 z odpłatnego ich zbycia są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 52 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 1999r. i 2000r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów (...). Natomiast zgodnie z brzmieniem tego przepisu w roku 2001 opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i 52 (...).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego przeniesienia tytułu własności udziałów w spółkach, akcji oraz innych papierów wartościowych.

W świetle przepisów art. 52 pkt 1 lit.a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w roku 1999 i 2000, zwalnia się od podatku dochodowego: w okresie od dnia 01 stycznia 1993r. do dnia 31 grudnia 2000r. dochody ze sprzedaży (...) akcji dopuszczonych do obrotu publicznego, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym. Natomiast stosownie do treści art. 52 pkt 1 lit. b, w brzmieniu obowiązującym w 2001r., zwalnia sie od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym.

Z treści art.1 §1 ustawy z dnia 22 marca 1991r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (jt.Dz. U. z 1994r. Nr 58, poz. 239 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 1997r. wynika, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi, zwanym dalej "publicznym obrotem", jest proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata. Nie jest publicznym obrotem udostępnianie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracownikom danej spółki (art. 1 § 1 pkt 1 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi).

Proces prywatyzacji Banku został przeprowadzony na podstawie obowiązującej do dnia 08 kwietnia 1997r. ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 ze zm.).

Świadczy o tym treść uchwały nr 18 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1997 r. w sprawie udzielenia zgody na prywatyzację i zezwolenia na szczególny tryb zbycia części akcji Banku w Warszawie Spółka Akcyjna. W podstawie prawnej rozpatrywanego aktu prawnego powołano przepisy art. 2a ust. 2 i art. 23 ust. 2 w związku z art. 45b powołanej ustawy. Bank został zaliczony przez Radę Ministrów, na podstawie przepisu art. 2a ust. 1 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa. Skutkiem tego jego prywatyzacja wymagała zgody Rady Ministrów (art. 2a ust. 2 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych). Wykonaniem omówionego przepisu ustawy była właśnie cytowana uchwała Rady Ministrów z dnia 25 marca 1997r.

Stosownie do art. 45b ustawy prywatyzacyjnej do zbycia należących do Skarbu Państwa wszelkich akcji lub udziałów w spółkach prawa handlowego - a więc i banku - mają zastosowanie przepisy art. 23 tej ustawy. Wymieniony przepis w ust. 1 określał - z zastrzeżeniem przepisów art. 24 - tryb zbywania akcji należących do Skarbu Państwa, który polegał na przetargu, ofercie ogłoszonej publicznie oraz na rokowaniach podjętych na podstawie publicznego zaproszenia.Natomiast art. 24 ustawy prywatyzacyjnej określał tryb zbywania akcji pracownikom na preferencyjnych zasadach. Treść art. 23 ustawy prywatyzacyjnej wskazuje, iż określony w art. 24 tryb, stanowi czwarty z kolei tryb zbywania akcji Skarbu Państwa (akcji tzw. pracowniczych). Jest on odrębny od innych trybów zbywania akcji wymienionych w tym przepisie, w tym i oferty ogłoszonej publicznie.

W świetle art. 23 ust. 2 powołanego w podstawie prawnej uchwały Rady Ministrów w szczególnych przypadkach Rada Ministrów może, na wniosek Ministra Przekształceń Własnościowych, zezwolić na inny niż określony w ust. 1 tryb zbycia akcji należących do Skarbu Państwa.Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 tej uchwały tymi innymi, niż wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy prywatyzacyjnej, trybami były rokowania podjęte na podstawie zaproszenia skierowanego do oznaczonych osób lub oferta skierowana do oznaczonych osób.

Przepis art. 24 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych daje podstawę do stwierdzenia - mając na względzie definicję publicznego obrotu zawartą w cytowanym art. 1 § 1 ustawy - Prawo o publicznym obrocie (...) - że pojęcie udostępnienia akcji pracownikom obejmuje zarówno proponowanie nabycia, jak i nabywanie akcji przez pracowników prywatyzowanej spółki. Takiemu procesowi niewątpliwie podlegały akcje Banku należące do Skarbu Państwa.Zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jak też w ustawie - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych brak jest definicji pojęcia "publiczna oferta".

Art. 2 pkt 3a ustawy - Prawo o publicznym obrocie(...) określa wyłącznie, co należy rozumieć przez używane w ustawie pojęcie "pierwszej oferty publicznej". Przepis ten stanowi, że pierwsza oferta publiczna to oferowanie przez właściciela papierów wartościowych nabycia praw z emitowanych w serii papierów wartościowych, jeżeli oferta ma charakter publiczny.

W tej sytuacji publiczny charakter oferty trzeba wywieść z brzmienia początkowej części art. 1 § 1 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych. Przepis ten formułuje wprost definicję publicznego obrotu papierami wartościowymi, niemniej jednak zawiera i kwestie dotyczące oferty publicznej. Cechami wyróżniającymi publiczny obrót jest proponowanie nabycia papierów wartościowych z wykorzystaniem środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowane nabycie skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata. Jest to więc oferta o charakterze publicznym, o której mowa w art. 2 pkt 3a. Ustawodawca jednak pozbawia ofertę nabycia akcji przez pracowników danej spółki charakteru publicznego. Wynika to z art. 1 § 1 pkt 1 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierów wartościowych (...) i pozostaje w oczywistym związku z przepisem art. 23 ust. 1 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Definicję oferty zawiera również art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r.Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), z treści którego wynika, że jest to oświadczenie woli jednej strony adresowane do drugiej strony w celu zawarcia umowy, określające jej istotne postanowienia. W celu wyjaśnienia pojęcia "publiczny�" należy zastosować natomiast wykładnię językową. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego pod redakcją M. Szymczaka (wyd. przez Państwowe Wydawnictwo Naukowe - Warszawa 1996r., tom II L-P str. 1022) "publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków, tj.: akcje muszą być dopuszczone do publicznego obrotu i nabycie tych akcji musi nastąpić na podstawie publicznej oferty.Nabywanie akcji Banku S.A. w Warszawie zostało ściśle określone w Regulaminie nabywania akcji oraz w Prospekcie sprzedaży akcji.

Z przedłożonych dokumentów wynika, iż Pani ...................akcje nabyła w "transzy pracowniczej", a więc w ofercie skierowanej do ściśle określonych osób, tj. pracowników tego Banku. Nie można zatem uznać publicznego charakteru tej oferty, nawet jeżeli liczba pracowników, do których była adresowana przewyższa 300 osób, gdyż nie została ona skierowana do ogółu społeczeństwa, lecz do konkretnie oznaczonych adresatów. Ponadto, jak wyżej wykazano, tryb zbycia akcji pracowniczych jest odrębny od innych sposobów zbywania akcji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wymienionych w powołanym przepisie art. 23 ustawy prywatyzacyjnej, a zatem i oferty ogłoszonej publicznie.

Jak wynika z powyższego nie został spełniony jeden z koniecznych warunków zastosowania omawianego przedmiotowego zwolnienia, a mianowicie akcje nie zostały nabyte na podstawie publicznej oferty.

Biorąc powyższe pod uwagę należało - zgodnie z art. 44 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w latach 1999 i 2000 oraz ust. 8 w brzmieniu obowiązującym w 2001r. - złożyć deklarację PIT-13 oraz wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu ze sprzedaży przedmiotowych akcji w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskany został dochód. Obowiązek zapłaty podatku ciążył zatem na osobach dokonujących sprzedaży ww. akcji. Natomiast na podstawie art. 45 ust.1 i ust. 4, w związku z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód, o którym mowa wyżej należało wykazać także w zeznaniu rocznym.

W omawianym stanie faktycznym mają również zastosowanie przepisy art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jt. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zmianami), z którego wynika, iż zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jak wynika z przedstawionego powyżej stanu prawnego dochody uzyskane w latach 1999 - 2001 ze sprzedaży akcji nabytych w "transzy pracowniczej" nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem, wynikającym z art. 52 ust. 1 pkt 1. Stosownie natomiast do ww. art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe za 1999r. uległo przedawnieniu wraz z końcem 2005r.

W związku z faktem, iż przedawnieniu nie uległo zobowiązanie podatkowe za 2000r. oraz 2001r., mają zastosowanie przepisy art.81 § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, uprawniające Państwa do złożenia korekty zeznania rocznego, w celu wykazania rzeczywistej kwoty uzyskanego dochodu.

Odnośnie zapytania Państwa w kwestii dokumentacji na podstawie, której cyt. "zostanie naliczone ewentualne zobowiązanie podatkowe" tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja - mając na uwadze postanowienia art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa - odnosi się do stanu faktycznego, dokonanego nie natomiast do stanów hipotetycznych. Na dzień złożenia wniosku oraz wydania niniejszego postanowienia nie toczy sie wobec Państwa postępowanie podatkowe w przedmiotowej sprawie. W przeciwnym przypadku tut. organ podatkowy nie byłby zobligowany do udzielenia pisemnej interpretacji w niniejszym zakresie. Nie zostałyby bowiem spełnione przesłanki określone w ww. przepisie. Stosownie do cytowanego na wstępie art.14a § 1 Ordynacji podatkowej naczelnik urzędu skarbowego (...) ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji (...) w sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe (...).

Natomiast rozstrzyganie kwestii ewentualnego ponoszenia konsekwencji przez Ministra Skarbu Państwa za umieszczenie w prospekcie emisyjnym błędnej informacji nie leży w kompetencji tutejszego organu. O powyższym orzekają właściwe w tych sprawach sądy.

Ustosunkowując się do wniesionego zapytania Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Państwa w przedmiotowej kwestii jest nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie siedmiu dni od dnia następnego po dniu doręczenia niniejszego postanowienia stosownie do art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj