Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-412/05
z 19 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-412/05
Data
2005.12.19



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy w przypadku, gdy Spółka dokona potrącenia opłaty produkcyjnej z należności za skupione buraki cukrowe będzie mogła zwiększyć kwotę podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za prawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest producentem cukru, który nabywa produkty rolne od rolników ryczałtowych. Spółka jako producent cukru jest zobowiązana, na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 19 czerwca 2001 r. Rady Wspólnoty Europejskiej, nr 1260/2001 w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru, do uiszczania opłaty produkcyjnej. Powyższa opłata produkcyjna występuje jako opłata produkcyjna podstawowa oraz opłata produkcyjna dodatkowa. Opłata podstawowa nakładana jest na producenta cukru w zależności od wielkości produkcji cukru A i B oraz wpłacana przez niego obowiązkowo w każdym cukrowym roku gospodarczym. Opłata produkcyjna dodatkowa może być nakładana na producenta cukru lub też nie, jest to uzależnione od sytuacji finansowej tzn. wydatkowania kwot z opłaty podstawowej na dopłaty na wywóz cukru poza Unię Europejską. Opłata produkcyjna dodatkowa nakładana jest wprawdzie na producenta cukru, lecz nie on sam ją finansuje. Opłatę tą finansują według ustalonych zasad i proporcji, producent cukru oraz sprzedawcy buraków. Określona kwota opłaty produkcyjnej dodatkowej obliczana jest w stosunku do buraków dostarczonych w cukrowniczym roku gospodarczym od 1.07.2004 r. do 30.06.2005 r., natomiast pobierana jest z należności za dostarczone buraki w bieżącej kampanii cukrowniczej, czyli od 1.07.2005 r. do 30.06.2006 r. Powyższą opłatę Spółka pobiera od plantatorów z rozliczenia buraczanego w kampanii 2005 r., w drodze kompensaty wzajemnych zobowiązań i należności. Dodatkowa opłata produkcyjna płatna jest w terminie do 15 grudnia 2005 r. na konto Agencji Rynku Rolnego. Ponadto, Wnioskująca informuje, iż dodatkowa opłata produkcyjna wystąpi po raz pierwszy od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy w przypadku, gdy Spółka dokona potrącenia opłaty produkcyjnej z należności za skupione buraki cukrowe będzie mogła zwiększyć kwotę podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku?

Zdaniem Wnioskującej, kwota podatku od towarów i usług z faktur VAT RR, z których potrącono dodatkową opłatę produkcyjną, powinna zwiększać kwotę podatku naliczonego. W opinii Spółki, ustawodawca w art. 116 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadził modyfikację w zakresie pojęcia zapłaty na rzecz rolnika ryczałtowego. Zdaniem Podatnika, kompensata wzajemnych należności uważana jest za spełniającą warunek zapłaty. Zatem, Spółka uważa, iż przymus pobrania dodatkowej opłaty produkcyjnej jest spełnieniem warunku przekazania środków pieniężnych na konto rolnika ryczałtowego.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisów art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Zgodnie natomiast z art. 116 ust. 1 przywoływanej ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Powyższe wynika z regulacji zawartej w art. 116 ust. 6 w/w ustawy podatkowej.

Stosownie do przepisów art. 116 ust. 8 przywoływanej ustawy, warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych. Zgodnie z ust. 9 przywoływanego artykułu, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

1) zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;

2) raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Dokonując analizy przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż wypłacony zwrot podatku stanowi dla nabywcy kwotę podatku naliczonego za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek. Przesłanką taką jest między innymi zapłata należności za produkty rolne na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy rolnik ryczałtowy zawarł z podatnikiem nabywającym produkty rolne umowę określającą dłuższy termin płatności. Wówczas bowiem zapłata nie musi być zrealizowana w ciągu 14 dni. Skorzystanie z prawa do odliczenia podatku nie będzie natomiast możliwe, dopóki zapłata ta nie nastąpi. Należy jednak podkreślić, iż warunek dokonania zapłaty, o którym mowa w art. 116 ust. 8 ww. ustawy podatkowej, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za sprzedane produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi sprzedane rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych. W takim przypadku, zdaniem tutejszego organu podatkowego, kompensata wzajemnych należności jest uważana za spełniającą warunek dokonania zapłaty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca potrąca plantatorom z należności za dostarczone buraki, dodatkową opłatę produkcyjną. Zatem, uwzględniając powyższe unormowania, potrącenie ww. opłaty produkcyjnej może być utożsamiane z formą zapłaty, o której mowa w art 116 ust. 6 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji uprawnia Spółkę do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj