Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/104/2005/IW
Data
2005.12.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
biegły sądowy
Pytanie podatnika
Czy świadczone przez podatnika usługi są zwolnione z podatku VAT do osiągnięcia obrotu 10.000 euro wg zasad ogólnych?
POSTANOWIENIE W dniu 26.09.2005r. Pan Cezary......,wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik świadczy usługi na rzecz sądów i prokuratury jako biegły sądowy z zakresu rekonstrukcji wydatków drogowych. Nie jest certyfikowanym rzeczoznawcą. Jego przychody są opodatkowane podatkiem dochodowym wg art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.W ubiegłym i bieżącym roku przychody Podatnika nie przekroczyły kwoty 10.000 euro. Z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o VAT, tj. do 01 maja 2004r. Podatnik uznał, że świadczone przez niego usługi mieszczą się w wyłączeniu zawartym w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, za świadczone usługi podatnik wystawiał rachunki. Zdaniem Podatnika po roku obowiązywania ustawy nagle Ministerstwo Finansów wydało interpretację w myśl której biegli sądowi nie mogą korzystać z wyłączenia z opodatkowania na mocy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, że biegli sami ponoszą odpowiedzialność za świadczone przez siebie usługi. Pytanie Podatnika: Czy świadczone przez podatnika usługi są zwolnione z podatku VAT do osiągnięcia obrotu 10.000 euro wg zasad ogólnych? Stanowisko Podatnika: Zdaniem podatnika świadczone przez niego usługi są zwolnione z podatku VAT do osiągnięcia obrotów 10.000 euro wg zasad ogólnych.W art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodowym i administracyjnym oraz płatników i, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt. 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, umów menadżerskich i innych umów o podobnym charakterze. Wymienione powyżej czynności na mocy art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT są wyłączone poza działanie ustawy o VAT, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby fizyczne świadczące usługi są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności określonymi prawnymi więzami. Więzy te powinny tworzyć stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. Z brzmienia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zestawieniu z art. 15 ust. 3 pkt 3 wynika, że co do zasady usługi świadczone przez biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym przy spełnieniu pozostałych warunków określonych tym przepisem mogą korzystać z wyłączenia z działalności gospodarczej, co oznaczałoby brak ich opodatkowania. Ustawa nie wskazuje, o jakiego rodzaju odpowiedzialność tutaj chodzi, może to być również odpowiedzialność względem zleceniodawcy, a ta będzie istniała zawsze choćby z tytułu wynagrodzenia. Zmiana następująca od 1 czerwca 2005r w ustawie o podatku od towarów i usług wprowadziła postanowienie, że wyłączenie z opodatkowania będzie możliwe tylko wówczas, gdy stosunek prawny istniejący pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, oprócz wynagrodzenia oraz warunków wykonywania czynności, określał będzie odpowiedzialność tego pierwszego względem osób trzecich. Podatnik uważa, że ta nowelizacja dała mocne argumenty na poparcie stwierdzenia, iż w okresie do 31 maja 2005r. jakakolwiek odpowiedzialność zleceniodawcy wystarczała do wykluczenia zleceniobiorcy z kręgu podatników VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że ustawodawca nie określił o jaką odpowiedzialność zleceniodawcy chodzi, do 31 maja 2005r. powinien on być wyłączony z kręgu podatników VAT. Podatnik nie powinien ponosić kosztów związanych z niedokładnością przepisów.Jednak skoro usługa ta nie może być wyłączona spod działania podatku VAT, to podatnik uważa, że do osiągnięcia kwoty obrotu 10.000 euro jest zwolniony z płacenia podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.Podatnik zwraca uwagę , że nie jest wykwalifikowanym rzeczoznawcą, którego usługi wyłączone są ze zwolnienia niezależnie od wysokości osiągniętego obrotu. Dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacji statystycznych. Natomiast w myśl podstawowej zasady funkcjonującej na potrzeby podatku VAT podatnik samodzielnie klasyfikuje wyroby czy też usługi w oparciu o występujący u niego stan faktyczny. Obowiązujące przepisy nie definiują w sposób szczególny usług nazwanych jako rzeczoznawstwo, jak również pojęcie to nie zostało określone symbolami klasyfikacji statystycznych. Grupa usług określonych jako rzeczoznawstwo występowała w nieobowiązującej już klasyfikacji usług. Wymieniona w Klasyfikacji Usług podbranża rzeczoznawstwo KU 89302 obejmowała następujące usługi: ekspertyzy, ocenę jakości, doradztwo, usługi w zakresie wzornictwa przemysłowego, wystroju wnętrz małej architektury, sporządzenia analiz, założeń i raportów tech-ekonomocznych oraz związanych z wdrożeniem nowych rozwiązań tech-organizacyjnych i rzecznictwem patentowym. Podatnik uważa, że świadczonych przez niego usług nie można zakwalifikować do w/w czynności. Ekspertyzy wykonuje ekspert, czyli inaczej rzeczoznawca ( specjalista w danym zakresie). Rzeczoznawca to osoba, która zdała egzamin z danej dziedziny i jest wpisana na listę rzeczoznawców. Rzeczoznawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów a także osób fizycznych. Podatnik natomiast wykonuje usługi jako biegły wyłącznie na rzecz sądów i prokuratury. Ponieważ niemożna określić rodzaju świadczonych przez rzeczoznawcę usług z PKWiU nie można z tego powodu zakwalifikować świadczonych przez niego usług do usług rzeczoznawcy. Stanowisko Organu Podatkowego: Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( z. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie , rozumie się każde świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa , co wynika, z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. Zatem sam fakt wykonania pewnych czynności z nakazu władzy, np. sądu nie jest kryterium do uznania , że świadczenie nie jest wykonywane w sposób samodzielny. Oceny zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych przez biegłych na zlecenie sądu, prokuratury lub policji, należy dokonywać w świetle uregulowań zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, w szczególności pod kątem kryterium decydującym o uznaniu tych osób za podatników podatku od towarów i usług . Zgodnie z tym przepisem za wykonaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.Prawo do wykonywania funkcji biegłego sądowego nabywane jest w określonym trybie i po spełnieniu ściśle określonych warunków, wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie biegłych sądowych ( Dz. U. nr 15 poz. 133).Zauważyć należy , ze biegłym sądowym jest osoba, która posiada teoretyczne i praktyczne wiadomości specjalne w danej dziedzinie, potwierdzone stosownymi dokumentami. W przypadku biegłych sądowych nie można zatem uznać, że sąd bierze na siebie odpowiedzialność za wykonywane przez nich czynności, polegające na wykonaniu badań i sporządzaniu opinii w trakcie postępowania procesowego. Opinia wydana przez biegłego jest dowodem w postępowaniu sądowym, a nie usługą, której bezpośrednim odbiorcą jest uczestnik postępowania. Zatem nie ma w przedmiotowej sprawie tożsamości czynności (sądu i biegłego), których odbiorcą jest uczestnik postępowania sądowego. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez biegłych na zlecenie sądu , prokuratury lub policji nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę i tym samym czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 1 w/w ustawy - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Zgodnie z art. 113 ust. 2 do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Na podstawie art. 113 ust. 14 pkt. 2 cyt ustawy w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 95 poz. 798 z późn. zm.) - lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w poz. 37 ujęte zostało rzeczoznawstwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzeniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 253 poz.2528) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, w 2005r. określa się w kwocie 43.800 zł. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15.11 2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 229, poz. 1949) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej 10.000 euro, w 2006r. określa się w kwocie 39.200 zł. Zaznacza się, że niniejsze postanowienie nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania świadczonych usług do grup rodzajowych. Istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług z uwagi na to, że organy podatkowe uprawnione są jedynie do wskazania podatnikowi właściwej stawki podatku od towarów i usług, czy możliwości ewentualnego korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Dokonywane jest to na podstawie klasyfikacji statystycznej zawartej w opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. Właściwym zatem do dokonania w/w klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź. Zatem podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy tylko w przypadku gdy będą spełnione łącznie dwa warunki: - osiągnięty przez podatnika obrót w danym roku podatkowym nie przekroczy równowartości 10.000euro, oraz - podatnik nie świadczy usług rzeczoznawstwa czy doradztwa ( z wyłączeniem wyżej cytowanych przypadków). Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
|