Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4117/IN-79/US-P/2005/KA
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4117/IN-79/US-P/2005/KA
Data
2006.01.23



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania akcji pracowniczych.


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 14 grudnia 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach z dnia 24 listopada 2005 r. Nr I B/406/28/05- odmawia zmiany w/w postanowienia.

Z dokumentacji podatkowej zgromadzonej w niniejszej sprawie wynika, iż w dniu 22 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach wpłynął Pani wniosek (uzupełniony kolejnym wystąpieniem z dnia 2 listopada 2005 r.) z prośbą o dokonanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia akcji imiennych serii A spółki "S"S.A.

Ze złożonych przez Panią wyjaśnień (uzupełnionych dodatkowymi informacjami przekazanymi przez "S" S.A.) wynika, iż będąc pracownikiem spółdzielni inwalidów "S" dokonywała Pani tytułem składek członkowskich wpłat na konto w/w spółdzielni.
Następnie, działając jako jeden z założycieli spółki "S"S.A. objęła Pani 1.214 akcji imiennych serii A o wartości nominalnej 10,00 zł każda. Akcje w całości pokryte zostały wkładami niepieniężnymi, wniesionymi przed zarejestrowaniem Spółki we właściwym rejestrze sądowym.
W 2004 r. dokonała Pani, za pośrednictwem Domu Maklerskiego sprzedaży przedmiotowych papierów wartościowych, uzyskując z przeprowadzonej transakcji przychód w wysokości 25.230,04 zł.
W złożonym do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosku o interpretację przepisów prawa, wyraziła Pani pogląd, w myśl którego dochód osiągnięty ze sprzedaży akcji podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy pierwszej instancji w wydanym w dniu 24 listopada 2005 r., postanowieniu Nr US IB/406/28/05 nie podzielił zajętego przez Panią stanowiska w sprawie. W uzasadnieniu przedmiotowego rozstrzygnięcia organ podatkowy wyjaśnił, iż osiągnięty przez Panią przychód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 30b ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 2020, poz. 1956).

W złożonym do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi zażaleniu na niniejsze rozstrzygnięcie zarzuciła Pani organowi podatkowemu dokonanie błędnej wykładni terminu "oferta publiczna". Oświadczyła Pani, iż każdy zainteresowany podmiot mógł, poprzez złożenie stosownego oświadczenia woli, dokonać nabycia udziałów członkowskich, które z kolei uprawniały do zakupu akcji spółki. Dodatkowo podniosła Pani, iż w przesłanej przez Biuro Maklerskie informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych /PIT - 8C/ nie wyszczególniono wartości przychodu uzyskanego przez Panią ze sprzedaży akcji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu dokumentacji podatkowej zgromadzonej w sprawie oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, zważył co następuje.

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie.

Na wstępie należy zauważyć, iż w myśl przepisu art. 17 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.
Zgodnie natomiast z treścią przepisu art. 30b ust. 1 powołanej ustawy, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych /.../ podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodu tego nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych wg skali podatkowej /art. 27 ustawy/ oraz na zasadach przewidzianych w art. 30c dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - ust. 5 art. 30b, a po zakończeniu roku podatkowego podatnik obowiązany jest w zeznaniu podatkowym /PIT - 38/ wykazać uzyskane w danym roku dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz obliczyć należny z tego tytułu podatek - ust. 6 art. 30b ustawy.
Jednocześnie, kierując się zasadą praw nabytych, ustawodawca w ustawie z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 202, poz. 1956/ wprowadził do systemu prawa zasadę, w myśl której przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów /poniesionych strat/ uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. pod warunkiem ,że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. Na tej podstawie opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie podlegają dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 ze zm.), pod tym jednak warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.
Mając na uwadze jednoznaczne brzmienie powołanych przepisów prawa, ujawniony w niniejszej sprawie stan faktyczny a zwłaszcza odnosząc się do zarzutów sformułowanych przez Panią we wniesionym zażaleniu - w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej stanowisko przedstawione przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w uzasadnieniu zaskarżonego przez Panią postanowienia zasługuje w całości na uwzględnienie.
Przede wszystkim w analizowanym stanie faktycznym brak jest wystarczającej podstawy prawnej dla skutecznego przyjęcia, iż sposób nabycia przez Panią akcji imiennych serii A "S" S.A. odpowiadał warunkom oferty publicznej w rozumieniu art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym zwolnienia uzyskanego przez Panią dochodu z tytułu sprzedaży tych akcji z opodatkowania podatkiem dochodowym.
W tym miejscu należy bowiem wyjaśnić, iż wobec braku legalnej definicji pojęcia "oferta publiczna" organy podatkowe, posługując się dyrektywami wykładni gramatycznej uprawnione były dokonać interpretacji spornego pojęcia w oparciu o znaczenie jakie nadano mu na gruncie języka powszechnego /potocznego/.
Kierując się zatem językowym znaczeniem wyrazów: "oferta" oraz "publiczna" przyjętym w słownikach języka polskiego /np. "Mały słownik języka polskiego", W - wa 1974 i "Słownik języka polskiego", pod redakcją M. Szymczaka, W - wa 1995/ należy ustalić znaczenie pojęcia oferta publiczna jako propozycję nabycia akcji skierowaną do nieograniczonego kręgu odbiorców. W konsekwencji, warunek nabycia akcji na podstawie oferty publicznej można uznać za spełniony jedynie wówczas, gdy ich objęcie następuje w ramach powszechnie dostępnej formy dystrybucji. Dodatkowo wypada zauważyć, iż w orzecznictwie sądowym także prezentowany jest pogląd, w myśl którego "mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta. Jeżeli oferta nie jest skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych osób, to nie sposób mówić o ofercie publicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi."/wyrok NSA z dnia 27 maja 2003 r. SA/Bk 1403/02/.

Wobec tego, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, każda inna oferta zawężająca krąg potencjalnych nabywców akcji wyklucza uznanie jej za ofertę publiczną w rozumieniu art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów prawa oraz ujawniony w sprawie stan faktyczny, organy podatkowe mają wystarczającą podstawę do stwierdzenia, iż objęcie przez Panią /byłego pracownika Spółdzielni Inwalidów "S" akcji imiennych serii A "S" S.A., które miało miejsce przed zarejestrowaniem spółki, nie nosiło znamion oferty publicznej, a wobec tego uzyskany przez Panią w 2004 r. dochód z tytułu ich sprzedaży, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w powołanym przepisie art. 19 ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003 r.

Końcowo, ustosunkowując się do przedstawionych przez Panią we wniesionym zażaleniu zarzutów, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uprzejmie informuje, iż przepis art. 42 a powołanej ustawy podatkowej nakłada na określone podmioty obowiązek sporządzenia informacji PIT - 8C. Druk ten nie jest w pełni dokumentem informacji płatniczej, ponieważ sporządzają go wskazane w ustawie podmioty, nie będące płatnikami. Podmioty te nie zawsze posiadają pełne informacje na temat dochodów kapitałowych osób fizycznych. Z tego też względu to na samego podatnika nałożony został obowiązek wykazania w zeznaniu podatkowym /PIT - 38/ uzyskanych w danym roku dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz obliczenia należnego z tego tytułu podatku.

Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, iż brak jest podstaw do zmiany zaskarżonego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pabianicach z dnia 24 listopada 2005 r. Nr I B/406/28/05.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj