Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-10/05/PD/3
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-10/05/PD/3
Data
2005.06.16



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księgowanie
podatek dochodowy od osób fizycznych


Pytanie podatnika
Czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatki dotyczące zakupu materiałów, koszty delegacji i wynagrodzenia w momencie ich poniesienia?


Postanowienie

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60; Dz.U. z 2005r. Nr 86, poz. 732), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatników, z dnia 18-03-2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawcy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie instalowania, naprawy i konserwacji maszyn ogólnego przeznaczenia, z której przychody opodatkowane są na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Wnioskodawcy są również Podatnikami podatku od towarów i usług, nie korzystającymi ze zwolnienia od tego podatku.

W ramach prowadzonej działalności Podatnicy podpisali umowę na wykonanie usługi montażu instalacji chłodniczej oraz dostawę materiałów związanych z wykonaniem niniejszej usługi, której termin wykonania wynosi 3-4 miesiące. Usługa zostanie wykonana w tym samym roku podatkowym.

Ze względu na duży koszt instalowanych materiałów zamawiający wpłaca zaliczki w kilku etapach:

  1. na zakup materiałów montażowych,
  2. na zakup materiałów, po dostarczeniu głównej partii materiałów montażowych i na dalszy zakup materiałów,
  3. po wykonaniu 50% prac montażowych i na dalszy zakup materiałów,
  4. po zakończeniu prac montażowych,

Na wartość otrzymanych zaliczek Podatnicy wystawiają faktury VAT.

Zakończenie usługi nastąpi w chwili sporządzenia protokołu końcowego odbioru, stwierdzającego przekazanie urządzeń do eksploatacji zamawiającego. Na podstawie w/w protokołu zostanie wystawiona faktura VAT „końcowa”, rozliczająca ostatecznie całą wartość wykonanej usługi.

W uzupełnieniu wniosku Podatnicy wskazują, że płatności są w umowie nazwane zaliczkami i określone są w następujący sposób:

  • na zakup materiałów – w miesiącu marcu 2005,
  • na zakup materiałów, po dostarczeniu na plac budowy głównej partii materiałów tj. rur, kształtek, izolacji i materiałów elektrycznych,
  • za wykonanie 50% prac montażowych tj. po montażu chłodnic, skraplaczy, zespołów sprężarkowych oraz zakup czynnika chłodniczego,
  • po zakończeniu prac montażowych,
  • rozliczenie końcowe po przekazaniu urządzeń do eksploatacji.

Podstawą wypłacenia zaliczki będą sporządzane protokoły. Termin zapłaty zaliczki wynosi 7 dni od daty podpisania protokołu. Termin wystawienia faktury VAT – 7 dni od daty wpływu zaliczki na konto.

W związku z realizacją powyższej umowy Podatnicy ponoszą m.in. koszty zakupu materiałów, koszty wynagrodzenia i delegacji pracowników i zdaniem Wnioskodawców, wydatki te mogą być księgowane w koszty prowadzonej działalności w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za koszty uzyskania przychodów uważa się m.in. wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę w art. 22 ust. 1 ustawy zwrotu „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów” oznacza, że aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić bezpośredni związek tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć bezpośredni wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

W świetle postanowień art. 22 ust. 4 ustawy koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

W myśl art. 22 ust. 5 ustawy, Podatnicy prowadzących księgi rachunkowe (handlowe), mogą koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami potrącać tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą.

Natomiast art. 22 ust. 6 ustawy stanowi, że zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 23 ust. 1, pkt. 55 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

W myśl postanowień § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2003r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych dalej "materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

W świetle § 16 ust. 2 rozporządzenia, jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury.

W myśl § 17 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 rozporządzenia, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Natomiast zgodnie z § 17 ust. 2 rozporządzenia, zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30 rozporządzenia, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym.

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że w związku z realizacją umowy na wykonanie usługi montażu instalacji chłodniczej, Wnioskodawcy ponoszoną wydatki m.in. na zakup materiałów, wypłatę wynagrodzeń i delegacji pracowników i wydatki te księgowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w momencie ich poniesienia.

W ocenie Organu podatkowego, poniesione wydatki, jako pozostające w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podlegają uwzględnieniu, jako koszty prowadzonej działalności w momencie ich poniesienia.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono, jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj