Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gostyninie
1405/UPD-415/13/05/ES
z 25 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1405/UPD-415/13/05/ES
Data
2005.11.25
Autor
Urząd Skarbowy w Gostyninie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
budowa budynków
kasa mieszkaniowa
kredyt kontraktowy
Pytanie podatnika
Jaki maksymalny okres może upłynąć między nabyciem działki budowlanej, a rozpoczęciem budowy domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, jeżeli sama budowa domu nie będzie ujęta w umowie o kredyt kontraktowy jako cel gromadzenia oszczędności ?
POSTANOWIENIE Uzasadnienie Jednocześnie chce też przedłużyć okres systematycznego oszczędzania , który nie skutkuje przedłużeniem okresu korzystania z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zwiększyć wysokość miesięcznych rat. Jednocześnie na budowę domu będzie potrzebował czasu na zgromadzenie funduszy na kolejną inwestycję i prawdopodobnie nie będzie w stanie rozpocząć budowy w roku podatkowym, w którym zakończy się oszczędzanie w kasie mieszkaniowej.Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne /Dz. U. Nr 134 poz. 1509 ze zm./ stanowi, że podatnikom którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, przed dniem 1 stycznia 2002 roku, nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm./, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 roku . Zasady gromadzenia oszczędności i udzielania kredytów kontraktowych reguluje ustawa z dnia 26 października 1995 roku o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego /t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1070 ze zm./. W świetle art.8 ust. 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego celami mieszkaniowymi są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy :1. Nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,2. Uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,3. Remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia , 4. Spłata kredytu bankowego zaciągnięte na cele wymienione w pkt 1-3 ,5. Nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy. Nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego stanowi jeden z celów systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez kasę mieszkaniową. Przeznaczając w całości oszczędności wycofane z kasy na zakup gruntu, podatnik nie traci prawa do ulgi z tego tytułu w podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że wydatkuje te pieniądze do końca roku podatkowego, w którym je wycofał. W tym przypadku nieistotne jest, czy na gruncie tym zostanie rozpoczęta budowa domu. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionegoprzez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja – zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy – jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem tut. organu podatkowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.