Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA-9103-18/05/AB
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA-9103-18/05/AB
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
alkohol etylowy


Pytanie podatnika
1. warunków koniecznych jakie muszą spełnić podmioty korzystające ze zwolnienia od podatku akcyzowego olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego (symbol PKWiU 24.63.10), używanych do produkcji wyrobów cukierniczych - nie będących wyrobami akcyzowymi,2. konieczności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art.14 ust.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29 poz.257 z 2004 roku), w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,3. konieczności uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku nabywania olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego (PKWiU 24.63.10), zużywanych do produkcji artykułów spożywczych nie będących wyrobami akcyzowymi,4. konieczności objęcia obrotu olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych na bazie alkoholu etylowego (symbol PKWiU 24.63.10), zużywanymi do celów o których mowa wyżej, przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym,5. dokumentacji związanej z przemieszczaniem olejków eterycznych na bazie alkoholu etylowego, będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, dokonywanej przez podmioty uprawnione do zwolnienia,6. określenia chwili zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych oznaczonych symbolem PKWiU 24.63.10, zużywanych przez uprawnione do zwolnione z akcyzy podmioty,


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.01.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 20.01.2005r.)postanawiamuznać za prawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

Uzasadnienie

W dniu 20.01.2005r. do tutejszego Urzędu Celnego wpłynął wniosek Strony (pismo z dnia 20.01.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji dotyczącej:1. warunków koniecznych jakie muszą spełnić podmioty korzystające ze zwolnienia od podatku akcyzowego olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego (symbol PKWiU 24.63.10), używanych do produkcji wyrobów cukierniczych - nie będących wyrobami akcyzowymi, 2. konieczności dokonania zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art.14 ust.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29 poz.257 z 2004 roku), w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,3. konieczności uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w przypadku nabywania olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego (PKWiU 24.63.10), zużywanych do produkcji artykułów spożywczych nie będących wyrobami akcyzowymi,4. konieczności objęcia obrotu olejkami eterycznymi i mieszaninami substancji zapachowych na bazie alkoholu etylowego (symbol PKWiU 24.63.10), zużywanymi do celów o których mowa wyżej, przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym,5. dokumentacji związanej z przemieszczaniem olejków eterycznych na bazie alkoholu etylowego, będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, dokonywanej przez podmioty uprawnione do zwolnienia,6. określenia chwili zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych oznaczonych symbolem PKWiU 24.63.10, zużywanych przez uprawnione do zwolnione z akcyzy podmioty, Strona w przedmiotowym wniosku wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów cukierniczych świeżych i o przedłużonej trwałości oraz artykułów spożywczych, a w procesie produkcyjnym zużywa olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy (symbol PKWiU 24.63.10.).Ad.1 Zgodnie z § 18 ust 1b rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami) zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości ( ten warunek nieprzekraczania zawartości alkoholu 1,2% objętości dotyczy wyłącznie napojów alkoholowych ). Zwolnienie o którym mowa powyżej stosownie do treści par.18 ust.2 w związku z par.18 ust.2a powyższego rozporządzenia ma zastosowanie pod warunkiem, że :1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający w/w wyroby, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy zostaną zużyte do celów, o których mowa powyżej,2) podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowane w zakresie swojej działalności gospodarczej wyroby do celów, o których mowa powyżej będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionych olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych; Stąd w przypadku wykorzystywania do produkcji artykułów spożywczych, olejków eterycznych zawierających w swym składzie alkohol etylowy, nabytych od innego podmiotu (podmiot uprawniony do zwolnienia nie jest równocześnie producentem olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych o których mowa w niniejszym zwolnieniu), nie występuje obowiązek składania przedmiotowych oświadczeń.3) podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór w/w olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;4) nabycie przedmiotowych wyrobów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;5) podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.Zauważyć należy iż sprzedaż aromatów zwolnionych od akcyzy nie może być dokonywana do odsprzedających dalej te wyroby - tym samym pośrednictwo w przedmiotowej materii zostało wykluczone.Nadmieniam, że w art.43 ustawy o podatku akcyzowym wskazano, że podmioty które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Z przedmiotowego zapisu jak również z treści par.18 ust.2 pkt.4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego wynika, że w przypadku obrotu produktami wymienionymi w zapytaniu wymagane jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego, które w przypadku stosowania procedury zawieszenia akcyzy będzie podlegało zwrotowi z chwilą zakończenia i rozliczenia tej procedury.Ad.2 Ustawodawca w art. 14 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, na podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych nałożył obowiązek ( przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu ) złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Minister Finansów korzystając z upoważnienia ustawowego określił w załączniku do rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów zgłoszeń rejestracyjnych w zakresie podatku akcyzowego, wzór zgłoszenia rejestracyjnego ( Dz. U. Nr 97, poz. 669 ). W niniejszej sprawie zamierzają Państwo wykonywać działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, stąd koniecznym jest złożenie zgłoszenia rejestracyjnego. Ad.3 W myśl art. 30 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Zaznaczyć należy, iż w przypadku gdy wyroby gotowe (np. wyroby cukiernicze świeże i o przedłużonej trwałości oraz artykuły spożywcze) nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi nie zachodzi konieczność "tworzenia" składu podatkowego.Ad.4 Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 6 g ustawy z dnia 24 lipca 2004 roku o Służbie Celnej ( Dz. U. Nr 72 poz.802 z późniejszymi zmianami ) Minister Finansów wydał w dniu 7 kwietnia 2004 roku rozporządzenie w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, gdzie w § 4 podano wykaz towarów, które są objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Ponieważ olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy oznaczone symbolem PKWiU 24.63.10, nie są ujęte w tym przepisie, więc ich obrót nie podlega rygorom wynikającym z przepisów regulujących sprawy szczególnego nadzoru podatkowego.Ad.5 W § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz.849 z późniejszymi zmianami) wskazano, iż przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów zharmonizowanych, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, odbywa się na podstawie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego (ADT). W przypadku, gdy odbiorcą jest podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, potwierdzenie odbioru wyrobów winno być dokonywane bezpośrednio przez ten podmiot na kartach 2, 3, 4 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego. Karta 2 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego powinna być przechowywana przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały odebrane (§ 9 ust. 4, ust. 5 rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - Dz. U. Nr 81 poz. 744 z 2004r. z późniejszymi zmianami).Ad.6 Zgodnie z § 24a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz.849 z późniejszymi zmianami) w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczonych na terytorium kraju do podmiotów uprawnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem. Tak więc w niniejszej sprawie zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi z chwilą zużycia olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych do wyprodukowania artykułów o których mowa w par.18 ust.1b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj