Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/102/05/JB
z 16 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/102/05/JB
Data
2005.11.16



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
inwestycje
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
Czy miesiąc, w którym poniesiono wydatek inwestycyjny, o którym mowa w § 9 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004r. w sprawie Łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej oznacza miesiąc:
a) zgodny z datą faktury lub innego dokumentu dotyczącego poniesionych kosztów inwestycyjnych,
b) w którym dokonano zapłaty za fakture,
c) w którym zaliczono ww. koszty do środków trwałych?


Naczelnik Łódzkiego Urzedu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie okreolenia momentu poniesienia wydatku w świetle § 9 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004r. w sprawie Łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółka prowadzącdziałalność na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr 5 z dnia 21 września 1998r. korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W dniu wejścia w życie ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) była dużym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 5 ww. ustawy.

Zdaniem Spółki miesiąc, w którym poniesiono wydatek inwestycyjny, o którym mowa w § 9 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej oznacza miesiąc, w którym wystawiono fakturę lub inny dokument dotyczący poniesionych kosztów inwestycyjnych (zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości oraz o podatku dochodowym od osób prawnych).

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z objaśnieniami do wzoru na zdyskontowaną wartość poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy określonego w § 9 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183) w brzmieniu ustalonym przez przepis § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 32 , poz. 272) dniem poniesienia wydatku jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono wydatek.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183), które weszło w życie z dniem 9.10.2004r. w przypadku przedsiębiorców, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw, za koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji określone w § 6, a także koszty z tytułu wkładów niepieniężnychwniesionych do ich przedsiębiorstwa przed dniem 1 maja 2004r., spełniające kryteria kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, określone w § 6 ust. 1 ? 4.
Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
2) rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Przepisy powołanego rozporządzenia nie definiują pojęcia ,,poniesienia wydatku" zaliczanego do kosztów inwestycji.

Zgodnie z treścią § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289; Nr 135, poz. 913; z 2000r. Nr 66, poz. 789), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 r., ustalonym przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 marca 2001r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefyekonomicznej (Dz.U. Nr 30, poz. 332) za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą uznawane były,,wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia(...)"
Natomiast, jak wynika z w/w przepisu § 6 ust. 1 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. ustawodawca nie posługuje się już kategorią faktycznie poniesionego wydatku, lecz kosztami poniesionymi w związku z realizacją inwestycji.

W ocenie tutejszego organu podatkowego ustawodawca odwołuje się do przepisów ustawy o podatku dochodowym i pojęcie ,,kosztów inwestycji" rozumieć należy w znaczeniu podatkowym, a nie w znaczeniu kasowym.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych również nie definiuje pojęcia ,,poniesienie" stanowiąc tylko, że jednym z warunków uznania wydatku za koszt podatkowy jest jego poniesienie przez podatnika. Jak przyjmuje się w doktrynie przez ,,poniesienie" należy rozumieć zarówno faktyczne jego poniesienie, jak też zakwalifikowanie faktycznie zrealizowanego odpisu lub innego zmniejszenia aktywów lub zwiększenia strat.
Posługując się wykładnią językową i systemową za koszt poniesiony należy uznać:
1. koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny) oraz
2. każdy faktycznie dokonany odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych.

Jednakże zasadniczą przesłanką pozwalającą uznać poniesione wydatki zakoszty inwestycji jest możliwość zaliczenia ich do wartości początkowejśrodków trwałych, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osóbprawnych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 16g określa jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środków trwałych.
Zatem już w momencie ponoszenia danego wydatku podatnik zobowiązany jest do ustalenia, czy dany wydatek podlega (lub będzie podlegać) uznaniu za koszty inwestycji, o których mowa w art. 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli zgodnie z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczany jest do wartości początkowej środka trwałego.

W związku z powyższym, dniem poniesienia wydatku zgodnie z objaśnieniami dowzoru na zdyskontowan1 wartooa poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy określonego w § 9 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004r. w sprawie Łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.) jest ostatni dzien miesiąca:
a. w którym koszt został faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym, lub w którym został faktycznie dokonany każdy odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub
b. w którym wystawiono fakturę lub inny dokument dotyczący poniesionych kosztów inwestycyjnych,
nawet jeżeli w tym miesiącu nie doszło jeszcze do oddania do używania środka trwałego, z którym związany jest wydatek inwestycyjny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce istanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściweorgany podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj