Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald
BP/443-138/05
z 15 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/443-138/05
Data
2005.12.15



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
kwota
marża
nabycie


Pytanie podatnika
Co jest "kwotą nabycia" w przypadku nabycia samochodu osobowego sprowadzonego z państwa Unii Europejskiej, czy do "kwoty nabycia" należy wliczyć kwotę podatku akcyzowego z tytułu zakupu przedmiotowego pojazdu.?


Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie odsprzedaży używanych samochodów osobowych zakupionych w kraju oraz sprowadzonych z państw Unii Europejskiej (zakupionych od osób fizycznych). Strona oświadczyła, że w przypadku dostawy tych pojazdów stosuje szczególną procedurę opodatkowania gdzie podstawą opodatkowania jest marża zgodnie z art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem podatnika w przedmiotowym stanie faktycznym za kwotę nabycia należy uznać cenę za jaką został zakupiony samochód oraz zapłacony podatek akcyzowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald wyjaśnia iż w przedmiotowym przypadku będą miały zastosowanie następujące przepisy prawne:

art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535 ze zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności gospodarczej lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia , pomniejszoną o kwotę podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald mając na uwadze treść powołanego wyżej przepisu wyjaśnia, iż w celu ustalenia marży jako podstawy opodatkowania należy dokonać ścisłego określenia wielkości, które są podstawą jej wyznaczenia tj. "całkowitej kwoty, którą ma zapłacić nabywca towaru" oraz "kwoty nabycia".

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie definiuje tych pojęć. Zatem w powyższym przypadku precyzując pojęcie "kwoty nabycia" należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w VI Dyrektywie w szczególności art.26a(B) (3), ("Szczególne postanowienia dotyczące towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków"). Wskazany artykuł dla określenia podstawy opodatkowania dostaw towarów przy zastosowaniu marży, określa marżę zysku podatnika-pośrednika jako różnicę między ceną sprzedaży towarów uzyskaną przez podatnika-pośrednika a ceną ich kupna. Dla celów powyższego przepisu zdefiniowano w dalszej części Dyrektywy między innymi pojęcie "ceny kupna". Wprawdzie użyte w przepisach wspólnotowych pojęcie "cena kupna" jest węższe znaczeniowo od pojęcia zastosowanego w ustawodawstwie krajowym - "kwota nabycia", jednak tożsamość zagadnienia rozstrzyganego wskazanymi określeniami powoduje iż "kwotę nabycia" w rozumieniu art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. należy ustalać w oparciu o definicję "ceny kupna" wskazaną w ww. przepisie Dyrektywy.

W związku z powyższym przez "kwotę nabycia" należy rozumieć całkowite świadczenie wzajemne uzyskane, lub które zostanie uzyskane przez dostawcę towaru od kupującego go pośrednika (podatnika), włączając w to bezpośrednio związane z tego rodzaju transakcją - subsydia, podatki, cła, opłaty wyrównawcze oraz opłaty i koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia - uzyskane przez dostawcę od podlegającego opodatkowaniu pośrednika (kupującego).

Oznacza to, że tak rozumiana "kwota nabycia" towaru obejmuje także bezpośrednio związane z tą transakcją wskazane wyżej koszty dodatkowe ale tylko w przypadku gdy, kupujący towar pośrednik ponosi ciężar tych opłat (np. podatków, itd.) płacąc za nie dostawcy (sprzedawcy) towaru, co oznacza, że stanowić one będą składnik ceny należnej dostawcy (są wkalkulowanym w cenę elementem). Natomiast w przypadku gdy kupujący pośrednik jest obciążony tymi dodatkowymi kosztami lecz nie płaci za nie dostawcy towaru, koszty te nie będą stanowić składnika ceny - "kwoty nabycia", stanowiąc koszty uboczne zawartej transakcji.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald stwierdza iż kwotę nabycia obejmować będzie wszystko to co stanowi wynagrodzenie uzyskane lub które zostanie uzyskane przez dostawcę towaru (w tym między innymi koszty prowizji, opakowania transportu oraz ubezpieczenia, jeżeli zostały pobrane przez dostawcę towaru). Przepis art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. wyraźnie mówi o kwocie a nie o kosztach poniesionych w związku z nabyciem. Do kwoty nabycia o której mowa powyżej nie mogą zostać zatem zaliczone koszty, które nie są ponoszone na rzecz dostawcy towaru (np.: podatek akcyzowy oraz opłaty związane z wydaniem zaświadczenia VAT-25).

Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko jednostki wyrażone w niniejszym wniosku jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj