Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-357/12-5/AK
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-357/12-5/AK
Data
2012.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych - z uwagi na związek z uzyskiwaniem przez te osoby nowej wiedzy wykorzystywanej w ich pracy, a więc z poszerzaniem kwalifikacji zawodowych, a także z uwagi na fakt, iż seminaria powyższe w całości lub w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 759) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu dnia 9 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-357/12-2/AK z dnia 31 maja 2012r. (data doręczenia 8 czerwca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu dnia 9 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ogólnego doradztwa gospodarczego. Jednym z obszarów działań jest organizacja konferencji, seminariów i warsztatów:

  • Konferencja – spotkanie, w trakcie którego kilka osób w kolejności omawia wybrane przez organizatora zagadnienia (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości w gminie lub sposoby redukcji zużycia energii w zakładach produkcyjnych);
  • Seminarium - jedna lub kilka osób omawia wybrane zagadnienia;
  • Warsztat - jedna osoba - praktyk – omawia, w jaki sposób w praktyce wdrożyć przepisy ustawy (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości w gminie).

Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Firma jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Udział w warsztatach, konferencjach i seminariach zgłaszają przedstawiciele gmin i zwracają się z prośbą o zwolnienie z zapłaty podatku VAT w związku z tym, że usługi finansowane są ze środków publicznych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz przepis art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17.10.2005r. i art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu, Wnioskodawca wskazał, iż:

Usługi szkoleniowe prowadzone w formie konferencji, seminariów i warsztatów, wydaje się, że można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obecnie prowadzone są seminaria dla przedstawicieli gmin mających zajmować się organizacją systemu gospodarki odpadami. W trakcie tych spotkań, uczestnicy dowiadują się jak zorganizować u siebie taki system, jak interpretować rozporządzenia do ustawy itd. W 99% wiedza, jaką otrzymują uczestnicy, jest dla nich nowa, a będzie wymagana w pracy (będzie ich obowiązkiem). Seminaria te i konferencje nie są prowadzone według zasad z odrębnych przepisów.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji, ponieważ się nie starał o taką akredytację Wydaje się niemożliwym pisać własne programy edukacyjne z zakresu nowelizacji ustawy. To, z czego uczestnicy się szkolili pół roku temu teraz jest im już niepotrzebne, ponieważ potrzebują nowej bardziej szczegółowej wiedzy.

Możemy rozróżnić 2 rodzaje szkoleń:

  • pierwszy przypadek, kiedy szkolenie jest skierowane typowo do osób pracujących w gminach, miastach, itp. czyli w jednostkach samorządu terytorialnego (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości lub Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych) - wtedy spotkania w 95% może nawet 100% (w zależności od tego czy zgłosi swój udział jeszcze ktoś z firmy prywatnej) są finansowane ze środków publicznych - ten przypadek jest przedmiotem interpretacji.
  • drugi przypadek - np. konferencja z zakresu odzysków energii w zakładach produkcyjnych - wtedy 100% firm to firmy prywatne - ten przypadek jednak nie jest przedmiotem rozważania zapytania Wnioskodawcy, ponieważ tutaj sprawa jest jasna - środki na finansowanie przedsiębiorstwa pochodzą w 100% od prywatnych przedsiębiorców.

Gminy zgłaszając udział w szkoleniach argumentują chęć nie płacenia podatku VAT tym, że koszty udziału ich przedstawiciela są pokryte właśnie ze środków publicznych.

W niniejszym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał również linki do podobnych szkoleń, gdzie można pobrać formularz do wypełnienia o zwolnieniu z płacenia VAT: (http://.....

Dla przykładu załączył również 3 programy swoich spotkań:

Program nr 1:

Program warsztatów

Naliczanie opłat, organizacja przetargów i systemu w związku z ustawą o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011r.

  1. Od czego zacząć
  2. Jak zaplanować harmonogram wdrożenia systemu odbioru odpadów
  3. Jakie koszty trzeba ponieść na przygotowania
  4. Co zrobić jeśli gminy nie mają zewidencjonowanych nieruchomości
  5. Jak przygotować taką listę nieruchomości w gminie
  6. O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu bazy właścicieli nieruchomości
  7. Ochrona danych osobowych przy tworzeniu bazy
  8. Obsługa systemu w urzędzie gminy czy w oddzielnej jednostce
  9. Jak zebrać informacje o ilości i jakości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców
  10. Co powinna zawierać ankieta dla właścicieli nieruchomości
  11. Jak wybrać najlepszy sposób naliczania opłat
  12. Jakie przeliczniki stosować w naliczaniu opłat
  13. Kto będzie dopłacał do całego systemu jak się nie zbilansuje
  14. Jak zorganizować zbieranie pieniędzy od mieszkańców
  15. Kto wychwyci nie segregujących w spółdzielniach
  16. Jak analizować Informacje uzyskane od mieszkańców
  17. Kampania informacyjna dotycząca warunków odbioru odpadów
  18. Jak przeprowadzić przetarg
  19. Jak opisać zakres robót
  20. Jakie rodzaje odpadów odbierać
  21. Jaki system selektywnej zbiórki wybrać
  22. Jak ustalić częstotliwość odbioru poszczególnych rodzajów odpadów
  23. Jak osiągnąć obowiązujące poziomy odzysku poszczególnych rodzajów odpadów (odpady biodegradowalne)
  24. Jak ustalić oferenta - kryteria wyboru oferenta
  25. Na jak długo podpisać umowę
  26. Czy gmina sama musi zarządzać odpadami czy może wszystko zlecić w przetargu i wpisać to w SIWZ
  27. Kto powinien ustalić harmonogram wywozu odpadów z poszczególnych nieruchomości
  28. Co powinna zawierać umowa pomiędzy gminą a przedsiębiorcą odbierającym odpady
  29. Jak pomóc mieszkańcom w rozwiązywaniu istniejących umów na odbiór odpadów
  30. Jak Informować mieszkańców o ich obowiązkach
  31. Jakich zagrożeń należy się spodziewać w pierwszych dniach po przejęciu odbioru odpadów
  32. Jak skutecznie kontrolować i egzekwować prawidłowość odbioru odpadów31 Edukacja ekologiczna po uruchomieniu systemu
  33. Doskonalenie systemu w kolejnych latach

Program nr 2

Program konferencji:

„Akty wykonawcze, naliczanie opłat i aspekty podatkowe ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011r.”

10.00 - 10.10 Otwarcie konferencji

10.10 - 11.00 Przepisy wykonawcze do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

  • Wymagania dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne
  • Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku niektórych odpadów komunalnych
  • Redukcja odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania
  • Wzory sprawozdań

Wymagania dla mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów

Prelegent: M. D., radca prawny

11.00 - 11.50 Gmina I. pierwszą gminą, która wprowadziła system odpadowy zgodnie ze znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - przygotowanie, wdrożenie i obsługa systemu odpadowego

  • Jak zacząć przygotowania do wdrożenia systemu odbioru odpadów i określenie oczekiwań związanych z systemem
  • Wybór zasad i trybu wprowadzanego systemu w tym rodzaju naliczanej opłaty

„Kalkulacja I naliczanie opłaty w oparciu o wynik przetargu

Przygotowanie niezbędnych uchwał do wdrożenia systemu

  • Obsługa systemu -. przykłady problemów związanych z obsługą istniejącego systemu
  • Statystyki systemu odpadowego w Gminie I. po czterech miesiącach działającego systemu

Prelegent: A. B. - Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Urząd

Gminy I.

11.50 - 12.10 Przerwa na kawę

12.10 - 13.00 Sposób naliczania opłat i wybór metody

  • Jak wybrać najlepszy sposób naliczania opłat
  • Jakie przeliczniki stosować w naliczaniu opłat
  • sposób naliczania opłaty
  • metody naliczania opłat-3 rodzaje - różnicowanie w obrębach - czy można różnicować na metraże dodefiniowanie pojęć w uchwałach podejmowanych - powierzchnia lokali oraz gospodarstwo domowe
  • kalkulacja stawki - obsługa administracyjna

Prelegent: R. W., Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Urząd Miasta

13.50-14.40 Podatkowe aspekty ustawy

  • Egzekucja opłat
  • Kiedy wszczynać postępowanie egzekucyjne czy co miesiąc... Czy można wysłać upomnienie...

14.40 - 15.30 Problem z odpadami biodegradowalnymi - kuchenne odpady -jak to zbierać - czy zbierać czy nie - sposób selektywnej zbiórki w aspekcie uzyskania poziomów odzysku

Program nr 3

Program seminarium

Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych 17 maja 2012r., K., Centrum Konferencyjne ul. O. 22

10.00 Rozpoczęcie seminarium

  1. Zastosowanie Prawa Geologicznego i Górniczego w powiązaniu z przepisami Kodeksu Prawa Cywilnego
  2. Prawo Geologiczne i Górnicze po nowelizacji (komentarz art. 144 - art. 152)
  3. Odpowiedzialność za szkody wg Prawa Geologicznego i Górniczego oraz Kodeksu Cywilnego - zobowiązania obligatoryjne
  4. Prawa i obowiązki zakładu górniczego w stosunku do obszaru i terenu górniczego
  5. Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa
  6. Kwestie odpowiedzialności kopalni za szkody spowodowane ruchem zakładu górniczego
  7. Zagadnienia dotyczące odszkodowań i zabezpieczenia roszczeń (naprawienie szkód górniczych)
  8. Postępowanie ugodowe, oraz postępowanie sądowe - odszkodowanie za szkody górnicze
  9. Zwrot nakładów poniesionych na zabezpieczenie obiektów budowlanych przed wpływami eksploatacji górniczej bądź na naprawę szkody górniczej.
  10. Rodzaje szkód górniczych, od czego zależy ich rozmiar
  11. Koncesja kopalni — warunki koncesji. Postępowanie administracyjne w przypadku eksploatacji z rażącym naruszeniem warunków koncesji. Jakie są wymagania formalno - prawne w takich przypadkach...
  12. Prace zapobiegawcze szkodom górniczym przed eksploatacją węgla
  13. Ochrona środowiska wraz z obiektami budowlanymi. Zamierzenia w zakresie zapobiegania i ograniczania szkód górniczych
  14. Prawne uwarunkowania eksploatacji górniczej
  15. Działania w ramach tzw. profilaktyki górniczej i profilaktyki budowlanej
  16. Plan ruchu zakładu górniczego - zakres i objaśnienia pojęć, obowiązki kopalni wobec gmin górniczych
  17. Tematy związane ze szkodami górniczymi w relacjach poszkodowany - kopalnia.
  18. Podatek od nieruchomości w wyrobiskach
  19. Stowarzyszenia osób poszkodowanych działalnością górniczą - jakie są możliwości ochrony interesów mieszkańców gmin górniczych16.00 Zakończenie seminarium

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy usługi edukacyjne przedstawione w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług...

Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca powinien naliczać za udział w seminariach dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych, jeśli deklarują oni, że środki na udział w spotkaniu pochodzą w 70% lub 100% ze środków publicznych i są przeznaczone na kształcenie zawodowe...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT powinien naliczać za udział w seminariach dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych, jeśli deklarują oni, że środki na udział w spotkaniu pochodzą w 70% lub 100% ze środków publicznych i są przeznaczone na kształcenie zawodowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacyjne przedstawione w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy. Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…), o czym stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z okoliczności przestawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ogólnego doradztwa gospodarczego. Jednym z obszarów działań jest organizacja konferencji, seminariów i warsztatów. W trakcie Seminarium jedna lub kilka osób omawia wybrane zagadnienia;

Firma Wnioskodawcy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Usługi szkoleniowe prowadzone w formie konferencji, seminariów i warsztatów, zdaniem Strony, można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obecnie prowadzone są seminaria dla przedstawicieli gmin mających zajmować się organizacją systemu gospodarki odpadami. W trakcie tych spotkań, uczestnicy dowiadują się jak zorganizować u siebie taki system, jak interpretować rozporządzenia do ustawy, itd. W 99% wiedza, jaką otrzymują uczestnicy, jest dla nich nowa, a będzie wymagana w pracy (będzie ich obowiązkiem). Seminaria te i konferencje nie są prowadzone według zasad z odrębnych przepisów.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji, ponieważ się nie starał o taką akredytację Wydaje się niemożliwym pisać własne programy edukacyjne z zakresu nowelizacji ustawy. To, z czego uczestnicy się szkolili pół roku temu teraz jest im już niepotrzebne, ponieważ potrzebują nowej bardziej szczegółowej wiedzy.

W przypadek, kiedy szkolenie jest skierowane typowo do osób pracujących w gminach, miastach, itp. czyli w jednostkach samorządu terytorialnego (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości lub Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych), spotkania w 95% może nawet 100% (w zależności od tego czy zgłosi swój udział jeszcze ktoś z firmy prywatnej) są finansowane ze środków publicznych.

Gminy zgłaszając udział w szkoleniach argumentują chęć nie płacenia podatku VAT tym, że koszty udziału ich przedstawiciela są pokryte właśnie ze środków publicznych..

W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odniesienie powyższych przepisów do przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi uznać można za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Organizowane seminaria wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Zdobyta podczas seminariów wiedza może przyczynić się do lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy lub pełnionej funkcji.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę seminariów.

Dokonując oceny zaistniałego stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. uznane zostały za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., zbadać należy kwestię ich finansowania.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Sektor finansów publicznych, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzone przez niego seminaria będą finansowane w całości 100% lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż uczestnikami tych szkoleń będą przedstawiciele gminy i innych urzędów publicznych.

Z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych wynika, iż ustawa ta wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych środki stanowiące przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł, zaliczając jednocześnie do sektora finansów publicznych jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe

Skoro szkolenia są prowadzone przez Wnioskodawcę dla przedstawicieli gminy i innych urzędów publicznych, czyli dla osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego, to środki na opłacenie seminariów pochodzą od Gminy bądź z budżetu urzędu publicznego (w całości lub w ok. 95%), to uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przepisy prawa wskazujące, jaki sposób finansowania należy uznać za środki publiczne, stwierdzić należy, iż seminaria prowadzone przez Wnioskodawcę są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych - z uwagi na związek z uzyskiwaniem przez te osoby nowej wiedzy wykorzystywanej w ich pracy, a więc z poszerzaniem kwalifikacji zawodowych, a także z uwagi na fakt, iż seminaria powyższe w całości lub w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj