Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-357/12-5/AK
Data
2012.07.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
kształcenie
usługi edukacyjne
Istota interpretacji
Prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych - z uwagi na związek z uzyskiwaniem przez te osoby nowej wiedzy wykorzystywanej w ich pracy, a więc z poszerzaniem kwalifikacji zawodowych, a także z uwagi na fakt, iż seminaria powyższe w całości lub w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
Wniosek ORD-IN 487 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 759) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu dnia 9 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-357/12-2/AK z dnia 31 maja 2012r. (data doręczenia 8 czerwca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu dnia 9 lipca 2012r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ogólnego doradztwa gospodarczego. Jednym z obszarów działań jest organizacja konferencji, seminariów i warsztatów: - Konferencja – spotkanie, w trakcie którego kilka osób w kolejności omawia wybrane przez organizatora zagadnienia (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości w gminie lub sposoby redukcji zużycia energii w zakładach produkcyjnych);
- Seminarium - jedna lub kilka osób omawia wybrane zagadnienia;
- Warsztat - jedna osoba - praktyk – omawia, w jaki sposób w praktyce wdrożyć przepisy ustawy (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości w gminie).
Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Firma jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Udział w warsztatach, konferencjach i seminariach zgłaszają przedstawiciele gmin i zwracają się z prośbą o zwolnienie z zapłaty podatku VAT w związku z tym, że usługi finansowane są ze środków publicznych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz przepis art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17.10.2005r. i art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG. W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu, Wnioskodawca wskazał, iż: Usługi szkoleniowe prowadzone w formie konferencji, seminariów i warsztatów, wydaje się, że można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obecnie prowadzone są seminaria dla przedstawicieli gmin mających zajmować się organizacją systemu gospodarki odpadami. W trakcie tych spotkań, uczestnicy dowiadują się jak zorganizować u siebie taki system, jak interpretować rozporządzenia do ustawy itd. W 99% wiedza, jaką otrzymują uczestnicy, jest dla nich nowa, a będzie wymagana w pracy (będzie ich obowiązkiem). Seminaria te i konferencje nie są prowadzone według zasad z odrębnych przepisów. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji, ponieważ się nie starał o taką akredytację Wydaje się niemożliwym pisać własne programy edukacyjne z zakresu nowelizacji ustawy. To, z czego uczestnicy się szkolili pół roku temu teraz jest im już niepotrzebne, ponieważ potrzebują nowej bardziej szczegółowej wiedzy. Możemy rozróżnić 2 rodzaje szkoleń: - pierwszy przypadek, kiedy szkolenie jest skierowane typowo do osób pracujących w gminach, miastach, itp. czyli w jednostkach samorządu terytorialnego (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości lub Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych) - wtedy spotkania w 95% może nawet 100% (w zależności od tego czy zgłosi swój udział jeszcze ktoś z firmy prywatnej) są finansowane ze środków publicznych - ten przypadek jest przedmiotem interpretacji.
- drugi przypadek - np. konferencja z zakresu odzysków energii w zakładach produkcyjnych - wtedy 100% firm to firmy prywatne - ten przypadek jednak nie jest przedmiotem rozważania zapytania Wnioskodawcy, ponieważ tutaj sprawa jest jasna - środki na finansowanie przedsiębiorstwa pochodzą w 100% od prywatnych przedsiębiorców.
Gminy zgłaszając udział w szkoleniach argumentują chęć nie płacenia podatku VAT tym, że koszty udziału ich przedstawiciela są pokryte właśnie ze środków publicznych. W niniejszym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał również linki do podobnych szkoleń, gdzie można pobrać formularz do wypełnienia o zwolnieniu z płacenia VAT: (http://..... Dla przykładu załączył również 3 programy swoich spotkań:
Program nr 1:
Program warsztatów Naliczanie opłat, organizacja przetargów i systemu w związku z ustawą o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011r. - Od czego zacząć
- Jak zaplanować harmonogram wdrożenia systemu odbioru odpadów
- Jakie koszty trzeba ponieść na przygotowania
- Co zrobić jeśli gminy nie mają zewidencjonowanych nieruchomości
- Jak przygotować taką listę nieruchomości w gminie
- O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu bazy właścicieli nieruchomości
- Ochrona danych osobowych przy tworzeniu bazy
- Obsługa systemu w urzędzie gminy czy w oddzielnej jednostce
- Jak zebrać informacje o ilości i jakości odpadów wytwarzanych przez mieszkańców
- Co powinna zawierać ankieta dla właścicieli nieruchomości
- Jak wybrać najlepszy sposób naliczania opłat
- Jakie przeliczniki stosować w naliczaniu opłat
- Kto będzie dopłacał do całego systemu jak się nie zbilansuje
- Jak zorganizować zbieranie pieniędzy od mieszkańców
- Kto wychwyci nie segregujących w spółdzielniach
- Jak analizować Informacje uzyskane od mieszkańców
- Kampania informacyjna dotycząca warunków odbioru odpadów
- Jak przeprowadzić przetarg
- Jak opisać zakres robót
- Jakie rodzaje odpadów odbierać
- Jaki system selektywnej zbiórki wybrać
- Jak ustalić częstotliwość odbioru poszczególnych rodzajów odpadów
- Jak osiągnąć obowiązujące poziomy odzysku poszczególnych rodzajów odpadów (odpady biodegradowalne)
- Jak ustalić oferenta - kryteria wyboru oferenta
- Na jak długo podpisać umowę
- Czy gmina sama musi zarządzać odpadami czy może wszystko zlecić w przetargu i wpisać to w SIWZ
- Kto powinien ustalić harmonogram wywozu odpadów z poszczególnych nieruchomości
- Co powinna zawierać umowa pomiędzy gminą a przedsiębiorcą odbierającym odpady
- Jak pomóc mieszkańcom w rozwiązywaniu istniejących umów na odbiór odpadów
- Jak Informować mieszkańców o ich obowiązkach
- Jakich zagrożeń należy się spodziewać w pierwszych dniach po przejęciu odbioru odpadów
- Jak skutecznie kontrolować i egzekwować prawidłowość odbioru odpadów31 Edukacja ekologiczna po uruchomieniu systemu
- Doskonalenie systemu w kolejnych latach
Program nr 2
Program konferencji: „Akty wykonawcze, naliczanie opłat i aspekty podatkowe ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 1 lipca 2011r.” 10.00 - 10.10 Otwarcie konferencji 10.10 - 11.00 Przepisy wykonawcze do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - Wymagania dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne
- Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku niektórych odpadów komunalnych
- Redukcja odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania
Wymagania dla mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów Prelegent: M. D., radca prawny 11.00 - 11.50 Gmina I. pierwszą gminą, która wprowadziła system odpadowy zgodnie ze znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - przygotowanie, wdrożenie i obsługa systemu odpadowego - Jak zacząć przygotowania do wdrożenia systemu odbioru odpadów i określenie oczekiwań związanych z systemem
- Wybór zasad i trybu wprowadzanego systemu w tym rodzaju naliczanej opłaty
„Kalkulacja I naliczanie opłaty w oparciu o wynik przetargu Przygotowanie niezbędnych uchwał do wdrożenia systemu - Obsługa systemu -. przykłady problemów związanych z obsługą istniejącego systemu
- Statystyki systemu odpadowego w Gminie I. po czterech miesiącach działającego systemu
Prelegent: A. B. - Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Urząd Gminy I. 11.50 - 12.10 Przerwa na kawę 12.10 - 13.00 Sposób naliczania opłat i wybór metody - Jak wybrać najlepszy sposób naliczania opłat
- Jakie przeliczniki stosować w naliczaniu opłat
- metody naliczania opłat-3 rodzaje - różnicowanie w obrębach - czy można różnicować na metraże dodefiniowanie pojęć w uchwałach podejmowanych - powierzchnia lokali oraz gospodarstwo domowe
- kalkulacja stawki - obsługa administracyjna
Prelegent: R. W., Kierownik Referatu Ochrony Środowiska, Urząd Miasta 13.50-14.40 Podatkowe aspekty ustawy - Kiedy wszczynać postępowanie egzekucyjne czy co miesiąc... Czy można wysłać upomnienie...
14.40 - 15.30 Problem z odpadami biodegradowalnymi - kuchenne odpady -jak to zbierać - czy zbierać czy nie - sposób selektywnej zbiórki w aspekcie uzyskania poziomów odzysku
Program nr 3
Program seminarium Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych 17 maja 2012r., K., Centrum Konferencyjne ul. O. 22 10.00 Rozpoczęcie seminarium - Zastosowanie Prawa Geologicznego i Górniczego w powiązaniu z przepisami Kodeksu Prawa Cywilnego
- Prawo Geologiczne i Górnicze po nowelizacji (komentarz art. 144 - art. 152)
- Odpowiedzialność za szkody wg Prawa Geologicznego i Górniczego oraz Kodeksu Cywilnego - zobowiązania obligatoryjne
- Prawa i obowiązki zakładu górniczego w stosunku do obszaru i terenu górniczego
- Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa
- Kwestie odpowiedzialności kopalni za szkody spowodowane ruchem zakładu górniczego
- Zagadnienia dotyczące odszkodowań i zabezpieczenia roszczeń (naprawienie szkód górniczych)
- Postępowanie ugodowe, oraz postępowanie sądowe - odszkodowanie za szkody górnicze
- Zwrot nakładów poniesionych na zabezpieczenie obiektów budowlanych przed wpływami eksploatacji górniczej bądź na naprawę szkody górniczej.
- Rodzaje szkód górniczych, od czego zależy ich rozmiar
- Koncesja kopalni — warunki koncesji. Postępowanie administracyjne w przypadku eksploatacji z rażącym naruszeniem warunków koncesji. Jakie są wymagania formalno - prawne w takich przypadkach...
- Prace zapobiegawcze szkodom górniczym przed eksploatacją węgla
- Ochrona środowiska wraz z obiektami budowlanymi. Zamierzenia w zakresie zapobiegania i ograniczania szkód górniczych
- Prawne uwarunkowania eksploatacji górniczej
- Działania w ramach tzw. profilaktyki górniczej i profilaktyki budowlanej
- Plan ruchu zakładu górniczego - zakres i objaśnienia pojęć, obowiązki kopalni wobec gmin górniczych
- Tematy związane ze szkodami górniczymi w relacjach poszkodowany - kopalnia.
- Podatek od nieruchomości w wyrobiskach
- Stowarzyszenia osób poszkodowanych działalnością górniczą - jakie są możliwości ochrony interesów mieszkańców gmin górniczych16.00 Zakończenie seminarium
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy usługi edukacyjne przedstawione w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług...
Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca powinien naliczać za udział w seminariach dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych, jeśli deklarują oni, że środki na udział w spotkaniu pochodzą w 70% lub 100% ze środków publicznych i są przeznaczone na kształcenie zawodowe...
W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 czerwca 2012r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku VAT powinien naliczać za udział w seminariach dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych, jeśli deklarują oni, że środki na udział w spotkaniu pochodzą w 70% lub 100% ze środków publicznych i są przeznaczone na kształcenie zawodowe...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacyjne przedstawione w opisie stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy. Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…), o czym stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…). Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez: - jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26: - prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. Z okoliczności przestawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ogólnego doradztwa gospodarczego. Jednym z obszarów działań jest organizacja konferencji, seminariów i warsztatów. W trakcie Seminarium jedna lub kilka osób omawia wybrane zagadnienia; Firma Wnioskodawcy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Usługi szkoleniowe prowadzone w formie konferencji, seminariów i warsztatów, zdaniem Strony, można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obecnie prowadzone są seminaria dla przedstawicieli gmin mających zajmować się organizacją systemu gospodarki odpadami. W trakcie tych spotkań, uczestnicy dowiadują się jak zorganizować u siebie taki system, jak interpretować rozporządzenia do ustawy, itd. W 99% wiedza, jaką otrzymują uczestnicy, jest dla nich nowa, a będzie wymagana w pracy (będzie ich obowiązkiem). Seminaria te i konferencje nie są prowadzone według zasad z odrębnych przepisów. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji, ponieważ się nie starał o taką akredytację Wydaje się niemożliwym pisać własne programy edukacyjne z zakresu nowelizacji ustawy. To, z czego uczestnicy się szkolili pół roku temu teraz jest im już niepotrzebne, ponieważ potrzebują nowej bardziej szczegółowej wiedzy. W przypadek, kiedy szkolenie jest skierowane typowo do osób pracujących w gminach, miastach, itp. czyli w jednostkach samorządu terytorialnego (np. nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości lub Prawa i obowiązki poszkodowanych szkodami górniczymi w świetle nowego prawa - konsekwencje dla gmin górniczych), spotkania w 95% może nawet 100% (w zależności od tego czy zgłosi swój udział jeszcze ktoś z firmy prywatnej) są finansowane ze środków publicznych. Gminy zgłaszając udział w szkoleniach argumentują chęć nie płacenia podatku VAT tym, że koszty udziału ich przedstawiciela są pokryte właśnie ze środków publicznych.. W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Odniesienie powyższych przepisów do przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi uznać można za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Organizowane seminaria wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Zdobyta podczas seminariów wiedza może przyczynić się do lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy lub pełnionej funkcji. Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę seminariów. Dokonując oceny zaistniałego stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. uznane zostały za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r., zbadać należy kwestię ich finansowania. Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są: - dochody publiczne;
- środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
- środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
- przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
- ze sprzedaży papierów wartościowych,
- z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
- ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
- z otrzymanych pożyczek i kredytów,
- z innych operacji finansowych;
- przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Sektor finansów publicznych, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, tworzą: - organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
- jednostki budżetowe;
- samorządowe zakłady budżetowe;
- agencje wykonawcze;
- instytucje gospodarki budżetowej;
- państwowe fundusze celowe;
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
- uczelnie publiczne;
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Wnioskodawca wskazał, iż prowadzone przez niego seminaria będą finansowane w całości 100% lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż uczestnikami tych szkoleń będą przedstawiciele gminy i innych urzędów publicznych. Z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych wynika, iż ustawa ta wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych środki stanowiące przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł, zaliczając jednocześnie do sektora finansów publicznych jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe Skoro szkolenia są prowadzone przez Wnioskodawcę dla przedstawicieli gminy i innych urzędów publicznych, czyli dla osób zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego, to środki na opłacenie seminariów pochodzą od Gminy bądź z budżetu urzędu publicznego (w całości lub w ok. 95%), to uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przepisy prawa wskazujące, jaki sposób finansowania należy uznać za środki publiczne, stwierdzić należy, iż seminaria prowadzone przez Wnioskodawcę są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę seminaria dla przedstawicieli gmin i innych urzędów publicznych - z uwagi na związek z uzyskiwaniem przez te osoby nowej wiedzy wykorzystywanej w ich pracy, a więc z poszerzaniem kwalifikacji zawodowych, a także z uwagi na fakt, iż seminaria powyższe w całości lub w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|