Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1882/04/CIP
z 26 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1882/04/CIP
Data
2004.10.26



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nagrody w konkursach
nieodpłatna dostawa towarów
obowiązek podatkowy
opłata za użytkowanie wieczyste
organ władzy publicznej
powiat


Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem:
1. czy przekazanie nagród dla uczestników i zwycięzców konkursów i zawodów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli organizacja tych konkursów jest zadaniem statutowym;
2. czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu za rok 2004, której termin płatności został przesunięty na dzień 31.12.2004r.W opinii Wnioskodawcy, czynności przekazywania nagród rzeczowych wymienionych w zapytaniu podlegać będą na mocy art. 15 ust. 6 wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bowiem czynności te nie są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a wykonywane są przez Starostwo w ramach zadań na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym, o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz uchwały Rady Powiatu.Z kolei opłata za wieczyste użytkowanie gruntu za rok 2004 nie podlega w ocenie Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ terminem płatności określony był na dzień 31.03.2004r.


Stan faktyczny:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie kultury, kultury fizycznej i sportu, promocji powiatu, wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592) tj. dokonuje przekazania nagród dla zwycięzców konkursów. Rada Powiatu podejmuje uchwały w sprawie określenia wysokości, szczegółowych zasad i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Użytkownik wieczysty wystąpił w dniu 31.03.2004r. z przesunięciem terminu płatności opłaty za użytkowanie wieczyste z dnia 31.03.2004r. na dzień 31.12.2004r. Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 21.08.1997r o gospodarce nieruchomościami, Starosta wyraził zgodę na przesunięcie terminu płatności.

Ocena prawna stanu faktycznego:

AD.1

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl przepisu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie ze statusu podatnika nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą zarówno jako:

  • podmioty niebędące podatnikami VAT, gdy realizują zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone na nie przepisami prawa,
  • podatnicy VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem wskazane w zapytaniu czynności realizowane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych to czynności te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zastosowanie w sprawie znajdzie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca postanowił jednak uznać za zrównane z odpłatną dostawą towarów niektóre czynności nieodpłatne. Przez odpłatną dostawę towarów rozumie się zatem również, zgodnie z art. 7 ust.2 w/w ustawy, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do art. 7 ust. 3 w/w ustawy, w/w art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Zatem, jeżeli podatnik podatku VAT dokonuje przekazania bez wynagrodzenia towaru należącego do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, przy nabyciu których przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części to czynność ta, jako zrównana z odpłatna dostawą towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W takim przypadku podstawę opodatkowania ustala się w oparciu o art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, który stanowi, iż w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje – koszt wytworzenia określony w momencie dostawy towarów.

AD.2

W myśl art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 145, poz. 1541 z późn. zm.), w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Zgodnie z art. 71 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. nr 46 z 2000r., poz. 543 z późn. zm.) opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Właściwy organ, na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.

Z uwagi na fakt, iż termin płatności opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu przypada do 31 marca każdego roku a w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem zapytania są zaległe zobowiązania, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstałby z chwilą upływu terminu płatności tj. 31.12.2004r., zatem stwierdzić należy, iż nieuiszczone opłaty, których termin płatności przypadał na dzień przed 30 kwietnia 2004r., nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług nawet wówczas, gdy faktyczne dokonanie zapłaty nastąpi po 1 maja 2004r.

Natomiast rozłożenie na raty zaległego zobowiązania, zgodnie z umowami zawartymi przed dniem 30 kwietnia 2004r. z terminem płatności określonym po dniu 1 maja 2004r., podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (płatność za poszczególne raty), zgodnie z § 3a cytowanego wyżej rozporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj