Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/52/05
z 16 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/52/05
Data
2005.08.16



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Utrata zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
rejestracja
zawieszenie działalności gospodarczej
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy można korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z chwilą wznowienia działalności gospodarczej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 maja 2005 r. (złożonego 17.05.2005 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2005 r. złożył Pan wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego dotyczący możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przy wznowieniu działalności gospodarczej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pytanie dotyczy następującego stanu faktycznego:

Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, począwszy od stycznia 2002 r. Z dniem 24.11.2003 r. działalność gospodarcza została zawieszona, o czym poinformował Pan tutejszy organ podatkowy składając formularz VAT-Z. Zamierza Pan wznowić działalność gospodarczą w zakresie handlu warzywami, które w większości będą pochodzić z własnej produkcji. Przy wznowieniu działalności gospodarczej zamierza Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ostatnia deklaracja dla podatku od towarów i usług została złożona za miesiąc listopad 2003 r.

Pytanie dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług z chwilą wznowienia działalności gospodarczej.

Na tle tak przestawionego stanu faktycznego, formułując własne stanowisko stwierdza Pan, iż może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby udzielić odpowiedzi na zapytanie zawarte w piśmie, należy ustalić obecny Pana status jako podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy zarejestrowani na ostatni dzień przed dniem, o którym mowa w art. 176 pkt 2 (tj. na dzień 12.04.2004 r.), na podstawie art. 9 ustawy wymienionej w art. 175 (tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), (...) będą uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług, z tym, że podatnicy, którzy w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175, zgłosili, że będą składać deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług, zostaną uznani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni, a pozostali - za podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług zwolnieni, bez konieczności potwierdzenia tego faktu przez naczelnika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2. Art. 157 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik wymieniony w ust. 1, który zgłosił, że będzie składał deklaracje podatkowe, nie składał takiej deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub za 2 kolejne kwartały - poprzedzające ostatni miesiąc przed dniem wejścia w życie ustawy (ustawa o podatku od towarów i usług weszła w życie 19.04.2004 r.).

Z zebranego materiału wynika, iż działalność gospodarczą rozpoczął Pan dnia 1.03.2001 r. korzystając ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Dnia 20.12.2001 r. złożył Pan zgłoszenie rejestracyjne dla podatku od towarów i usług VAT-R (data wpływu: 21.12.2001 r.), w związku z rezygnacją ze zwolnienia począwszy od stycznia 2002 r. W okresie od stycznia 2002 r. do listopada 2003 r. składał Pan deklaracje VAT-7. O zawieszeniu działalności gospodarczej z dniem 24 listopada 2003 r. poinformował Pan tutejszy organ podatkowy w dniu 25.11.2003 r.

Zgodnie z przepisem art. 157 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług został Pan uznany za czynnego podatnika podatku od towarów i usług, bowiem w zgłoszeniu rejestracyjnym poinformował Pan, iż będzie składał deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7 oraz nie zaszły okoliczności, o których mowa w art. 157 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ nie zgłosił Pan likwidacji działalności gospodarczej w organie ewidencyjnym i w organie podatkowym uznać należy, iż w momencie podjęcia prowadzenia działalności, zawieszonej 24.11.2003 r., korzysta Pan ze statusu osoby kontynuującej wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu.

Art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Prawo podatnika do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku reguluje art. 113 ust. 11 w/w ustawy. W myśl tego przepisu - podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Powyższe dotyczy także podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług lub zrezygnowali z tego zwolnienia przed 01.05.2004 r., zgodnie z art. 168 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych przepisów, aby mógł Pan ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1) upływ 3 lat od końca miesiąca, w którym zrezygnował Pan ze zwolnienia od podatku,
2) wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 10 000 euro (w 2004 r. działalność była zawieszona zatem wartość sprzedaży wynosiła 0 zł),
3) powiadomienie organu podatkowego o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia od podatku ze wskazaniem początkowej daty obowiązywania tego zwolnienia, poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności faktyczne i prawne, jeżeli wyrazi Pan wolę korzystania ze zwolnienia powiadamiając o tym fakcie organ podatkowy ma Pan prawo do zwolnienia od podatku do towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z chwilą wznowienia działalności gospodarczej.

Zwolnienie to jednak nie obowiązuje bezwarunkowo przez cały rok, ponieważ zgodnie z przepisem art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik traci prawo do zwolnienia w momencie przekroczenia w trakcie roku granicznej kwoty 10 000 euro (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) kwota ta na rok 2005 wynosi 43 800 zł). Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego - stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, wniesione w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 165a § 2, art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Wnosząc zażalenie podatnik zobowiązany jest uiścić opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej o wartości 5 zł na podstawie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) - część I pkt 1 tabeli stanowiącej załączniki do w/w ustawy określające szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj