Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-237/12-2/SJ
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-237/12-2/SJ
Data
2012.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
posiłki
produkty
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi gastronomiczne
żywność


Istota interpretacji
1. Czy w świetle uzyskanych przez Spółkę Interpretacji oraz Klasyfikacji statystycznych, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, produktów wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. frytek i ziemniaczków), będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT?
2. Czy w świetle uzyskanych przez Spółkę Interpretacji, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, produktów podobnych do tych wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, klasyfikowanych przez Spółkę do grupowania 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone” będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych na wynos (w tym w ramach tzw. food cort) produktów tj.: frytki i ziemniaczki (Wedges) oraz produktów podobnych do nich sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych na wynos (w tym w ramach tzw. food cort) produktów tj.: frytki i ziemniaczki (Wedges) oraz produktów podobnych do nich sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1. Działalność Spółki

Opis działalności

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w postaci sieci lokali gastronomicznych różnych marek (A, B, C). W lokalach gastronomicznych konsumenci mają możliwość wyboru pomiędzy spożyciem posiłku na miejscu lub zakupem na wynos. Zamówienia na wynos mogą być składane bezpośrednio w restauracji (carry-out) w okienku (window, drive thru) lub przez telefon (call center). Ponadto, Spółka prowadzi również sprzedaż w strefach gastronomicznych (food court), wyznaczonych w galeriach handlowych. Każda z marek Spółki wyróżnia się charakterystycznym asortymentem, sposobem przygotowania i serwowania potraw, wyposażeniem lokalu oraz zakresem usług wspomagających konsumpcję, oferowanych klientom.

b) Rodzaje sprzedaży na wynos

Drive thru/window

B/C (drive-thru)

Usługa ta jest przeznaczona dla klientów zmotoryzowanych. Klient podjeżdża samochodem do okienka zamówień znajdującego się w obrębie budynku restauracji, gdzie pracownik restauracji przyjmuje zamówienie, pobiera opłatę za zamówione produkty i rejestruje zakup na kasie. Następnie pracownik podaje klientowi przez okienko zamówione produkty, zapakowane w papierową torbę i gotowe do natychmiastowej konsumpcji. Bezpośrednio po nabyciu klient odjeżdża od okienka.

A (window)

W lokalach gastronomicznych tej marki nie ma możliwości dokonywania zamówień przez klientów zmotoryzowanych, natomiast istnieją okienka (window), czyli wydzielone punkty sprzedaży w obrębie restauracji lub w jej pobliżu, sprzedające asortyment ograniczony do pizzy na kawałki oraz napojów bezalkoholowych do spożycia typowo na wynos. Pizza jest przygotowywana w kuchni restauracji, krojona na sześć kawałków, a następnie przenoszona na specjalne podgrzewacze znajdujące się w punkcie sprzedaży (okienku). Wybór pizzy dostępnej w okienku jest ograniczony do kilku pozycji z menu restauracji, a klient nie posiada możliwości indywidualizacji zamówienia. Sprzedaż odnotowana jest na kasie rejestrującej znajdującej się w okienku. Produkt podawany jest przez pracownika obsługującego kasę na trójkątnej papierowej tacce (przy jednym kawałku) lub (przy minimum dwóch kawałkach) w tekturowym pudełku, wyścielonym specjalnym papierem, który zapobiega przesiąkaniu. Klient na życzenie otrzymuje również plastikowe, jednorazowe sztućce. Co do zasady, po dokonaniu zakupu klient odchodzi od okienka i nie korzysta już z żadnych dodatkowych świadczeń – w tym kontekście ten sposób sprzedaży posiłków przypomina system drive-thru dostępny w wybranych lokalach gastronomicznych pozostałych marek Spółki.

Carry-out

B/C

Klient dokonuje wyboru pomiędzy zakupem posiłku do spożycia na miejscu, a zakupem na wynos – deklarując ten wybór już w momencie nabycia produktów przy kasie. Dokonanie przez klienta wyboru zakupu na wynos jest odnotowane podczas ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Pracownicy restauracji pakują zakupione dania i napoje do papierowych toreb umożliwiających ich wygodne przenoszenie. W celu stabilizacji napojów używane są ponadto podstawki na kubki. Co do zasady, w przypadku sprzedaży na wynos, klient bezpośrednio po zakupie opuszcza lokal, jednakże nie jest to kontrolowane przez pracowników restauracji.

A

Klient może zamówić danie na wynos telefonicznie, po czym odebrać je w wybranym przez siebie lokalu Spółki o ustalonej porze albo dokonać zamówienia na wynos bezpośrednio w lokalu, kasie zlokalizowanej w pobliżu wejścia do restauracji. Dania są przygotowane w kuchni i pakowane w specjalne opakowania przeznaczone na wynos (kartonowe pudełka na pizzę i opakowania z tworzywa sztucznego na makarony, sałatki). Klientom oczekującym na realizację zamówienia udostępnia się najczęściej specjalne stoliki zlokalizowane w pobliżu kas przy wejściu (nie jest to zasadniczo część konsumpcyjna).

Call center

B

W wybranych miastach zapewnia się klientom możliwość zamówienia produktów z dostawą pod wskazany przez siebie adres. Zamówienia dokonywane są drogą telefoniczną. Zamówione produkty są przygotowywane i pakowane, a następnie całe zamówienie jest umieszczane w papierowej torbie. Sprzedaż towarów odnotowywana jest na kasie rejestrującej. Torba jest przekazywana kurierowi, który umieszcza ją w specjalnej torbie termicznej przeznaczonej do transportu, dzięki której potrawy dłużej zachowują swoją temperaturę. Kurier dostarcza zamówienie pod adres wskazany przez klienta podczas składania zamówienia. Ceny posiłków i napojów oferowanych w ramach tego kanału dystrybucji różnią się od cen oferowanych dla klientów dokonujących konsumpcji na miejscu. Opłata za dowóz nie jest odrębnie pobierana od klienta, koszt usługi w zakresie dowozu zawiera się więc w cenie posiłku.

A

W wybranych miastach zapewnia się klientom możliwość zamówienia produktów z dostawą pod wskazany przez siebie adres. Zamówienia składane są przez telefon. Klient wybiera dania ze specjalnego menu dla dostawy przy call center, które różni się od standardowego menu oferowanego w restauracji. Ponadto obowiązuje określona, minimalna wartość zamówienia. Zamówione produkty są przygotowywane oraz pakowane w opakowania przeznaczone do sprzedaży na wynos, a następnie do specjalnej torby termicznej przeznaczonej do transportu, dzięki której potrawy dłużej zachowują swoją temperaturę. Kurier dostarcza zamówienie pod adres wskazany przez klienta, podczas składania zamówienia. Spółka nie pobiera odrębnej opłaty za dowóz towaru.

Food court

B/C

Restauracje Spółki są obecnie również w centrach handlowych, gdzie sprzedaż posiłków i napojów prowadzona jest w ramach tzw. food cort, czyli wydzielonej strefy gastronomicznej. Przygotowywanie posiłków odbywa się na takich samych zasadach jak w restauracjach znajdujących się w lokalu Spółki, podobnie wygląda również sprzedaż posiłków i napojów na wynos. W zależności od decyzji klienta, otrzymuje on posiłek na plastikowej tacce lub zapakowany mi wynos np. w torbę papierową. Klient po odejściu od kasy może zająć miejsce w dowolnym miejscu strefy gastronomicznej, przy czym przy jednym stoliku mogą zająć miejsce klienci różnych restauracji prowadzących działalność w obrębie strefy. Klient może również opuścić teren strefy gastronomicznej i skonsumować posiłek w innym miejscu. Strefa ma charakter otwarty, tj. może z niej skorzystać zarówno klient jednej restauracji, jak i osoba niespożywająca posiłku. Nie jest ona podzielona na sektory przydzielone klientom poszczególnych restauracji, nie ma też stolików wydzielonych specjalnie dla klientów Spółki. W przypadku restauracji food court przestrzeń konsumpcyjna (stoliki, krzesła) oraz infrastruktura i wyposażenie (toalety, klimatyzacja, muzyka) są zarządzane przez centra handlowe.

c) Asortyment oferowany w lokalach gastronomicznych Spółki

B

W ofercie restauracji należących do tej marki znajdują się głównie posiłki na bazie kurczaka, takie jak panierowane skrzydełka, polędwiczki z kurczaka w panierce lub grillowanie, burgery i tortille z mięsem drobiowym oraz dodatkami (ser żółty, ogórki, sałata, pomidory, placek ziemniaczany, bekon, sosy itp.), sałatki, desery, napoje bezalkoholowe. Dania z mięsa drobiowego są często sprzedawane w zestawie z frytkami i napojem gazowanym.

C

W ofercie restauracji należących do tej marki znajdują się przede wszystkim burgery zawierające grillowany kotlet z mielonej wołowiny lub innego mięsa (pierś kurczaka, ryba) z dodatkami (ser żółty, sałata, pomidory, cebula, pikle, bekon, sosy itp.), a ponadto sałatki, krążki z cebuli, frytki i inne podobne przekąski oraz napoje bezalkoholowe. Burgery są często sprzedawane w zestawie z frytkami i napojem gazowanym.

A

W ofercie restauracji należących do tej marki znajdują się przede wszystkim pizze z różnymi dodatkami, makarony zapiekane i klasyczne, przystawki, sałatki, zupy, desery, napoje bezalkoholowe i alkoholowe.

Podsumowując, w restauracjach należących do marek działających w ramach Spółki, sprzedawane są m.in. frytki oraz ziemniaczki (Wedges), przygotowane z umytych, obranych, pociętych na części ziemniaków, wstępnie smażonych w głębokim tłuszczu i szybko mrożonych, a następnie smażonych przed podaniem w restauracji. Spółka sprzedaje również produkty podobne do frytek oraz ziemniaczków, które mogą różnić się wagą, kształtem, sposobem opakowania, przyprawienia itp. W przyszłości Spółka nie wyklucza wprowadzenia kolejnych, podobnych produktów.

2. Interpretacje indywidualne uzyskane przez Spółkę

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w następujących interpretacjach indywidualnych (dalej: Interpretacje), dotyczących prowadzonej przez Spółkę sprzedaży na wynos potwierdził, że:

  • sprzedaż przez Spółkę na wynos w okienku (drive-thru/window), należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według właściwej dla danego towaru stawki VAT (interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2011 r., w zakresie stanu faktycznego; interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2011 r, w zakresie zdarzenia przyszłego);
  • sprzedaż przez Spółkę na wynos w restauracji (carry-out), należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według właściwej dla danego towaru stawki VAT (interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2011 r., w zakresie stanu faktycznego; interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2011 r., w zakresie zdarzenia przyszłego);
  • sprzedaż przez Spółkę na wynos w strefach gastronomicznych wyznaczonych w galeriach handlowych (food court), należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według właściwej dla danego towaru stawki VAT (interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2012 r., w zakresie stanu faktycznego; interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2012 r. w zakresie zdarzenia przyszłego);
  • sprzedaż przez Spółkę na wynos, za pośrednictwem call center, należy traktować jako dostawę towarów, opodatkowaną według właściwej dla danego towaru stawki VAT (interpretacja indywidualna z dnia l7 stycznia 2012 r., w zakresie stanu faktycznego; interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2012 r. w zakresie zdarzenia przyszłego).

Zgodnie z uzyskanymi Interpretacjami, Spółka traktuje sprzedaż posiłków i napojów na wynos we wszystkich formach wymienionych w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego (carry-out, window/drive thru, call center oraz ford court) jako dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, w wydanych Interpretacjach, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, iż produkty podlegające klasyfikacji do grupowań PKWiU wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, m.in.: owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane (PKWiU ex 10.3) – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0), zgodnie z uzyskaną opinią klasyfikacyjną organu statystycznego, bądź też podlegające klasyfikacji do takiego grupowania na podstawie analizy przeprowadzonej przez Spółkę oraz spełniające inne, dodatkowe warunki określone w przepisach podatkowych, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką 5%.

3. Klasyfikacja statystyczna produktów

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towar lub usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wdane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11; dalej: komunikat GUS), zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy zasadniczo do obowiązków producenta, bowiem posiada on wszystkie niezbędne informacje, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Jednakże w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki określonej w komunikacie Prezesa GUS w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych, tj. Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych przy Urzędzie Statystycznym (dalej: Urząd Statystyczny).

W celu potwierdzenia prawidłowości klasyfikacji produktów typu frytki, tj. przygotowanych z umytych, obranych, pociętych na części ziemniaków, wstępnie smażonych w głębokim tłuszczu i szybko mrożonych, a następnie smażonych przed podaniem w restauracji do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki mrożone”, Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego z wnioskami, dotyczącymi wybranych produktów, informując że w ofercie Spółki znajdą się m.in.:

  • frytki, tj. gotowy posiłek (przygotowany i usmażony), składający się z umytych, obranych, pociętych na paski (60x6mm lub 90x9mm), zblanszowanych a następnie osuszonych ziemniaków, które są później wstępnie smażone w głębokim tłuszczu i szybko mrożone. W takiej postaci trafiają do restauracji w polietylenowych workach o masie 5kg. W restauracji są smażone we fryturze (w skład której wchodzi olej słonecznikowy, rzepakowy i palmowy), pakowane do papierowej torebki (mała porcja), bądź kartonika (duża porcja) i posypywane solą. Mała porcja waży 70g, natomiast duża 110g. Dodatkowo podawany jest ketchup w saszetce o wadze 20g,
  • ziemniaczki (Wedges), tj. gotowy posiłek (przygotowany i usmażony), składający się z umytych, obranych, pociętych na części, zblanszowanych a następnie osuszonych ziemniaków, które są później wstępnie smażone w głębokim tłuszczu i szybko mrożone. W takiej postaci trafiają do restauracji w polietylenowych workach o masie 5kg. W restauracji są smażone we fryturze (w skład której wchodzi olej słonecznikowy, rzepakowy i palmowy), pakowane do papierowej torebki (mała porcja), bądź kartonika (duża porcja) i posypywane przyprawą. Mała porcja waży 95g, natomiast duża 165g.

Innymi słowy, opisując stan faktyczny wniosku o wydanie interpretacji statystycznej, Spółka opisała proces przygotowania frytek i ziemniaczków do konsumpcji przedstawiając jednocześnie: (i) proces ich obróbki mający miejsce przed tym jak trafią one do restauracji w formie zamrożonej, a także (ii) czynności podejmowane już w restauracjach, prowadzące bezpośrednio do ich przygotowania do spożycia przez Klientów Spółki.

W złożonych wnioskach Spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym omawiane produkty mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Urząd Statystyczny w wydanych opiniach klasyfikacyjnych (dalej: Klasyfikacje statystyczne):

  • pismo z dnia 21 października 2011 r., zgodnie z którym wymienione w piśmie mrożone frytki (umyte, obrane, pocięte na paski ziemniaki, blanszowane, osuszone, a następnie smażone i szybko zmrożone), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”,
  • pismo z dnia 2 grudnia 2011 r., zgodnie z którym wymieniony w piśmie wyrób „Wedges” (umyte, obrane, pocięte na części ziemniaki, blanszowane, osuszone, a następnie smażone i szybko zmrożone), mieści się grupowaniu: PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

W wydanych Klasyfikacjach statystycznych, po przeanalizowaniu całego procesu przetworzenia, któremu, poddawane są ziemniaki w wytwórni frytek/ziemniaczków (Wedges), a następnie restauracji, prowadzącego do powstania gotowego posiłku znajdującego się w ofercie Spółki, Urząd Statystyczny uznał, że produkt taki sprzedawany w formie gotowego posiłku należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle uzyskanych przez Spółkę Interpretacji oraz Klasyfikacji statystycznych, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego, produktów wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego (tj. frytek i ziemniaczków), będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT...
  2. Czy w świetle uzyskanych przez Spółkę Interpretacji, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego, produktów podobnych do tych wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego, klasyfikowanych przez Spółkę do grupowania 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone” będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle uzyskanych przez nią Interpretacji oraz Klasyfikacji statystycznych, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego, produktów wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego (tj.: frytek i ziemniaczków), będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT.

Ad.2

Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle uzyskanych przez Spółkę Interpretacji, sprzedaż na wynos (w tym w ramach tzw. food court) w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego, produktów podobnych do tych wskazanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego, klasyfikowanych przez Spółkę do grupowania 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone” będzie opodatkowana stawką VAT 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Ad. 1

1. Uwagi ogólne

Zgodnie z uzyskanymi przez Spółkę Interpretacjami, sprzedaż produktów na wynos w sposób przedstawiony w punkcie 1 b) opisu stanu faktycznego stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu z zastosowaniem stawki VAT odpowiedniej dla towaru będącego przedmiotem dostawy. Natomiast na podstawie poz. 19 załącznika nr 10 w związku z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla wyrobów klasyfikowanych do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”, obowiązuje stawka VAT w wysokości 5%.

W myśl art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), towary lub usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Natomiast art. 98 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L nr 347; dalej: Dyrektywa VAT), wskazuje, iż w celu precyzyjnego określenia zakresu poszczególnych kategorii towarów i usług, podlegających opodatkowaniu stawką obniżoną, państwa członkowskie mogą stosować Nomenklaturę Scaloną (CN). W konsekwencji, dla zastosowania właściwej stawki VAT w odniesieniu do dostawy przedmiotowych towarów istotna jest prawidłowa klasyfikacja do odpowiedniego grupowania PKWiU/pozycji CN.

Stosownie do komunikatu GUS, zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy zasadniczo do obowiązków producenta, bowiem posiada on wszystkie niezbędne informacje, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki określonej w komunikacie Prezesa GUS w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka dokonała klasyfikacji produktów, a następnie zwróciła się do Urzędu Statystycznego o wydanie opinii klasyfikacyjnej dla produktów opisanych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego.

2. Klasyfikacja sprzedawanych przez Spółkę produktów

a) Ogólne zasady dokonywania klasyfikacji

Zgodnie z pkt 7.2 zasad metodycznych PKWiU przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury PKWiU. W szczególności, przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się:

  • zasadami metodycznymi PKWiU,
  • nazwami grupowań końcowych PKWiU,
  • wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach: „Wyjaśnienia do Taryfy Celnej” wydanymi rozporządzeniem Ministra Finansów oraz „Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich” publikowanymi w Dzienniku Urzędowym UE seria C,
  • ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN)

przy czym wszystkie wymienione wyżej elementy mają dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU jednakową moc stanowiącą.

Zgodnie z pkt 6.2 zasad metodycznych PKWiU każde grupowanie jest jednocześnie określone (identyfikowane) przez jego symbol i nazwę, przy czym podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego grupowania. Zakres rzeczowy większości grupowań, obejmujących wyroby, jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ponadto, zgodnie z pkt 7.5 zasad metodycznych PKWiU 2008, ze względu na ścisłe uzależnienie zakresów rzeczowych grupowań PKWiU od Nomenklatury Scalonej (CN), przy zaliczaniu wyrobów do poszczególnych grupowań PKWiU należ stosować „Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN)”.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wyszła od klasyfikacji przedmiotowych przekąsek według CN, a następnie dokonała odniesienia wyników tej analizy na grunt PKWiU.

b) Klasyfikacja CN

W opinii Spółki, klasyfikacji przedmiotowego produktu można dokonać na podstawie pierwszej ogólnej reguły interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN), zgodnie z którą do celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać przede wszystkim zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów.

Klasyfikowane produkt składają się z umytych, obranych, pociętych na części, blanszowanych, a następnie osuszonych ziemniaków, które są później wstępnie smażone w głębokim tłuszczu i szybko mrożone, a w restauracji ponownie poddawane są obróbce cieplnej (smażone). Ze względu na brak w Nomenklaturze Scalonej odrębnej klasyfikacji gotowych posiłków tego typu, Spółka rozważała możliwość kwalifikacji produktu, do jednej z pozycji ujętych w Dziale 20 „Przetwory z warzyw, owoców orzechów lub pozostałych części roślin”. Zgodnie z notami do powyższego działu, obejmuje on m.in. „Warzywa, owoce, orzechy i pozostaje jadalne części roślin przetworzone lub zakonserwowane innymi sposobami niż te, o których mowa w dziale 7., 8. lub 11., lub gdziekolwiek indziej w nomenklaturze”.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do pozycji 2004 CN „Warzywa zamrożone objęte niniejszą pozycją są tymi samymi, które w postaci niezamrożonej objęte są pozycją 2005. Określenie „zamrożone” zdefiniowane w Uwagach ogólnych Not wyjaśniających do działu 7. (Określenie „zamrożony” oznacza, że produkt odchłodzono do temperatury niższej od temperatury zamarzania produktu, do jego całkowitego zamrożenia)”. Powyższe noty w sposób jednoznaczny wskazują również na frytki, jako przynależące do tej pozycji: „Najczęściej występującymi w handlu produktami objętymi niniejszą pozycją są: (…) Ziemniaki (chipsy lub frytki), smażone lub częściowo smażone w oleju i następnie zamrożone.”.

Na podstawie analizy kolejnych pozycji objętych zakresem tego działu, Spółka dokonała klasyfikacji produktu pozycji CN 2004 10 „Pozostałe warzywa przetworzone lub zakonserwowane inaczej niż octem lub kwasem octowym, zamrożone, inne produkty objęte pozycja 2006 – Ziemniaki”.

Powyższą klasyfikację potwierdza m.in. wiążąca informacja taryfowa wydana w dniu 29 czerwca 2009 r. przez Hauptzollamt Hannover o numerze DE5731/09-l oraz wiążąca informacja taryfowa wydana przez HM Revenue Customs w dniu 5 stycznia 2010 r. o numerze GB500721305.

Co prawda produkty nie są sprzedawane przez Spółkę w postaci zamrożonej, jednakże w opisie towaru, którego dotyczy przywołany powyżej WIT o numerze DE5731/09-l również widnieje informacja, iż towar ten przeznaczony jest do spożycia po upieczeniu w piekarniku lub po usmażeniu. Zasadniczo, ziemniaki mrożone nie nadają się bezpośrednio do spożycia i muszą być dodatkowo poddane obróbce termicznej (ugotowane, usmażone, bądź upieczone). W konsekwencji Spółka przyjęła stanowisko, że produkty podlegają klasyfikacji do proponowanej kategorii, bowiem były uprzednio zamrożone, a następnie zostały poddane obróbce cieplnej.

c) Klasyfikacja PKWiU

Zgodnie z powiązaniami pomiędzy Nomenklaturą Scaloną a PKWiU, kod CN 2004 10 odpowiada grupowaniu PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

Zgodnie z wyjaśnieniami do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone” dostępnymi na stronie internetowej GUS (http://www.stat.gov.pl/klasyfikacie/), grupowanie to obejmuje:

  • ziemniaki (chipsy lub frytki) smażone lub częściowo smażone w oleju i następnie zamrożone,
  • ziemniak gotowane na parze lub w wodzie i następnie zamrożone,
  • pozostałe ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane inaczej niż octem lub kwasem octowym, zmrożone.

W związku z faktem, iż produkty wymienione w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego zostały wymienione w powyższych wyjaśnieniach, Spółka uważa, że taką klasyfikację należy uznać za najbardziej właściwą.

Stanowisko Spółki zostało następnie potwierdzone przez Urząd Statystyczny, który wydał następujące Klasyfikacje statystyczne:

  • pismo z dnia 21 października 2011 r., zgodnie z którym wymienione w piśmie mrożone frytki (umyte, obrane, pocięte na paski ziemniaki, blanszowane, osuszone, a następnie smażone i szybko zmrożone), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”,
  • pismo z dnia 2 grudnia 2011 r., zgodnie z którym wymieniony w piśmie wyrób „Wedges” (umyte, obrane, pocięte na części ziemniaki, blanszowane, osuszone, a następnie smażone i szybko zmrożone), mieści się w grupowaniu: PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

Spółka jednocześnie zwróciła uwagę, iż składając wniosek o wydanie klasyfikacji statystycznej, Spółka w sposób rzetelny i dokładny przedstawiła organowi statystycznemu stan faktyczny, w którym opisała cały proces przygotowywania frytek i ziemniaczków (Wedges) w jej restauracjach (w tym wskazała, iż po rozmrożeniu produkty te są smażone ponownie we fryturze oraz sprzedawane Klientom jako ciepły posiłek). Skoro urząd Statystyczny nie wzywał Spółki do uzupełnienia stanu faktycznego należy przyjąć, iż dysponował on wszelkimi informacjami niezbędnymi w jego opinii do sklasyfikowania posiłków zgodnie z przepisami oraz standardami klasyfikacyjnymi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami organem uprawnionym do wydawania klasyfikacji statystycznych w indywidualnych sprawach jest Urząd Statystyczny. Opinie wydane przez ten urząd w omawianych okolicznościach są więc dokumentami, które zostały sporządzone w indywidualnej sprawie Spółki, w formie określonej przepisami prawa przez powołany do tego organ władzy publicznej uprawniony do jego sporządzenia. Dokumenty takie mają, w ocenie Spółki, szczególną moc dowodową, właściwą dokumentom urzędowym. Moc taką posiadają bowiem w szczególności rozstrzygnięcia organów władzy publicznej w indywidualnych sprawach, w tym opinie klasyfikacyjne wydawane na wniosek przez urzędy statystyczne (na taką moc dowodową opinii klasyfikacyjnych wydawanych przez urząd statystyczny zwraca uwagę m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 kwietnia 2000 r. I SA/Lu 7/99, niepublikowany – por. C.Kosikowski, L.Etel, R.Dowgier, P.Pietrasz, S.Presnarowicz „Ordynacja podatkowa. Komentarz”, wyd. Wolters Luwers business, wydanie 2, Warszawa 2007, s. 711).

Dlatego mając na względzie ogół okoliczności sprawy, Spółka jest zdania, iż określając stawkę VAT dla sprzedaży frytek i ziemniaczków może posiłkować się treścią otrzymanych Klasyfikacji Statystycznych przyjmując za prawidłową klasyfikację posiłków dokonaną przez organ statystyczny w jej indywidualnej sprawie.

3. Interpretacje indywidualne uzyskane przez Spółkę

W wydanych Interpretacjach, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, iż produkty podlegające klasyfikacji do grupowania PKWiU wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, m.in.: owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane (PKWiU ex 10.3) – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0),

zgodnie z uzyskaną opinią klasyfikacyjną organu statystycznego, bądź też podlegające klasyfikacji do takiego grupowania na podstawie analizy przeprowadzonej przez Spółkę, oraz spełniające inne, dodatkowe warunki określone w przepisach podatkowych, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką 5%.

4. Stanowisko organów podatkowych

Możliwość stosowania 5% stawki VAT do podobnych wyrobów z ziemniaków zamrożonych była już przedmiotem analizy Ministra Finansów. Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2011 r. (sygn. ITPP1/443-415a/11/TS). Przedmiotowa interpretacja dotyczyła sytuacji, w której podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkował różnego rodzaju wyroby, w tym frytki, cząstki ziemniaka ze skórką, talarki ziemniaczane itp. Na podstawie otrzymanych interpretacji statystycznych, podatnik klasyfikował te wyroby do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyjaśnił, iż „mając na uwadze opis stanu faktycznego, powołane przepisy prawu oraz uwzględniając załączone opinie Urzędu Statystycznego należy stwierdzić, że wyroby (…), o ile są właściwie sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.31.11.0, jako wymienione w poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy od dniu 1 stycznia 2011 r. przy ich sprzedaży na terytorium kraju stosuje się stawkę podatku w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

5. Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w tym:

  • otrzymane interpretacje indywidualne potwierdzające możliwość uznania sprzedaży posiłków w systemie na wynos (w tym w ramach tzw. food court) za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,
  • posiadane Klasyfikacje statystyczne frytek i ziemniaczków (Wedges) zgodnie, z którymi są one zaliczane do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „ Ziemniaki zamrożone”,
  • fakt, iż pod pozycją 19 załącznika nr 10 do ustawy o VAT wskazano produkty klasyfikowane do grupowania PKWiU 10.31.11.0 „ Ziemniaki zamrożone”,

w opinii Spółki, sprzedaż frytek oraz ziemniaczków (Wedges) w systemie „na wynos” (w tym w ramach tzw. food court) opisanym w pkt 1 b) stanu faktycznego, opodatkowana jest stawką VAT wynoszącą 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT.

Ad. 2

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka sprzedaje produkty podobne do tych wymienionych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego oraz nie wyklucza takiej sprzedaży w przyszłości. Produkty analogiczne mogą różnić się ewentualnie wagą, sposobem opakowania itp. Zdaniem Spółki, podlegają one tej samej klasyfikacji statystycznej co produkty wymienione w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego, która to została potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi, tj. 10.31.11.0 „Ziemniaki zamrożone”.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż sprzedawane przez nią produkty, podobne do tych, wymienionych w punkcie 1 c) opisu stanu faktycznego, podlegają opodatkowaniu stawką 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 19 załącznika nr 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego. Kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 28 maja 2012 r. nr ILPP2/443-237/12-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj