Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-258/12-4/AKr
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-258/12-4/AKr
Data
2012.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
W jaki sposób udzielenie premii przez Podatnika oraz otrzymanie premii przez Podatnika od jego kontrahentów powinno zostać udokumentowane?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 17 maja 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Na podstawie zawartych umów Podatnik otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów. Na podstawie zawartych umów Podatnik wypłaca także swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów.

Podatnik podkreśla, że:

  • wszystkie premie mają charakter pieniężny,
  • otrzymanych/wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup,
  • premie odnoszą się do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym,
  • wypłata/odbiór premii nie są uzależnione od wykonania określonych usług - wyłącznym warunkiem uzyskania premii jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów,
  • wysokość premii to określony procent wzajemnych obrotów, ustalany indywidualnie z kontrahentem w zawartej umowie,
  • rozliczenie należności wynikającej z otrzymanej/wypłaconej premii następuje najczęściej w drodze potrącenia wzajemnych wierzytelności.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka oświadczyła, że:

Wypłata premii przez Wnioskodawcę uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki, w szczególności podjęcie lub niepodjęcie działań przez kontrahenta. Premia za dany okres rozliczeniowy również będzie wypłacona przez Wnioskodawcę, jeżeli po upływie tego okresu strony zakończą wzajemną współpracę.

Otrzymanie premii przez Wnioskodawcę uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki, w szczególności podjęcie lub niepodjęcie działań przez Wnioskodawcę. Otrzyma on premię za dany okres rozliczeniowy również wtedy, jeżeli po upływie tego okresu strony zakończą wzajemną współpracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób udzielenie premii przez Podatnika oraz otrzymanie premii przez Podatnika od jego kontrahentów powinno zostać udokumentowane...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (co do zasady, definiowanej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel – art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Zdaniem Podatnika otrzymanie premii przez Podatnika od jego dostawców lub udzielenie premii przez Podatnika, z tytułu osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy stwierdzić, że otrzymanie premii (bonusu) przez Podatnika od jego dostawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż wypłata premii nie jest zapłatą za jakiekolwiek świadczenia (usługi) wykonane przez Podatnika na rzecz dostawcy. Otrzymujący premię pieniężną (Podatnik lub jego kontrahent) nie spełnia żadnego dodatkowego świadczenia w celu otrzymania premii.

Ustawodawca w ustawie o podatku od towaru i usług (art. 8) za świadczenie usług uznał każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z cywilistyczną definicją za „świadczenie” należy uznać zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania. Zachowanie to może mieć postać działania lub powstrzymania się od działania. Świadczenie musi być jednak przede wszystkim działaniem podjętym przez Podatnika lub zaniechaniem Podatnika do podjęcia jakiegoś działania (takie działanie lub zaniechania nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów), a zatem musi odnosić się bezpośrednio do sfery zachowań Podatnika.

Tymczasem otrzymanie premii (bonusu) lub jej wypłata przez Podatnika jest następstwem osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów – obowiązek wypłaty premii powstaje więc automatycznie, w wyniku zaistnienia określonych faktów.

Należy także podkreślić, że udzielonej/otrzymanej premii nie da się połączyć z żadną konkretną dostawą w danym okresie rozliczeniowym, gdyż dotyczy ona globalnego (całego) obrotu pomiędzy stronami osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym.

Stanowisko takie zgodne jest ze zdaniem reprezentowanym przez przedstawicieli doktryny – A. Bartosiewicz w Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II.) stwierdził, że „(...) w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu nabycia przez nabywcę określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą należy uważać, że otrzymujący premię świadczy usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Podobnie w przypadku, gdy nabywca towarów zobowiązuje się np. do niedokonywania nabyć podobnych towarów u innych podatników. Pogląd powyższy wywołuje wiele wątpliwości. Jest nietrafny przede wszystkim z powodu braku dostatecznie jednoznacznego i bezpośredniego powiązania pomiędzy otrzymywanymi premiami a określonymi (dobrowolnymi i autonomicznymi) zachowaniami podatnika, które pozwalałoby uznać, że premia jest wynagrodzeniem za owo zachowanie podatnika. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że premie związane są także z dostawami towarów, które dostawcy wykonywali na rzecz Podatnika lub Podatnik wykonywał na rzecz swoich kontrahentów. Należy więc stwierdzić, że czynności stanowiące jednocześnie dostawę towarów nie mogą stanowić również świadczenia usług. Zdaniem Podatnika potwierdzone jest przez aktualne stanowisko organów podatkowych. – „Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy – zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży – dostawy towarów (…). W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie – jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru – nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji (…). Ponadto ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę – nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż otrzymany przez Stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług” – decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygnatura 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO.

Należy także zwrócić uwagę na orzecznictwo sadów administracyjnych, gdyż prezentowane w judykaturze stanowisko zbieżne jest ze zdaniem Podatnika wyrażonym w niniejszym wniosku, np.:

  • „Inna jest istota premii pieniężnej a inna udzielenia rabatu. Wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu. Premia tego rodzaju ma charakter motywacyjny, a jej wielkość może zostać określona rożnymi metodami (np. procentowo od obrotu za dany okres rozliczeniowy, czy kwotowo). Rabat z kolei to obniżenie ceny transakcyjnej towaru lub usługi, mające formę bonifikaty, opustu, uznanej reklamacji lub skonta. (…) Instytucja premii pieniężnej jest obojętna podatkowo, gdyż nie stanowi ona wynagrodzenia z tytułu usługi, czyli nie jest opodatkowana VAT, jeżeli jest udzielana jedynie z tytułu wielkości pułapu dokonanych zakupów lub terminowości regulowania należności” – wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 13 lipca 2011 r. (sygn. akt I SA/Go 476/11).
  • „Czy wynagrodzenie motywacyjne wobec kontrahenta z tytułu wielkości sprzedaży przyjmuje formę premii pieniężnej (procentowej lub kwotowej) czy rabatu obniżającego obrót w rozumieniu art. 29 ust. 4 uptu, decyduje wybrana przez przedsiębiorę strategia gospodarcza, co sprzeciwia się z kolei możliwości decydowania przez organ podatkowy o zakwalifikowaniu udzielonej premii jako rabatu obniżającego jego obrót” – wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Łd 1201/11).
  • „O tym czy wynagrodzenie motywacyjne wobec kontrahenta z tytułu wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności przyjmie formę premii pieniężnej (procentowej lub kwotowej) czy rabatu obniżającego obrót w rozumieniu art. 29 ust. 4 uptu, decyduje wybrana przez przedsiębiorcę strategia gospodarcza, co sprzeciwia się możliwości decydowania przez organ podatkowy o zakwalifikowaniu udzielonej przez podatnika premii pieniężnej jako rabatu obniżającego jego obrót (…)” – wyrok NSA z dnia 24 marca 2011 r. (sygn. akt I FSK 432/10).

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że otrzymanie premii przez Podatnika lub udzielenie jej przez Podatnika nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż żadna ze stron z tytułu wypłaty premii nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dostawa towarów, świadczenie usług, WNT, WDT, eksport/import towarów). Ponadto, z uwagi na fakt, że nie jest możliwe połączenie danej premii udzielonej lub otrzymanej przez Podatnika z konkretną dostawą towarów zrealizowaną w danym okresie rozliczeniowym, to nie doszło do zmiany podstawy opodatkowania, która skutkowałaby koniecznością wystawienia faktury korygującej.

Zdaniem Podatnika, z uwagi na fakt, że udzielenie/otrzymanie premii (bonusu) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, a także z uwagi na fakt, że danej premii nie można powiązać z żadną konkretną dostawą zrealizowaną w danym okresie rozliczeniowym (premia od globalnego obrotu), to należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu/udzieleniu premii będzie nota księgowa. Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.68.360) podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej sprzedaż, czyli m.in. dostawę towarów lub świadczenie usług.

Jak to zostało wykazane, w przedmiotowym wypadku mamy do czynienia z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem VAT, dlatego dokumentem właściwym dla otrzymania/udzielenia premii będzie nota księgowa wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Na podstawie zawartych umów Podatnik otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów. Na podstawie zawartych umów Podatnik wypłaca także swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów.

Wszystkie premie mają charakter pieniężny. Otrzymanych/wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Premie odnoszą się do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Wypłata/odbiór premii nie są uzależnione od wykonania określonych usług - wyłącznym warunkiem uzyskania premii jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wysokość premii to określony procent wzajemnych obrotów, ustalany indywidualnie z kontrahentem w zawartej umowie. Rozliczenie należności wynikającej z otrzymanej/wypłaconej premii następuje najczęściej w drodze potrącenia wzajemnych wierzytelności.

Wypłata premii przez Wnioskodawcę uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki, w szczególności podjęcie lub niepodjęcie działań przez kontrahenta. Premia za dany okres rozliczeniowy również będzie wypłacona przez Wnioskodawcę, jeżeli po upływie tego okresu strony zakończą wzajemną współpracę. Także otrzymanie premii przez Wnioskodawcę uzależnione jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki, w szczególności podjęcie lub niepodjęcie działań przez Wnioskodawcę. Otrzyma on premię za dany okres rozliczeniowy również wtedy, jeżeli po upływie tego okresu strony zakończą wzajemną współpracę.

Odnosząc się do powyższego można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premię pieniężną (bonus) otrzymaną przez Wnioskodawcę od dostawcy oraz premię wypłaconą przez Zainteresowanego odbiorcom, można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów (rzeczywistego obrotu), dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Zainteresowanemu, jak również wypłaconej przez niego, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii. Oznacza to, że możliwe jest powiązanie otrzymanych/wypłaconych premii pieniężnych z konkretnymi dostawami. Tym samym, ww. premie stanowią w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej/wypłaconej premii.

Ponadto – jak wynika z wniosku – w przedmiotowej sytuacji brak jest jakichkolwiek usług, w zamian za które premie miałaby być otrzymane/wypłacone. Bowiem zarówno Wnioskodawca nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na rzecz dostawcy jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności, jak również odbiorcy Zainteresowanego, aby otrzymać premię pieniężną nie są zobowiązani do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych czynności.

Zatem, przedstawiony we wniosku opis sprawy pozwala na stwierdzenie, iż Zainteresowany nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniem się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym, oznacza to, że Wnioskodawca nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż nie wykonuje on żadnych działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii. Ta sama sytuacja ma miejsce, gdy to Wnioskodawca wypłaca premie swoim odbiorcom.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usług, bowiem stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż premie otrzymane przez Spółkę od dostawców, jak również premie wypłacane przez nią na rzecz jej odbiorców, stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania, to – na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, udzielający premię zobligowany jest do wystawienia faktury korygującej, uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2-4 tego rozporządzenia.

Wskazać również należy, iż powołane przez Spółkę wyroki sądów administracyjnych, stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Powyższe wynika z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), w myśl którego wyroki sądów wydawane są w konkretnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły. Wyżej przedstawione stanowisko jest również zgodne z art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483), w którym postanowiono, iż źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Wprawdzie Organ wydający interpretację jest zobowiązany analizować orzecznictwo sądów administracyjnych w postępowaniu zmierzającym do wydania interpretacji, szczególnie gdy na takie orzecznictwo powołuje się Strona, jednakże nie oznacza to, że jest zobligowany do jego uwzględnienia w wydanych interpretacjach, w szczególności gdy jest ono niejednolite.

Przykładem są wyroki NSA uznające premię pieniężną z tytułu osiągniętego pułapu obrotów za rabat (wyrok z dnia 18 maja 2011 r. sygn. akt I FSK 783/10) oraz odmawiające przyjęcia takiej interpretacji i uznające je za zdarzenie pozostające poza zakresem VAT (wyrok z dnia 31 sierpnia 2011 r. sygn. akt I FSK 1202/10)

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj