Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0093/05/AP
z 28 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0093/05/AP
Data
2005.09.28



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja degresywna
koszty uzyskania przychodów
pomoc publiczna


Pytanie podatnika
Czy stosowanie degresywnej metody amortyzacji środka trwałego ma charakter ulgi w ramach udzielanej przedsiębiorcom indywidualnej pomocy de minimis?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: degresywna metoda amortyzacji a ulga w ramach pomocy de minimis

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Malborku na podstawie art. 16k ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej przy zastosowaniu tzw. metody degresywnej. Kwoty wynikające z różnicy pomiędzy amortyzacją dokonywaną przez Spółkę metodą degresywną a drugą metodą przewidzianą przez ustawodawcę, tj. metodą liniową przekraczają równowartość w złotych 100.000 EURO.

Zdaniem Podatnika stosowanie degresywnej metody amortyzacji nie ma charakteru ulgi w ramach udzielanej przedsiębiorcom indywidualnej pomocy de minimis, a co za tym idzie kwota stanowiąca w złotych równowartość 100.000 EURO różnicy pomiędzy odpisami amortyzacyjnymi dokonywanymi metodą degresywną a liniową nie ma wpływu na ubieganie się przez Spółkę o przyznanie jej pomocy na zasadach de minimis.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Metoda degresywna amortyzacji uregulowana została w art. 16k ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych i jest formą amortyzacji przyspieszonej możliwej do stosowania - z mocy samego prawa - przy spełnieniu określonych warunków.

Natomiast regulacje w zakresie pomocy publicznej w ramach zasady de minimis, na którą to pomoc powołuje się Podatnik we wniosku, zawarte są m.in. w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 123, poz. 1291). Przesłanki, przy zaistnieniu których wsparcie finansowe stanowi pomoc publiczną, określone są w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Przepis ten stanowi, iż wsparcie dla przedsiębiorcy podlega przepisom dotyczącym pomocy publicznej, o ile jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:

  1. wsparcie jest udzielane przez państwo lub pochodzi ze środków publicznych,
  2. przedsiębiorca uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych,
  3. wsparcie ma charakter selektywny, tj. uprzywilejowuje określonego przedsiębiorcę lub produkcję określonych towarów,
  4. wsparcie grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między krajami członkowskimi UE.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 4 i 10 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, za pomoc de minimis uważa się pomoc spełniającą przesłanki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001). Ww. przepis rozporządzenia stanowi, iż w okresie trzech lat od dnia przyznania pomocy na zasadach de minimis łączna wartość uzyskanej pomocy de minimis nie może przekroczyć wyrażonej w złotych równowartości 100.000 EURO.

W przedmiotowej sprawie stosowanie przez Podatnika degresywnej metody amortyzacji dla ujętych w ewidencji środków trwałych nie stanowi pomocy publicznej, gdyż nie spełnione są przesłanki pomocy publicznej zawarte w art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Zatem, stosowanie tej metody amortyzacji nie ma wpływu na ubieganie się przez Spółkę o przyznanie indywidualnej pomocy publicznej dla przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj