Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/81a/05/PP/2
z 22 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/81a/05/PP/2
Data
2005.09.22



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wpłacanie zaliczek przez podatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
objęcie (nabycie) akcji
obowiązek płatnika
przychody ze stosunku pracy
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
"Czy prawidłowym jest uznanie przez Spółkę, iż różnica pomiędzy ceną nabycia przez Spółkę S.A. akcji (13,98 zł) a ceną ich sprzedaży (ceną nominalną - 5,00 zł) pomnożona przez ilość nabytych akcji stanowi, zgodnie z art. 11 ust. 1 oraz 2b oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne świadczenie, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a Spółka S.A. jest zobowiązana do sporządzenia stosownej informacji na formularzu PIT-8C? "


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Spółki "X" S.A. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. "Czy prawidłowym jest uznanie przez Spółkę, iż różnica pomiędzy ceną nabycia przez tę Spółkę S.A. akcji (13,98 zł) a ceną ich sprzedaży (ceną nominalną - 5,00 zł) pomnożona przez ilość nabytych akcji stanowi, zgodnie z art. 11 ust. 1 oraz 2b oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne świadczenie, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a Spółka S.A. jest zobowiązana do sporządzenia stosownej informacji na formularzu PIT-8C? " Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie


P O S T A N A W I A


- uznac stanowisko Strony za prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Spółkę we wsniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie VI/2004 - II/2005r. Spółka prowadziła proces upublicznienia. W ramach tego procesu Zarząd Spółki przygotował dla obecnych i byłych pracowników Spółki możliwość uczestniczenia w procesie upublicznienia, w ramach Akcji Pracowniczych (Publiczna Oferta Zamknięta).

W celu realizacji Akcji Pracowniczych Spółka nabyła xxx sztuk akcji własnych po cenie 13,98 zł za sztukę. Następnie zaoferowała je osobom uprawnionym po cenie nominalnej 5 zł za sztukę. Zapisy osób uprawnionych na akcje Spółki przyjmowane były w okresie 24 stycznia - 4 lutego 2005 (I termin) oraz 21 - 23 lutego 2005 (II termin). Różnica pomiędzy ceną nabycia (13,98 zł) a ceną sprzedaży (5,00 zł), została pokryta przez Spółkę z kapitału rezerwowego, utworzonego na ten cel uchwałą podjętą na NWZA w dniu xxx 2004r.

Osobami uprawnionymi do nabycia akcji są obecni oraz byli pracownicy, spełniający warunki określone w Zasadach zaoferowania akcji własnych Spółki pracownikom i byłym pracownikom Spółki, przyjętych uchwałą Rady Nadzorczej Spółki z dnia xxx 2004r.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy Spółka S.A. kupiła akcje własne, a następnie sprzedała je po cenie preferencyjnej (niższej od rynkowej), nabywcy tych akcji otrzymują od Spółki świadczenie częściowo odpłatne. Jest to przychód podatkowy nabywców. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami podatkowymi są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przychód podatkowy powstaje również w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych (art. 11 ust. 2b ustawy o pdof). Wartość pieniężną takiego świadczenia stanowi różnica pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 12 ust. 2a pkt 4 oraz ust. 2b ustawy o pdof).

Zdaniem Spółki, w sytuacji, kiedy omawiany przychód podatkowy uzyskała osoba, która nie jest aktualnie pracownikiem Spółki, nie ma podstaw aby traktować ten przychód jako przychód ze stosunku pracy. W związku z powyższym, Spółka przyjęła, iż jest to przychód z tzw. innych źródeł, a Spółka nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże na mocy przepisu art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na Spółce będzie spoczywał obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru (formularz PIT-8C) o wysokości uzyskanych przychodów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wartość dopłat dokonywanych przez Spółkę do nabywanych przez podatników nie będących pracownikami Spółki akcji stanowi zatem przychód z innych źródeł. Przychód ten powstaje w dacie nabycia akcji po preferencyjnej cenie.

Na podstawie art. 42a w/w ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznego stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj