Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Sączu
353000-RPA-911-2/06
z 2 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
353000-RPA-911-2/06
Data
2006.02.02



Autor
Urząd Celny w Nowym Sączu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
biokomponent
biopaliwo
paliwo
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Prawidłowe obliczenie podatku akcyzowego od biopaliwa przy wyprowadzeniu poza teren składu podatkowego.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 2 listopada 2005 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 7 listopada 2005 roku) oraz jego uzupełnienia z dnia 30 stycznia 2006 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 1 lutego 2006 roku) i z dnia 30 stycznia 2006 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 2 lutego 2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 2 listopada 2005 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 7 listopada 2005 roku) oraz jego uzupełnienia z dnia 30 stycznia 2006 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 1 lutego 2006 roku) i z dnia 30 stycznia 2006 roku (wpływ do tutejszego Urzędu 2 lutego 2006 roku) Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym prawidłowego obliczenia podatku akcyzowego od biopaliwa przy wyprowadzeniu poza teren składu podatkowego.
Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie obrotu paliwami na terenie kraju. Podatnik zamierza rozszerzyć działalność o produkcję biodiesla tj. oleju napędowego z zawartością biokomponentów w granicach od 10 do 30 %.

Strona podaje przykład obliczenia podatku akcyzowego przy wyprowadzeniu poza teren składu podatkowego biodiesla o symbolu PKWiU 23.20.15-00.10 w ilości 1000 litrów wyprodukowanego z 800 litrów oleju napędowego o zawartości siarki powyżej 0.001% do 0.005% włącznie o kodzie PKWiU 23.20.15 i 200 litrów biokomponentów w postaci estru metylowego o kodzie PKWiU 24.66.48-90.30. Podatnik powołuje się na § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego "Zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (...), wyłączamy biokomponent w ilości 20 % ( 0,2msup3;) i w związku z tym podatkowi akcyzowemu podlega 800l (0,8 msup3;) oleju napędowego w wymiarze - 1099, zł/1000l, co daje kwotę 1099,00 - zł x 0,8msup3; = 879,20 zł.
Dalej biorąc pod uwagę § 12 ust.1 pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów "Zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów (...) powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw (...).

Strona zakłada, że będzie produkować biopaliwo (wyrób gotowy, alternatywne paliwo do paliw konwencjonalnych) o zawartości biokomponentów powyżej 10% i w związku z tym może dokonać zmniejszenia podatku akcyzowego z tytułu zawartości biokomponentu w wysokości 200lx2,20zł/l=440, zł.
Zatem za wyrób gotowy stawka podatku akcyzowego według Podatnika wyniesie:
879,20 zł - 440, zł = 439,20 zł./1000l biopaliwa.

Stanowisko podatnika:
Strona podaje iż wyżej przedstawiony sposób ustalenia stawki podatku akcyzowego dla biopaliwa jest prawidłowy.

Naczelnik tutejszego Urzędu Celnego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257ze zmianami), Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 87, poz. 825 ze zmianami) w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2005 roku ( Dz. U. nr 266, poz. 2237) obowiązujące od dnia 1 stycznia 2006 roku dla oleju napędowego sklasyfikowanego wg PKWiU 23.20.15-00.10 - również z udziałem biokomponentów o zawartości siarki powyżej 0,001 % do 0,005 włącznie określił stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1.099,00 zł/ 1000l.

Zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami) zwalnia się od akcyzy:
- ust. 1 pkt 1 - biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 roku nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,
- ust. 1 pkt 2 - paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego sprawy wynika, iż na terenie składu podatkowego dokonywana będzie produkcja polegająca na komponowaniu biopaliwa o następującym składzie: olej napędowy - (ON) PKWiU 23.20.15-00.10 o zawartości siarki powyżej 0,001% do 0,005% w ilości 800 litrów (0,8 m3) oraz estru metylowego wg PKWiU 24.66.48-90.30 (biokomponent) w ilości 200 litrów (0,2 m3).
W wyniku produkcji Podatnik otrzyma mieszaninę zaszeregowaną jako biopaliwo o zawartości biokomponentu 20 %.

Poz. 1 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 87, poz. 825 ze zmianami) stanowi, iż dla biopaliwa sklasyfikowanego wg PKWiU 23.20.15-00.10 przyporządkowana została stawka podatku akcyzowego w wysokości 1.099,00 zł/ 1000l.

W stanie prawnym niniejszej sprawy, powyżej wskazana stawka podatku akcyzowego dla biopaliwa ulega pomniejszeniu o 440, zł / 1000l na mocy § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami). Zgodnie bowiem z powołanym przepisem biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 10% biokomponentów korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do paliw.

Wyprodukowane przez Podatnika biopaliwa zawierają ester metylowy wg PKWiU 24.66.48-90.30 (biokomponent) w ilości 200 litrów (0,2 m3), co daje 20% biokomponentu i w konsekwencji zmniejsza kwotę podatku akcyzowego dla biopaliwa do wysokości 659,00 zł/ 1000l.

Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu stwierdza, iż w przypadku sprzedaży 1000 litrów wyżej wymienione biopaliwa naliczenie akcyzy z uwzględnieniem zwolnienia winno przedstawiać się w następujący sposób:1.099,00 zł - 440,00 zł = 659,00 zł.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Podatnika w tej sprawie jest nieprawidłowe.

Mając powyższe na uwadze należy podkreślić, iż zapytanie Podatnika dotyczy sposobu obliczania podatku akcyzowego dla biopaliwa, tj. wyrobu finalnego wyprowadzonego ze składu podatkowego. Tymczasem powołany przez podatnika § 12 ust. 1 pkt 1 przepisu stanowi o zwolnieniu od akcyzy biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiłem jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoja moc chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
-nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj