Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-192/12-4/NS
z 22 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-192/12-4/NS
Data
2012.05.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
dokumentowanie
faktura korygująca
nota księgowa
premia
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Sposób dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 807 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupu towarów u producentów. W związku z tym zawierana jest umowa, która reguluje warunki, w których udzielana będzie przez producenta premia pieniężna – bonus. Na podstawie umowy kupowane są dość duże ilości towarów. Producent, w przypadku osiągnięcia przez Zainteresowanego w okresie rozliczeniowym określonych łącznych wartości zakupów, zobowiązuje się zapłacić Wnioskodawcy premię pieniężną określaną jako % od wartości dokonanych zakupów. Producent w umowie zastrzega, iż premia pieniężna zostanie zapłacona Zainteresowanemu na podstawie noty księgowej wystawionej przez producenta.

Premie nie są podporządkowane konkretnym dostawom, lecz zależą od wielkości obrotów w okresie rozliczeniowym określonym w umowie jako kwartał. Wysokość premii jest ruchoma, gdyż jest zależna od wartości zakupionych przez Wnioskodawcę towarów właśnie w tym ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym wynikającym z umowy.

Z pisma z dnia 7 maja 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

  1. W zamian za wypłacenie premii pieniężnej, o której mowa we wniosku, nie będzie miało miejsca świadczenie na rzecz dostawcy towarów jakichkolwiek usług o charakterze promocyjnym, reklamowym czy marketingowym. Premia pieniężna ma być przyznana wyłącznie za osiągnięcie w okresie rozliczeniowym ustalonej w umowie wielkości obrotu.
  2. Umowa nie określa żadnych działań mających na celu intensyfikację sprzedaży produktów dostawcy.
  3. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej nie jest terminowe regulowanie płatności, eksponowanie towarów czy działania marketingowe.
  4. Jeśli w danym okresie podatnik nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawcy towarów premia nie będzie wypłacona. Jednakże jedynym działaniem jakie ma podejmować podatnik jest dokonanie zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób powinno być dokumentowane przekazanie Wnioskodawcy premii pieniężnej – fakturą VAT czy jedynie notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne otrzymywane przez niego od producentów za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów nie są podporządkowane określonym, konkretnym dostawom i nie mogą stanowić rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Premia pieniężna jest ściśle uzależniona jedynie od wielkości dokonanych zakupów w danym okresie. Po przekroczeniu określonej w umowie wielkości obrotu Zainteresowany otrzymuje premię pieniężną jako % od wartości dokonanych zakupów. W opinii Wnioskodawcy, w tej sytuacji fakt przyznania premii powinien być potraktowany jako wynagrodzenie za osiągnięcie określonej wysokości zakupów towarów producenta w danym okresie rozliczeniowym.

Wynagrodzenie zostaje wypłacone po sprzedaży i wystawieniu faktur za zakupiony towar w danym okresie np. kwartale. Zainteresowany uważa, iż wypłata tej premii dotyczy faktur wystawionych w konkretnym okresie przyjętym przez strony jako okres rozliczeniowy i może zostać rozliczona na podstawie noty księgowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupu towarów u producentów. W związku z tym zawierana jest umowa, która reguluje warunki, w których udzielana będzie przez producenta premia pieniężna – bonus. Na podstawie umowy kupowane są dość duże ilości towarów. Producent, w przypadku osiągnięcia przez Zainteresowanego w okresie rozliczeniowym określonych łącznych wartości zakupów, zobowiązuje się zapłacić Wnioskodawcy premię pieniężną określaną jako % od wartości dokonanych zakupów. Producent w umowie zastrzega, iż premia pieniężna zostanie zapłacona Zainteresowanemu na podstawie noty księgowej wystawionej przez producenta. Premie nie są podporządkowane konkretnym dostawom, lecz zależą od wielkości obrotów w okresie rozliczeniowym określonym w umowie jako kwartał. Wysokość premii jest ruchoma, gdyż jest zależna od wartości zakupionych przez Wnioskodawcę towarów właśnie w tym ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym wynikającym z umowy. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż w zamian za wypłacenie premii pieniężnej, o której mowa we wniosku, nie będzie miało miejsca świadczenie na rzecz dostawcy towarów jakichkolwiek usług o charakterze promocyjnym, reklamowym czy marketingowym. Premia pieniężna ma być przyznana wyłącznie za osiągnięcie w okresie rozliczeniowym ustalonej w umowie wielkości obrotu. Umowa nie określa żadnych działań mających na celu intensyfikację sprzedaży produktów dostawcy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Natomiast warunkiem uzyskania premii pieniężnej nie jest terminowe regulowanie płatności, eksponowanie towarów czy działania marketingowe. Jeśli w danym okresie podatnik nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawcy towarów premia nie będzie wypłacona. Jednakże jedynym działaniem jakie ma podejmować podatnik jest dokonanie zakupu.

Odnosząc się do powyższego można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premię pieniężną (bonus) otrzymaną przez Wnioskodawcę od dostawcy, można przyporządkować do konkretnych dostaw, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów (rzeczywistego obrotu), dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (kwartale).

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Zainteresowanemu, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii. Oznacza to, że możliwe jest powiązanie otrzymanych premii pieniężnych z konkretnymi dostawami. Tym samym, ww. premia stanowi w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z wniosku – w przedmiotowej sytuacji brak jest jakichkolwiek usług, w zamian za które premia miałaby być wypłacona, bowiem Wnioskodawca nie jest w żaden sposób zobowiązany do wykonywania na rzecz dostawcy jakichkolwiek innych ekwiwalentnych czynności.

Zatem, przedstawiony we wniosku opis sprawy pozwala na stwierdzenie, iż Zainteresowany nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy i rozliczeniem się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym, oznacza to, że Wnioskodawca nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż nie wykonuje on żadnych działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usług, bowiem stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Reasumując, w sytuacji gdy Zainteresowany otrzymuje premię pieniężną bez obowiązku wykonywania jakichkolwiek dodatkowych świadczeń na rzecz dostawcy, stwierdzić należy, że przedmiotowe gratyfikacje pieniężne stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, według § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., rabat powinien być udokumentowany fakturą korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2-8 rozporządzenia, wystawioną przez dostawcę towaru.

Odnośnie kwestii wystawiania not księgowych należy stwierdzić, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że można dokumentować otrzymanie premii pieniężnej wyłącznie notą księgową – uznano za nieprawidłowe, jeżeli miałaby to być jedyna forma dokumentowania uzyskanego rabatu, gdyż zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, rabat należy dokumentować fakturami korygującymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj