Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady
V/005-10/05/BA
z 31 stycznia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
V/005-10/05/BA
Data
2006.01.31
Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Winogrady
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
wysokość obrotów
Pytanie podatnika
Czy strona zostanie podatnikiem podatku VAT w sytuacji, gdy jej obrót z tytułu wykonania usługi renowacji wnętrza kościoła farnego przekroczy kwotę 10.000,- euro, a z pozostałej działalności (tj. sprzedaży detalicznej artykułów używanych prowadzonej w sklepach) nie uzyska tej kwoty.
Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny sprawy: Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie :- ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12 – 00.00),- sprzedaży detalicznej artykułów używanych (antyków) prowadzonej w sklepach (PKWiU 52.50.11 – 00.00),korzystając ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Podatnik wskazał ponadto, iż handel antykami prowadzony jest na zasadach kupna- sprzedaży, nie występuje sprzedaż komisowa, a ponadto strona nie uzyskuje prowizji z tego tytułu.Obecnie zamierza przystąpić do przetargu na renowację wystroju wnętrza kościoła farnego, co spowodowałoby przekroczenie kwoty 10.000,- euro wartości sprzedaży. Uwzględniając powyższe strona zwróciła się z zapytaniem, czy zostanie podatnikiem podatku VAT, jeżeli jej obrót z tytułu wykonania ww. usługi renowacji przekroczy 10.000,- euro, a z pozostałej sprzedaży nie uzyska tej kwoty. W opisanym stanie faktycznym według strony, nie stanie się ona podatnikiem podatku od towarów i usług. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, stanowiska przedstawionego przez podatnika oraz obowiązujących w omawianym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest prawidłowe. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. - Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) w zakresie grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" mieszczą się usługi: - konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki (obrazów, mebli i innych elementów stolarki artystycznej, rzeźb, itp.), - konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej (z wyjątkiem prac budowlanych). Prace klasyfikowane w ww. grupowaniu charakteryzują się tym, że są wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków, pomocników konserwatorskich lub innych fachowych pracowników, właściwych do wykonywania tego rodzaju prac. Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od podatku zostały m.in. usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT, a wśród nich pod pozycją 11 wg symbolu ex PKWiU 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: 1. usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61), 4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe, 5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11,22.12.,22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5), 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),6. działalność agencji informacyjnych,7. usług wydawniczych, 8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12. Podkreślić należy, iż wyłączeniem ze zwolnienia nie zostały objęte usługi konserwacji zabytków, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.5, lecz wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw w zakresie tych usług (załącznik nr 4, poz. 11, pkt 5). Biorąc zatem pod uwagę cytowane powyżej przepisy prawa podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług konserwacji zabytków, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, zwolnione jest od opodatkowania podatkiem VAT.Z kolei handel detaliczny antykami, sklasyfikowany do grupowania PKWiU 52.50.11– 00.00, stanowi odpłatną dostawę towarów określoną w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek właściwych dla danego towaru. Przepis art.113 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000,- euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, odpłatnej dostawy oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zgodnie z art. 113 ust. 5 cyt. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...). Do określenia równowartości kwoty 10.000 euro w złotych polskich zobligowany został minister właściwy do spraw finansów publicznych, który w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy winien określić tę kwotę, w drodze rozporządzenia, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł (art. 113 ust.14 pkt 1 ustawy o VAT). Minister Finansów wykonując ww. delegację ustawową wskazanymi poniżej rozporządzeniami określił kwotę uprawniającą do zwolnienia od podatku od towarów i usług odpowiadającą równowartości 10.000 euro, która stanowi :#61623; na rok 2005 - kwotę 43.800,- zł ( rozporządzenie z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 253, poz.2528),#61623; na rok 2006 - kwotę 39.200,- zł ( rozporządzenie z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. nr 229, poz.1949). Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w roku 2005 podatnik mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cyt. art.113 ust.1 ustawy, o ile uzyskana przez niego w tym roku wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 43.800,00 zł. Ze wskazanego powyżej uprawnienia strona może korzystać również w roku 2006 pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w roku poprzednim kwoty 39.200,00 zł. Jednocześnie, jeżeli w roku 2006 wartość sprzedaży z tytułu przedmiotowej działalności przekroczy kwotę, o której mowa powyżej (tj. 39.200,- zł), zgodnie z przepisem art.113 ust.5 ustawy o VAT zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.Organ podatkowy informuje ponadto, iż zgodnie z przepisem art.113 ust.13 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa w ust.1 i 9 cyt. artykułu, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw wyrobów oraz świadczących usługi, które zostały wymienione w tym przepisie.Jednocześnie korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art.113 ust.14 pkt 2 ustawy o VAT, Minister Finansów na mocy § 28 rozporządzenia z dnia 25.05.2005 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...), określił listę towarów i usług do których również nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art.113 ust.1 i 9 ustawy. Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.