Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady
V/005-10/05/BA
z 31 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
V/005-10/05/BA
Data
2006.01.31



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Winogrady


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
wysokość obrotów


Pytanie podatnika
Czy strona zostanie podatnikiem podatku VAT w sytuacji, gdy jej obrót z tytułu wykonania usługi renowacji wnętrza kościoła farnego przekroczy kwotę 10.000,- euro, a z pozostałej działalności (tj. sprzedaży detalicznej artykułów używanych prowadzonej w sklepach) nie uzyska tej kwoty.


Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny sprawy: Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie :- ochrony zabytków (PKWiU 92.52.12 – 00.00),- sprzedaży detalicznej artykułów używanych (antyków) prowadzonej w sklepach (PKWiU 52.50.11 – 00.00),korzystając ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Podatnik wskazał ponadto, iż handel antykami prowadzony jest na zasadach kupna- sprzedaży, nie występuje sprzedaż komisowa, a ponadto strona nie uzyskuje prowizji z tego tytułu.Obecnie zamierza przystąpić do przetargu na renowację wystroju wnętrza kościoła farnego, co spowodowałoby przekroczenie kwoty 10.000,- euro wartości sprzedaży.

Uwzględniając powyższe strona zwróciła się z zapytaniem, czy zostanie podatnikiem podatku VAT, jeżeli jej obrót z tytułu wykonania ww. usługi renowacji przekroczy 10.000,- euro, a z pozostałej sprzedaży nie uzyska tej kwoty.

W opisanym stanie faktycznym według strony, nie stanie się ona podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, stanowiska przedstawionego przez podatnika oraz obowiązujących w omawianym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. - Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) w zakresie grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" mieszczą się usługi: - konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki (obrazów, mebli i innych elementów stolarki artystycznej, rzeźb, itp.), - konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej (z wyjątkiem prac budowlanych). Prace klasyfikowane w ww. grupowaniu charakteryzują się tym, że są wykonywane pod nadzorem konserwatorów zabytków, pomocników konserwatorskich lub innych fachowych pracowników, właściwych do wykonywania tego rodzaju prac.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od podatku zostały m.in. usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT, a wśród nich pod pozycją 11 wg symbolu ex PKWiU 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: 1. usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61), 4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe, 5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11,22.12.,22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5), 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),6. działalność agencji informacyjnych,7. usług wydawniczych, 8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Podkreślić należy, iż wyłączeniem ze zwolnienia nie zostały objęte usługi konserwacji zabytków, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.5, lecz wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw w zakresie tych usług (załącznik nr 4, poz. 11, pkt 5). Biorąc zatem pod uwagę cytowane powyżej przepisy prawa podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług konserwacji zabytków, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, zwolnione jest od opodatkowania podatkiem VAT.Z kolei handel detaliczny antykami, sklasyfikowany do grupowania PKWiU 52.50.11– 00.00, stanowi odpłatną dostawę towarów określoną w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawek właściwych dla danego towaru.

Przepis art.113 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000,- euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, odpłatnej dostawy oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Zgodnie z art. 113 ust. 5 cyt. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Do określenia równowartości kwoty 10.000 euro w złotych polskich zobligowany został minister właściwy do spraw finansów publicznych, który w terminie do dnia 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy winien określić tę kwotę, w drodze rozporządzenia, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł (art. 113 ust.14 pkt 1 ustawy o VAT).

Minister Finansów wykonując ww. delegację ustawową wskazanymi poniżej rozporządzeniami określił kwotę uprawniającą do zwolnienia od podatku od towarów i usług odpowiadającą równowartości 10.000 euro, która stanowi :#61623; na rok 2005 - kwotę 43.800,- zł ( rozporządzenie z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 253, poz.2528),#61623; na rok 2006 - kwotę 39.200,- zł ( rozporządzenie z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. nr 229, poz.1949).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w roku 2005 podatnik mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w cyt. art.113 ust.1 ustawy, o ile uzyskana przez niego w tym roku wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 43.800,00 zł. Ze wskazanego powyżej uprawnienia strona może korzystać również w roku 2006 pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w roku poprzednim kwoty 39.200,00 zł. Jednocześnie, jeżeli w roku 2006 wartość sprzedaży z tytułu przedmiotowej działalności przekroczy kwotę, o której mowa powyżej (tj. 39.200,- zł), zgodnie z przepisem art.113 ust.5 ustawy o VAT zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.Organ podatkowy informuje ponadto, iż zgodnie z przepisem art.113 ust.13 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa w ust.1 i 9 cyt. artykułu, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw wyrobów oraz świadczących usługi, które zostały wymienione w tym przepisie.Jednocześnie korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art.113 ust.14 pkt 2 ustawy o VAT, Minister Finansów na mocy § 28 rozporządzenia z dnia 25.05.2005 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...), określił listę towarów i usług do których również nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art.113 ust.1 i 9 ustawy.

Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj