Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-2-2/06
z 2 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-2-2/06
Data
2006.02.02



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
biopaliwo
podatek
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy sposób wyliczenia biokomponentu zawartego w paliwie ciekłym jest prawidłowy ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 9 stycznia 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 13 stycznia) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dot. pytania drugiego jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 13 stycznia 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 9 stycznia 2006 r. od Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z w/w pisma wynika, iż Spółka nabywa od innej spółki benzynę bezołowiowią 95 E z dodatkiem biokomponentu, którym jest bioetanol zawarty w etrze, a zawartość tego bioetanolu w etrze wynosi 47 %. Podatnik nabywa w/w wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy a następnie odsprzedaje je i jednocześnie uiszcza z tego tytułu podatek akcyzowy. Spółka, od której podatnik nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy benzynę bezołowiowią z dodatkiem biokomponentu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i zamieszcza na fakturze sprzedaży oświadczenie fakt ten potwierdzający. Ponadto podatnik prowadzi ewidencję paliw ciekłych z zawartością biokomponentów, która pozwala na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem. W celu określenia ilości biokomponentu zawartego w sprzedanej benzynie bezołowiowej 95 E podatnik przeprowadza analizę jakości całego zbiornika z w/w wyrobem akcyzowym, z której wynika jaka jest zawartość procentowa eteru w tym zbiorniku. Do każdej sprzedaży tych wyrobów akcyzowych podatnik przypisuje świadectwo jakości z zawartością procentową eteru i wykorzystując algorytm przeliczeniowy : ilość sprzedanej benzyny bezołowiowej 95 E x procent eteru ze świadectwa jakości x 47% x stawka ulgi otrzymuje wartość ulgi w podatku akcyzowym. Natomiast w przypadku nowej dostawy benzyny bezołowiowej do zbiornika , w którym znajduje się już benzyna z inną zawartością eteru podatnik dokonuje poboru nowej próby i przeprowadza kolejną analizę jakościową. Na tę okoliczność podatnik wystawia nowe świadectwo jakości benzyny zawartej w tym zbiorniku i od tego momentu wydanie tych wyrobów połączone jest z nowym świadectwem jakości. W przypadku gdy ze świadectwa jakości wynika, iż zawartość biokomponentu w benzynie wynosi poniżej 2% progu podatnik uiszcza podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży paliwa z dodatkiem biokomponentu i nie korzysta ze zwolnienia.

Zdaniem podatnika ze względu na brak rozporządzeń regulujących kwestię wykazywania ilości biokomponentu w paliwie w przypadku zakupu paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wskazana powyżej metoda wyliczenia przysługującego zwolnienia jest prawidłowa.
Pytanie Spółki brzmi następująco: ?Czy sposób wyliczenia biokomponentu zawartego w paliwie ciekłym jest prawidłowy ??.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami) zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Ponadto zgodnie z przepisem § 12 ust. 3 pkt 2 cyt. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowania pod warunkiem, że podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zmianami), określenie biokomponenty oznacza ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Ponadto w myśl art. 2 pkt 5 cyt. ustawy, określenie ester oznacza estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy obowiązującego prawa oraz przedstawiony przez podatnika stan faktyczny zasadnym jest stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie przedstawiony przez Spółkę sposób wyliczenia ilości biokomponentu w benzynie bezołowiowej 95 E jest prawidłowy. W przedmiotowej sprawie Spółka nie jest podmiotem produkującym paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów ale jest podmiotem nabywającym te wyroby akcyzowe celem ich dalszej odsprzedaży. W przypadku zużycia eteru etylo-tert-butylowego lub eteru etylo-tert-amylowego do produkcji paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych ilość zużytego eteru należy podać w przeliczeniu na bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub w eterze etylo-tert-amylowym.

Faktyczna ilość eteru etylo-tert-butylowego lub w eteru etylo-tert-amylowego jak wynika z w/w pisma Spółki jest wyliczana w oparciu o przeprowadzoną analizę jakościową. Kwota zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest uzależniona od ilości dodanego bioetanolu. Zatem zasadnym wydaje się przeliczenie dodanego eteru etylo-tert-butylowego lub w eteru etylo-tert-amylowego na bioetanol według zasad określonych w Dyrektywie 2003/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2003 roku w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych.

Tak więc za podstawę zawartości biokomponentu w zakupionej celem dalszej odsprzedaży benzyny bezołowiowej 95 E Spółka powinna przyjąć dane wynikające z analizy jakościowej przeprowadzanej przy sprzedaży tego wyrobu akcyzowego i zastosować wskazany powyżej algorytm przeliczeniowy. Wówczas przy spełnieniu warunku prowadzenia ewidencji pozwalającej na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r ? Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj