Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-59/05
z 24 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-59/05
Data
2005.01.24



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
biopaliwo
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w sytuacji gdy brak jest rozporządzenia wykonawczego określającego wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 21 grudnia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 23 grudnia 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 23 grudnia 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 21 grudnia 2005 roku od Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z w/w pisma wynika, iż Spółka produkuje olej napędowy ON BIO tj. olej napędowy do silników Diesla z dodatkiem 20 % estrów metylowych kwasów tłuszczowych. Dodatkiem stosowanym przez Spółkę są estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych powstające w procesie przetwarzania rzepaku. Według. podatnika produkowany przez niego olej ON BIO zawiera 20 % estrów metylowych kwasów tłuszczowych czyli ponad 5 % estrów i tym samym jest biopaliwem w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych. Podatnik wyjaśnił, iż w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, ustawodawca zobowiązał ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia określającego wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych, ale ponieważ rozporządzenie takie nie zostało wydane to tym samym brak jest przepisów określających wymagania jakościowe. Jednakże zdaniem Spółki powyższy fakt nie wpływa na możliwość korzystania przez Spółkę ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Pytanie podatnika brzmi następująco: ?Czy Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w przepisie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w sytuacji gdy brak jest rozporządzenia wykonawczego określającego wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych ??.

W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia co następuje.Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami) zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zmianami) wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, określenie biokomponenty oznacza ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Ponadto w myśl art. 2 pkt 5 cyt. ustawy, określenie ester oznacza estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, użyte w tej ustawie określenie biopaliwa ciekłe oznacza:
a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, o których mowa w pkt 4, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b) estry, o których mowa w pkt 5, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
c) olej napędowy, zawierający powyżej 5 % estrów, o których mowa w pkt 5, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym
- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych ( Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz.293 z późn. zm.) paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe powinny spełniać wymagania jakościowe właściwe dla danego paliwa w szczególności ze względu na ochronę środowiska.Ponadto stosownie do art. 4 ust. 3 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w stosowaniu biopaliw ciekłych.

W myśl art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, użyte w tej ustawie określenie biopaliwa ciekłe oznacza:
a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,
b) estry, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,
c) olej napędowy zawierający powyżej 5 % estrów, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym;

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w przedmiotowym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż przepisy prawa podatkowego nie uzależniają zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, od innych warunków niż spełnienie wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach.

Jednakże tut. Organ pragnie zauważyć, iż nie jest właściwy rzeczowo do stwierdzenia czy biopaliwo wyprodukowane z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełnia wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, skoro do określenia wymagań jakościowych biopaliw ciekłych wskazany został przez ustawodawcę minister właściwy do spraw gospodarki. Ponadto w ocenie tut. Organu w przedmiotowym piśmie istotą sprawy może nie być kwestia zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, lecz kwestia możliwości wprowadzania przez Spółkę od obrotu oleju napędowego ON BIO w sytuacji gdy brak jest w obrocie prawnym rozporządzenia określającego wymagania jakościowe biopaliw ciekłych. Jednakże Naczelnik tut. Urzędu nie jest organem właściwym do udzielenia w tym zakresie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, gdyż zagadnienie to nie jest zagadnieniem prawa podatkowego.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj