Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-3/06/3/KN
z 5 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-3/06/3/KN
Data
2006.05.05



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
dokumentowanie
procedura zawieszenia poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza obszar celny Unii Europejskiej, kserokopia karty 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego potwierdzona oryginalnymi pieczęciami urzędu celnego wyjścia, mozestanowić dokument potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy?


Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Nr FK/06/01/3 z dnia 31-01-2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 06-02-2006 r.) Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I EW dniu 06-02-2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXXXX w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Z wniosku wynika stan faktyczny:Spółka dokonała eksportu wyrobów spirytusowych na Bermudy. Przekroczenie granicy Unii Europejskiej miało miejsce w Roterdamie. Spółka nie otrzymała w ciągu 2 miesięcy od wysyłki potwierdzonego dokumentu ADT, o czym poinformowała Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie pismem AK/926/2005 z dnia 01-12-2005 r. Ponieważ w dalszym ciągu nie nastąpił zwrot potwierdzonej karty 3 ADT, Spółka wystąpiła z pismem do Urzędu w Roterdamie. W odpowiedzi otrzymała kserokopię karty 4 ADT i kserokopię karty 3 SAD potwierdzone oryginalnymi pieczęciami urzędu wyjścia w Roterdamie (Spółka załączyła kserokopie). Dokumenty te wpłynęły do Spółki 27-01-2006 r. tj. przed upływem 4 miesięcy od dnia wysyłki czyli przed dniem powstania obowiązku podatkowego.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące: "Czy można uznać kserokopię karty 4 ADT potwierdzoną oryginalnymi pieczęciami urzędu wyjścia poza granice Unii Europejskiej jako dokument potwierdzający przekroczenie granicy i zakończenie procedury zawieszenia akcyzy?"

Według Strony kserokopię karty 4 ADT i karty 3 SAD można uznać jako dokumenty potwierdzające przekroczenie granicy i zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ widnieją na nich oryginalne pieczęci urzędu wyjścia w Roterdamie. Spółka wskazuje, iż w myśl § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 ADT, potwierdzone karty 2 i 4 mogą być wykorzystane jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnia, iż stosownie do art. 26 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym ( Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku: 1) otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem; 2) wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego; 3) wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli wyroby te zostały zużyte w innym celu; obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich zużycia; 4) zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego; obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia; 5) niedostarczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do miejsca przeznaczenia; obowiązek podatkowy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego, a jeżeli dnia tego nie można określić - z dniem stwierdzenia przez uprawniony podmiot o ich niedostarczeniu.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 28 ust. 2 zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenie to określa inne, niż określone w art. 28 ust. 1 ustawy, przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, sposób dokumentowania i terminy uzyskania potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy w przypadku otrzymania potwierdzenia odbioru po upływie wyznaczonego terminu.

W myśl art. 36 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący.

Zgodnie z delegacją ustawową w art. 36 ust. 7 zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ( Dz.U. Nr 81, poz 744 z późn. zm). Zgodnie z § 1 pkt 3 rozporządzenie to określa sposób obiegu kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego i uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz terminy zwrotu poszczególnych kart administracyjnego dokumentu towarzyszącego, sposób potwierdzenia ich odbioru oraz sposób postępowania w przypadku braku zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Jednakże ww. rozporządzenie nie określa trybu postępowania w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego w związku z eksportem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przemieszczanych przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do granicznego urzędu celnego państwa członkowskiego.

Ponadto zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku braku potwierdzenia zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy stosuje się przepisy dotyczące procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

Z kolei § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) stanowi, iż zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie czterech miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego na terytorium kraju, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z ust. 2 ww. paragrafu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli eksportowane wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do granicznego urzędu celnego państwa członkowskiego.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż powołany przez Spółkę we wniosku przepis prawny tj. § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dotyczy dowodów potwierdzających zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Ponadto zgodnie z artykułem 19 ust. 4 Dyrektywy Rady nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania wyroby podlegające podatkowi akcyzowemu wysyłane przez uprawnionego właściciela składu znajdującego się w jednym Państwie Członkowskim, w celu wywozu tych towarów przez obszar jednego lub kilku Państw Członkowskich, są dopuszczone do obrotu w ramach przepisów zawieszających podatek zgodnie z art. 4 lit. c). Ustalenia te powinny być zakończone zaświadczeniem, sporządzonym przez wywozowy urząd celny Wspólnoty, który potwierdza, że towary opuściły terytorium Wspólnoty. Urząd celny wywozowy jest zobowiązany do odesłania do ekspedytora poświadczonego egzemplarza dokumentu towarzyszącego, który jest dla tego ekspedytora przeznaczony."

Reasumując kserokopia karty 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, potwierdzona oryginalną pieczęcią wywozowego urzędu celnego Wspólnoty nie może być wykorzystana jako dowód potwierdzający zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w eksporcie, w przypadku zaginięcia lub zniszczenia karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego.W związku z tym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w eksporcie następuje w przypadku otrzymania przez podatnika potwierdzonej karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, bądź przez zapłatę akcyzy.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj