Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zabrzu
US/PP/443/27/2006/BM
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US/PP/443/27/2006/BM
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Skarbowy w Zabrzu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
stołówka szkolna
zielona szkoła
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy przychody będące dofinansowaniem z MOPR na obiady dla dzieci sporządzane przez ajenta w stołówce szkolnej oraz wpłaty rodziców za „zielone lekcje” i kolonie letnie stanowią o wysokości obrotu Szkoły obligującego placówkę do rejestracji w podatku od towarów i usług, po przekroczeniu kwoty 10.000 euro (art. 113 ustawy VAT)?


Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w wniosku ustalono, iż Szkoła Podstawowa w Zabrzu jest jednostką budżetową, której podstawową działalnością jest realizowanie zadań edukacji.Placówka oprócz realizowania zadań edukacji, w ramach swojej „działalności”:

  1. Zapewnia uczniom możliwość korzystania z żywienia. W tym celu placówka wynajmuje pomieszczenie kuchenne ajentowi, który przygotowuje posiłki, nie sprzedając ich na zewnątrz. Szkoła nie ma indywidualnych wpłat na posiłki, wszystkie posiłki dotowane są przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. Na mocy upoważnienia rodziców oraz porozumienia między Szkołą a Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie określającym zasady przekazywania i zasady rozliczania środków finansowych na dożywianie dzieci, wyżej wymieniony ośrodek przekazuje na rachunek Szkoły kwoty przyznanego zasiłku celowego na dożywianie. Prowadzący stołówkę ajent obciąża natomiast placówkę fakturami za sporządzanie posiłków dla dzieci objętych pomocą społeczną. W ramach posiadanego upoważnienia do dysponowania środkami zasiłku celowego na dożywanie, Szkoła reguluje należności wynikające z wystawianych przez ajenta faktur za przygotowane posiłki. Szkoła udostępnia tylko konto bankowe, gdyż zgodnie z porozumieniem z MOPR po zakończeniu miesiąca przedstawia rozliczenie finansowe z otrzymanych w danym miesiącu środków na dożywianie z uwzględnieniem faktycznie spożywanych posiłków. Po zakończeniu roku szkolnego pozostałe na koncie Szkoły środki finansowe z MOPR zwracane są na konto MOPR.
  2. Szkoła wynajmuje pomieszczenia kuchni i stołówki szkolnej ajentowi przygotowującemu obiady dla dzieci szkoły. Miesięczna kwota z tytułu najmu wynosi 350 zł.
  3. Sporadycznie Szkoła wynajmuje również salę gimnastyczną.
  4. W ciągu roku szkolnego dzieci wyjeżdżają na tzw. zielone lekcje natomiast podczas wakacji organizowane są przez szkołę kolonie letnie. Rodzice pokrywają koszt wyjazdu dziecka, a wpłat dokonują na konto szkoły. Organizator wystawia fakturę, gdzie nabywcą jest Szkoła, która dokonuje zapłaty za wyjazd dzieci na zielone lekcje lub kolonie letnie. Zebrane środki (wpłaty rodziców) w całości są przelewane na konto organizatora danej formy wypoczynku.

W związku z powyższym Szkoła Podstawowa pyta, czy przychody będące dofinansowaniem z MOPR na obiady dla dzieci sporządzane przez ajenta w stołówce szkolnej oraz wpłaty rodziców za „zielone lekcje” i kolonie letnie stanowią o wysokości obrotu Szkoły obligującego placówkę do rejestracji w podatku od towarów i usług, po przekroczeniu kwoty 10.000 euro (art. 113 ustawy VAT).

Według oceny wnioskodawcy przychody uzyskane z MOPR jako dofinansowanie obiadów dzieci w stołówce prowadzonej przez ajenta oraz z wpłaty rodziców za „zielone lekcje” oraz kolonie letnie nie stanowią obrotu podlegającego podatkowi od towarów i usług i nie powinny podlegać wliczeniu do obrotu obligującego Szkołę rejestracji w podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy VAT określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel; natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Przepis art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Przy czym do wartości sprzedaży, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy VAT).
Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.
Z powyższego przepisu wynika, iż dla potrzeb obliczenia wartości sprzedaży uprawnionej do korzystania ze zwolnienia, uwzględnia się wartości sprzedaży opodatkowanej. Nie wlicza się natomiast:

  • kwoty podatku,
  • odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku,
  • towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom możliwość korzystania z żywienia – wynajmuje pomieszczenia ajentowi, który przygotowuje posiłki dla dzieci danej szkoły. W ramach pomocy społecznej uczniom zostaje przyznany imienny zasiłek celowy na dożywianie. Zgodnie z zawartym porozumieniem pomiędzy Szkołą a Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, Ośrodek przekazuje na rachunek Szkoły kwoty przyznanego zasiłku. Prowadzący stołówkę ajent obciąża Szkołę fakturami za sporządzanie posiłków dla dzieci objętych pomocą społeczną. W ramach udzielonego przez rodziców upoważnienia do dysponowania środkami zasiłku celowego, Szkoła dysponując środkami reguluje należności wynikające z wystawionych przez ajenta faktur.

W opisanym powyżej stanie faktycznym oraz na podstawie obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu stwierdza, iż Szkoła w celu obliczenia obrotu obligującego do rejestracji w podatku od towarów i usług nie wlicza kwot przekazywanych na konto podatnika przez MOPR (dotacje celowe na dożywianie dzieci w szkole). Środki finansowe otrzymane z MOPR na dożywianie dzieci, których Szkoła jest jedynie dysponentem, stanowią zapłatę za usługi, które świadczy ajent, nie zaś Szkoła.
Szkoła wynajmując pomieszczenia ajentowi, a więc świadcząc w tym zakresie usługę najmu, do obrotu obligującego do rejestracji w podatku od towarów i usług m.in. wlicza przedmiotową kwotę uzyskaną z najmu pomieszczeń ajentowi.

Jedną z form pracy dydaktycznej realizowanych przez Szkołę Podstawową jest wyjazd śródroczny uczniów na tzw. zielone lekcje. Natomiast w okresie letnim Szkoła organizuje wyjazdy na kolonie letnie.
Zgodnie z § 4 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Szkolnictwa z dnia 08.11.2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516) „zielona szkoła” jest formą tzw. imprezy wyjazdowej, związanej z realizacją programu nauczania. Pobyt na „zielonej szkole” jest tożsamy z udziałem w zajęciach szkolnych, realizujących program szkolny obowiązujący w klasie III szkoły podstawowej.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze organizowane przez szkołę i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Pobyt dzieci na „zielonej szkole” utożsamiany jest z udziałem w zajęciach szkolnych, zaś organizatorem tej formy realizacji programu nauczania jest szkoła. Również kolonie letnie organizowane są przez Szkołę na rzecz dzieci tejże placówki. Zgodnie z § 16 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Szkolnictwa z dnia 08.11.2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana zarówno ze środków pozabudżetowych, jak i z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie. Oznacza to, że finansowanie „zielonej szkoły” i kolonii letnich wpłatami rodziców uczniów, uczestniczących w takiej formie edukacji i wypoczynku, nie zmienia faktu, że organizatorem imprezy jest szkoła, a uzyskany przychód podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu stwierdza, iż w świetle obowiązujących przepisów, środki finansowe uzyskane przez Szkołę Podstawową w celu zorganizowania „zielonych lekcji” i kolonii letnich, nie wliczane są do wartości sprzedaży uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj