Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-406/11/06
z 13 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-406/11/06
Data
2006.07.13



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatek dochodowy od osób fizycznych
ulga budowlana
ulga remontowa
zakończenie budowy


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość dokonania odliczeń od podatku w 2005r. w ramach ulgi remontowo modernizacyjnej poniesionych wydatków na dokończenie budowy budynku mieszkalnego?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.216 par.1, art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.05.2006r. (data wpływu 08.05.2006r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) stwierdza, iż stanowisko Pani w kwestii możliwości dokonania odliczeń od podatku w 2005 r. w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej poniesionych nakładów finansowych na zakup materiałów i usług związanych z wykończeniem budowy budynku mieszkalnego nie oddanego do użytkowania - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.14a par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl przepisu art. 14a par. 3 i 4 ww. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par.1, następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 08.05.2006 r. zwróciła się Pani z wnioskiem do tut. organu o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń od podatku w 2005 r. w ramach ulgi remontowej w związku z poniesionymi wydatkami na cele mieszkaniowe z tytułu zakupu materiałów i usług związanych z wykończeniem budowy budynku mieszkalnego. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż wspólnie z małżonkiem zakończyła Pani budowę budynku mieszkalnego. Budynek ten nie został jednak oddany do użytkowania. Jak wynika z wyjaśnień zawartych w piśmie jesteście Państwo w trakcie załatwiania stosownych formalności. W 2005r. poniesione zostały wydatki na dokończenie inwestycji i dotyczyły prac związanych z kafelkowaniem, ułożeniem podłóg i przyłączeniem sieci wodno-kanalizacyjnej. Stąd też Pani zapytanie w kwestii możliwości dokonania odliczeń od podatku w 2005 r. w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej poniesionych wydatków na dokończenie budowy budynku mieszkalnego.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uznała Pani, iż posiada prawo do dokonania odliczenia od podatku w 2005 r. z tytułu w/w wydatków, powołując się na fakt korzystania z takich odliczeń przez podatników, którzy nabywają mieszkania w budynkach mieszkalnych oddanych w stanie surowym przez firmy deweloperskie, a ponoszących dalsze wydatki pozwalające na zamieszkiwanie w nich.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku ustosunkowując się do powyższego wyjaśnia:

Zgodnie z art.27 a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 14 poz.176 z późn. zm.) podatek dochodowy od osób fizycznych podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art.27 i obniżony zgodnie z art.27b o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie , jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone między innymi na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku lub lokalu mieszkalnego.

Przepisem art.1 pkt.22 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 , poz.1956) został uchylony wskazany powyżej przepis. Jednakże podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi remontowej do końca 2005 r. (w granicach obowiązującego limitu), bowiem zgodniez art.12 ust.2 ww. ustawy wydatki, o których mowa w art.27a ust.1 pkt.1 ustawy wymienionej w art.1, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004 -2005 podlegają odliczeniu od podatku , w wysokości i na zasadach określonych w art.27a i art.45a ust.3a pkt.1 ustawy wymienionej w art.1, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Na podstawie cytowanych powyżej przepisów, aby skorzystać z prawa do zmniejszenia podatku dochodowego niezbędne jest spełnienie łącznie niżej wymienionych warunków:

1) wydatki mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. (Dz. U. Nr 156, poz.788) - art.27a ust.17 ww. ustawy,

2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług ,nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej - art.27a ust.6 pkt 1 ustawy,

3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych , oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie ,chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - art.27a ust.7 pkt 1 ustawy,

4) dotyczą budynków lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - art.27a ust.7 pkt 2 ustawy.

O ile powyższe warunki zostaną spełnione łącznie , podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art.27a ust.3 pkt 2, ust.4 , ust.5, ust.10 oraz ust.15 ustawy.

Ponadto, należy zwrócić uwagę ,iż remont i modernizacja może być dokonana w istniejącym już (wybudowanym budynku), w związku z czym podatnik nabywa prawo do skorzystania z ulgi remontowo -modernizacyjnej budynku mieszkalnego dopiero z chwilą zakończenia jego budowy. Nie ulega wątpliwości , iż pojęcia remontu budynku mieszkalnego nie można utożsamiać z budową budynku mieszkalnego. Remont budynku może być przeprowadzony po uprzednim jego wybudowaniu. Nie można bowiem remontować czegoś co nie zostało jeszcze wybudowane Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują momentu zakończenia budowy (oddania obiektu do użytkowania). Zagadnienia dotyczące budowy budynku mieszkalnego regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz.2016 z późn. zm.). W myśl art.54 powołanej ustawy do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę można przystąpić po zawiadomieniu odpowiedniego organu o zakończeniu budowy. Zakończenie budowy budynku mieszkalnego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane. Obiekt powinien być w takim stanie , by mógł zostać dokonany jego odbiór i by można było przekazać go do użytkowania.

Jak wynika z treści złożonego przez Panią wniosku w przedmiotowej sprawie aktualnie wraz z małżonkiem jesteście Państwo w trakcie załatwiania formalności dotyczących oddania obiektu budowlanego do użytkowania. Zatem poniesione wydatki w 2005 r. dotyczące ułożenia podłóg, kafelkowania oraz przyłączenia sieci wodno-kanalizacyjnej obejmują swym zakresem kontynuowanie budowy obiektu mieszkalnego, dlatego też nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej.

Powoływanie się przez Panią na argument, iż podatnicy, którzy dokonali zakupu lokalu bądź budynku mieszkalnego od dewelopera w stanie surowym mają prawo do dokonania dalszych poniesionych wydatków w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej jest nieuzasadnione, bowiem wydatki poniesione w ramach tej ulgi wynikają z odmiennego stanu organizacyjno-prawnego związanego z tymi wydatkami.

Jednocześnie tut. organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że zgodnie z przepisem art.14b par.1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji i trybie określonym w par.5 wskazanego powyżej przepisu.

Zgodnie z przepisem art.14a par.4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które w myśl przepisu art. 223 par.1 w związku z art. 239 wskazanej powyżej ustawy należy wnieść do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art.236 par.2 pkt 1 powołanej ustawy).

Zażalenie stosownie do przepisu art.222 w związku z art.239 ww. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tut. organ informuje , iż zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania i 0,50 zł od załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj