Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDFN/415-5/2006
z 7 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN/415-5/2006
Data
2006.04.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Pytanie podatnika
czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni jako pracownika zatrudnionego w XXX S.A. i zaangażowanego we wdrażanie Zintegrowanego Operacyjnego Programu Rozwoju Regionalnego, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Postanowienie

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz.60), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 05.01.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu w dniu 09.01.2006 r.) - w sprawie dotyczącej odpowiedzi na zapytanie, czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni jako pracownika zatrudnionego w XXX S.A. i zaangażowanego we wdrażanie Zintegrowanego Operacyjnego Programu Rozwoju Regionalnego, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ? - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny opisany we wniosku:
Z opisanych w pismach okoliczności wynika, że Wnioskodawczyni jest pracownikiem XXX S.A. z siedzibą w Katowicach, która zajmuje się m.in. wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata 2004-2006.

Na mocy dwóch umów podpisanych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, XXX S.A. pełni rolę Instytucji Wdrażającej Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości oraz Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa w ramach ZOPRR. Umowy te określają m.in. zakres zadań za które odpowiedzialna jest XXX S.A. , jak również upoważniają Agencję do występowania z wnioskiem do Instytucji Zarządzającej ZPORR w celu zapewnienia środków finansowych na obsługę administracyjną zadań objętych w/wskazanymi umowami. Instytucją Zarządzającą ZPORR jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Środki finansowe na obsługę administracyjną wdrażania działań ZPORR przyznawane są w ramach Priorytetu IV ZPORR Pomoc Techniczna i pochodzą ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz z budżetu państwa.

Jeden z wniosków przygotowanych przez XXX S.A. dotyczył sfinansowania pełnych kosztów wynagrodzenia pracowników za okres od 1 stycznia do 30 grudnia 2006 r., którzy to pracownicy zajmują się tylko i wyłącznie wdrażaniem Działania 2.5. i Działania 3.4 ZPORR. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony przez Instytucję Zarządzającą ZOPRR.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są, poniesione przez XXX S.A. wydatki na wynagrodzenia osób w 100% zaangażowanych w realizację zadań określonych w umowach z Urzędem Marszałkowskim wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Wsparcie przekazywane jest XXX S.A., która jako osoba prawna realizuje swoje zadania w oparciu o pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Do obowiązków osób zatrudnionych przy wdrażaniu ZPORR należy: obsługa wniosków o udzielenie dotacji, obsługa zawierania umów dotacji, raportowanie, obsługa wniosków o wypłatę zaliczki i płatności końcowej, monitorowanie stanu realizacji umów dotacji.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwraca się z pytanie, czy Jej wynagrodzenie jako pracownika zatrudnionego w XXX S.A. i zaangażowanego we wdrażanie Zintegrowanego Operacyjnego Programu Rozwoju Regionalnego, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy Jej pracodawca otrzymuje refundację poniesionych kosztów w formie wsparcia udzielonego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przeznaczoną m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych we wdrażanie ZOPRR?

Stanowisko Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawczyni, w powyższej sprawie znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody przez Nią uzyskiwane z tytułu bezpośredniej realizacji celu programu, na podstawie umowy o pracę z osobą prawną, która "pierwsza" uzyskała pomoc (XXX S.A.) winny być objęte zwolnieniem podatkowym. XXX S.A. jako osoba prawna, a zarazem beneficjent środków pomocowych, nie może samodzielnie realizować zadań objętych dofinansowaniem, w związku z czym prace te wykonywane są przez osoby fizyczne bezpośrednio realizujące działania, czyli pracowników. Nie ulega wątpliwości, ze w tym przypadku nie zmienia się źródło finansowania - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy. XXX S.A. wytypowała pracowników zaangażowanych we wdrażanie ZPORR już na etapie składnia wniosku i opis ich stanowisk pracy - w tym Wnioskodawczyni - stanowiły załącznik do wniosku o udzielnie dofinansowania

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, jako instytucja upoważniona do rozdzielania środków Unii Europejskiej, w dniu 28.12.2005 r. zaakceptowało wnioski XXX S.A. o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu w ramach Pomocy Technicznej Priorytet IV ZPORR.

Z kolei w dniu 10.03.2006 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu "Pokrycie kosztów zatrudnienia oraz kosztów najmu i użytkowania powierzchni biurowej dla pracowników w 100% zaangażowanych we wdrażanie Działania 2.5 oraz Działania 3.4 ZPORR". W umowie tej XXX S.A. została określona jako Beneficjent pomocy, ponieważ bezpośrednio realizuje cel projektu i otrzyma zwrot poniesionych kosztów na realizowane działania.

Zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawczyni, wykonuje Ona czynności o charakterze merytorycznym, bezpośrednio związane z realizacją działań, na które przyznano dofinansowanie. Ponadto opis stanowiska pracy Wnioskodawczyni stanowił załącznik do wniosku o udzielnie dofinansowania i został zaakceptowany z całym wnioskiem.

Ocena prawna stanowiska pytającego:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz.176 ze zm.), zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym są dochody otrzymane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, jeżeli:

    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem

Analiza treści w/cytowanego przepisu wskazuje, iż przepis ten definiuje zarówno źródło finansowania dochodów podatnika oraz podatnika, któremu przysługuje zwolnienie w trybie przewidzianym w tym przepisie. Mianowicie

-środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych przez ustawodawcę w w/w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik - osoba fizyczna - bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wskazać przy tym należy, że w/w przesłanki muszą być wystąpić łącznie. Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w omawianym przepisie jest wykazanie, że zadania powierzone konkretnym osobom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, że zaplata za wykonanie tych zadań pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy. Przy czym ze zwolnienia korzystają tylko te przychody pracowników, które stanowią wynagrodzenie za wykonanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją danego programu oraz zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie omówić należy dwie kwestie:

    1. czy źródłem wypłat za okres od stycznia do grudnia 2005 r. były środki, o których mowa w/cyt. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    2. czy zakres prac wykonywanych przez Wnioskodawczynię stanowi bezpośrednią realizację celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy - jak wymaga tego ten przepis

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) został przyjęty do realizacji na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051). Szczegółowe określenie ZPORR zostało określone w załącznikach do w/w rozporządzeń.

Z ich treści wynika, iż Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego jest jednym z sześciu programów operacyjnych, które służą realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004 - 2006. Program ten rozwija cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa, które będą uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. ZPORR został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy w ścisłej współpracy z samorządami wszystkich województw. Na etapie wdrażania ZPORR będzie zarządzany na poziomie krajowym przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy, co zapewni koordynację i jednolite stosowanie ustalonych reguł. Jednocześnie większość zadań realizacyjnych zostanie powierzona instytucjom uczestniczącym w zarządzaniu komponentem regionalny ZPORR - Urzędom Marszałkowskim oraz instytucjom pośredniczącym - Urzędom Wojewódzkim.

ZPORR jest współfinansowany z dwóch funduszy strukturalnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednym z priorytetów ZPORR jest pomoc techniczna (priorytet IV), której głównym celem jest zapewnienie wsparcia procesu wdrażania ZPORR. Pomoc przeznaczona jest dla instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w tym m.in. instytucji wdrażających (Beneficjentów końcowych) działania w ramach priorytetu II i działania 3.4. W ramach Priorytetu IV - Pomoc techniczna w ZPORR wyodrębniono 3 działania. Jednym z nich jest działanie 4.1 - wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane. W ramach Priorytetu IV - pomoc techniczna, przewidziano możliwość realizacji określonych projektów, w tym m.in. pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników wypełniających ściśle określone zadania związane z przygotowaniem, wyborem, oceną i monitorowaniem projektów i programu, kontrolą finansową i potwierdzaniem płatności w ramach ZPORR. Z kolei jednym z beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie w ramach Priorytetu 4 - pomoc techniczna, działania 4.1. - wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane, są Instytucje Wdrażające dla działań w Priorytecie II i działania 3.4. - czyli np. XXX S.A.

W ramach ZPORR jedną z kategorii podmiotów objętych systemem wsparcia z funduszy strukturalnych stanowią Instytucje Wdrażające - podmiot publiczny lub prywatny, odpowiedzialny za realizację działania w ramach programu operacyjnego na podstawie umowy z Instytucją Zarządzającą. Z kolei warunkiem otrzymania wsparcia na realizację konkretnych projektów - realizowanych w ramach ZPORR - jest zgłoszenie projektu w formie wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami. Następnie, z zachowaniem odpowiednich procedur, następuje rozpatrywanie wniosków. Końcowym etapem procedury rozpatrywania wniosków o dofinansowanie realizacji projektu jest podpisanie umów o dofinansowanie realizacji projektu z Beneficjentami.

W tym miejscu należy wskazać ogólne zasady kwalifikowania (uznawania) wydatków na działania współfinansowane z EFRR, a mianowicie:

-koszty musza być poniesione,

-koszty muszą być poniesione najwcześniej 1 stycznia 2004 r., ale nie później niż termin obowiązywania umowy podpisanej przez beneficjenta z Instytucją Pośredniczącą

- koszty muszą być niezbędne do realizacji projektu

- koszty muszą być udokumentowane

Szczegółowe regulacje związane z wydatkami na działania współfinansowane m.in. z EFRR w ramach ZPORR, zawiera Aneks III Zasady kwalifikacji wydatków w ramach poszczególnych działań ZPORR do uzupełnienia ZPORR.

Przyjęcie w/wskazanych zasad kwalifikowania wydatków oznacza, iż środki z funduszy strukturalnych przekazywane są Beneficjentom Końcowym - m.in. Instytucjom Wdrażającym - w postaci refundacji kwot wcześniej przez nich wydatkowanych przy realizacji projektu.

Powyższe wynika również z przyjętych - w załączniku do w/cyt. rozporządzeniu w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006 - zasad przepływów finansowych w ramach poszczególnych działań. Jak wynika z treści wskazanego załącznika, przede wszystkim warunkiem niezbędnym otrzymania z Komisji Europejskiej refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

W przypadku priorytetu 4 - pomoc techniczna, zgodnie z treścią w/w załącznika do rozporządzenia, po poniesieniu wydatków związanych z realizacją projektu, beneficjent realizujący projekt pomocy technicznej składa - nie częściej niż raz w miesiącu - do Instytucji Pośredniczącej wniosek o płatność.

Instytucja Pośrednicząca dokonuje szczegółowej weryfikacji wniosków o płatność, zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym. Dopiero po zakończeniu poszczególnych etapów związanych z wnioskami o płatność dla projektów pomocy technicznej, następuje refundacja poniesionych wydatków.

Powyższe koresponduje z treścią przedłożonej przez Wnioskodawczynię umowy Nr YYY o dofinansowanie Projektu "Pokrycie kosztów zatrudnienia oraz kosztów najmu i użytkowania powierzchni biurowej dla pracowników w 100% zaangażowanych we wdrażanie Działania 2.5 oraz Działania 3.4 ZPORR (01/388) Nr ZZZ" w ramach Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna zawartej w dniu 10.03.2006 r. pomiędzy Wojewodą Śląskim zwanym dalej "Instytucją Pośredniczącą" a XXX S.A. zwaną w umowie "Beneficjentem". Między innymi w § 5 pkt 1 mowa jest, że środki Funduszu są przekazywane Beneficjentowi w formie refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu w postaci płatności okresowych oraz płatności końcowej. I dalej w tym samym punkcie umowy - przekazywanie płatności okresowych następuje w terminie do 2 miesięcy od dnia złożenia przez Beneficjenta wniosku o płatność.

Należy zauważyć również, że w/w umowa o dofinansowanie została podpisana 10 marca 2006 r. mimo, że dotyczyła projektu, którego czas realizacji został zakreślony ramami czasowymi w § 2 pkt 1 umowy odpowiednio: rozpoczęcie realizacji projektu 01.01.2005 r., zakończenie rzeczowe i finansowe realizacji projektu - 31.01.2006 r.

A zatem, skoro w momencie wypłaty wynagrodzeń XXX S.A. nie dysponowała środkami, o którym mowa w treści w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz finansowała je ze środków własnych, nie miała podstaw do stosowania omawianego zwolnienia z opodatkowania.

W przypadku, gdy wypłaty wynagrodzeń pracowników dokonywane są ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refundowane ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenie takie nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w w/cyt. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W momencie dokonywania wypłaty wynagrodzenia, środki na ich zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych.

Z wyżej wskazaną sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie. Faktem jest, iż okoliczność ta nie została wskazana wprost we wniosku z dnia 05.01.2006 r. Jednakże informacja o tym fakcie została umieszczona w pismach Wnioskodawczyni odpowiednio z dnia 27.02.2006 r., w którym Wnioskodawczyni stwierdza "W dalszej części opisu do Działania 4.1 przedstawione zostały przepływy finansowe w ramach tego Działania. Wynika z nich jednoznacznie, że środki pochodzą w części z budżetu Unii Europejskiej. Warunkiem ich otrzymania w formie refundacji jest złożenie przez beneficjenta końcowego czyli XXX S.A. wniosku o płatność do Instytucji Pośredniczącej czyli Wojewody", oraz w piśmie z dnia 10.03.2006 r. "W umowie tej XXX S.A. została określona jako Beneficjent pomocy, ponieważ bezpośrednio realizuje cel projektu i otrzyma zwrot poniesionych kosztów na realizowane działania". Zacytowane twierdzenia Wnioskodawczyni zgodne są z treścią w/w rozporządzeń, które regulują m.in. przepływy finansowe ze środków funduszy strukturalnych.

W związku z powyższym - niespełnieniem jednej przesłanki warunkującej możliwość zastosowania zwolnienia do wynagrodzeń wypłacanych w okresie 01 stycznia do grudnia 2005 roku - dalsze rozważanie na temat czy wykonując powierzone zadania w ramach stosunku pracy z XXX S.A. realizuje Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy pozostaje bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w/cyt. przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bowiem, o czym była mowa powyżej, przesłanki z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą być spełnione łącznie.

W konsekwencji powyższego, wynagrodzenie Wnioskodawczyni, o którym mowa powyżej nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj