Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieliczce
PR 4402/02/06/PD
z 24 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PR 4402/02/06/PD
Data
2006.02.24



Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
materiały budowlane
remonty
zwrot wkładów


Pytanie podatnika
Czy w rocznym zeznaniu podatkowym jest możliwość odliczenia różnicy podatku VAT pomiędzy stawką 22% i 7% w zakupach materiałów budowlanych, dla których ta stawka uległa podwyższeniu po wyjściu Polski do UE ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx, działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.01.2006 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, uznaje stanowisko wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Pan xxx w 2005 r. ponosił wydatki na zakup materiałów budowlanych przeznaczonychna cele mieszkaniowe (budowa, remont i modernizacja) domu.
W październiku 2005 roku wyjechał do Wielkiej Brytanii gdzie podjął pracę.

Pytanie podatnika:

- czy w rocznym zeznaniu podatkowym jest możliwość odliczenia różnicy podatku VAT pomiędzy stawką 22% i 7% w zakupach materiałów budowlanych, dla których ta stawka uległa podwyższeniu po wejściu Polski do UE ?

Stanowisko podatnika:

Podatnik uważa, iż na podstawie faktur VAT może sobie odliczyć różnicę stawki podatku VAT pomiędzy 7% i 22% w zeznaniu podatkowym złożonym za 2005 rok.

OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177 poz. 1468) osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
1) budową budynku mieszkalnego,
2) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
3) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Na podstawie art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

W oparciu o art. 4 ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
- prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3,
- pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.
W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim kwota zwrotu, obliczona zgodnie z art. 3 ust. 5 � 7, dotyczy łącznie obojga małżonków.

Zgodnie z art. 5 ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
Na podstawie art. 6 ust. 1 naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o zwrocie, o którym mowa w art. 3 ust. 1, i określa kwotę zwrotu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Kwota zwrotu podlega wypłaceniu w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 1:
1) w kasie urzędu skarbowego lub
2) za pośrednictwem poczty, lub
3) za pośrednictwem banku.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ww. ustawy właściwość naczelnika urzędu skarbowego ustala się na dzień złożenia wniosku według miejsca zamieszkania osoby składającej wniosek.
Art. 7 odsyła w sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.).
Na podstawie delegacji zawartej w art. 17 § 2 Ordynacji podatkowej - Minister Finansów wydał w dniu 22 sierpnia 2005 r. rozporządzenie w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165 poz. 1371 ze zm.).
Z brzmienia § 10 rozporządzenia, o którym mowa powyżej, wynika co następuje:,, jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób wskazany w przepisach prawa podatkowego, właściwym organem podatkowym jest odpowiednio Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście lub Prezydent miasta stołecznego Warszawy."

Jak wynika z powyższych przepisów, nie jest możliwe rozliczenie przysługującej kwoty zwrotu różnicy podatku VAT w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W zależności od tego, czy w momencie składania wniosku o zwrot będzie Pan zamieszkiwał w kraju czy też za granicą, organem właściwym będzie naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania w kraju lub Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx uważa stanowisko wyrażone we wniosku za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie wiąże podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej wxxx za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszegopostanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj