Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-337/06/AW
z 13 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-337/06/AW
Data
2006.06.13
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
kredyt
pośrednictwo finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym zwolnienia w opodatkowaniu podatkiem VAT czynności wspierających sprzedaż kredytów.
POSTANOWIENIE W związku z wnioskiem Spółki z dnia 27.03.2006 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zawarła z jednym z Banków umowę, na mocy której Bank będzie udzielał klientom Spółki kredytów na zakup towarów oferowanych w jej sklepach. Jednocześnie Spółka zobowiązała się do wykonywania dodatkowych czynności wspierających sprzedaż kredytów. Następuje to poprzez następujące czynności: *umożliwienie Bankowi prowadzenia działalności kredytowej na terenie sklepów należących do Spółki; *przyjmowanie zapłaty za towary oferowane w sklepie przy wykorzystaniu wydawanej przez Bank karty w ciężar kredytu odnawialnego; *udzielanie informacji i propagowanie aktualnych warunków kredytowania przez Bank; *pośrednictwo w zawieraniu z klientami Banku umów o kredyt odnawialny; *zbieranie danych w imieniu Banku celem ich przetwarzania; *przestrzeganie procedur oraz stosowanie się do zaleceń i wytycznych Banku w zakresie wykonywania przedmiotu umowy. W oparciu o otrzymaną z Urzędu Statystycznego klasyfikację usługi, zdaniem Spółki przedmiotowe czynności stanowią usługę pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniu 67.13.10-00.10 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako "usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów". Spółka zwraca się z pytaniem dotyczącym zwolnienia w opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług opisanych we wniosku usług. Jednocześnie zadaniem Spółki świadczenie powyższych usług korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 8 ust. 3 tej ustawy stwierdza, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Dodatkowo należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podstawowa podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług zwolnionych pozycja nr 3 załącznika nr 4 do ustawy wymienia usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku Spółki z dnia 27.03.2006 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż świadczenie opisanych usług korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku (w szczególności dostarczonej klasyfikacji świadczonych usług) i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.