Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/134/KA
z 27 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/134/KA
Data
2006.03.27
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
obiekt kulturalny
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
programy
stawka preferencyjna podatku
teatr
usługi związane z kulturą
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku (bądź zwolnienie) należy stosować przy sprzedaży programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem, zaliczanej zgodnie z klasyfikacją statystyczną do grupowania PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych"?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Teatru z dnia 27.12.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie w jakim wniosek dotyczył stawki opodatkowania bądź zastosowania zwolnienia przy sprzedaży programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem, zaliczanej zgodnie z klasyfikacją statystyczną do grupowania PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście p o s t a n a w i a uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe. Uzasadnienie Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W przedmiotowym podaniu Teatr podał informację, iż jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach swojej działalności świadczy usługi w zakresie kultury polegające na organizacji i wystawianiu spektakli teatralnych sprzedawanych w formie biletów a także za opłatą zryczałtowaną na rzecz agencji. Ponadto Teatr prowadzi sprzedaż programów i plakatów, wypożycza stroje, wynajmuje scenę wraz z nagłośnieniem i oświetleniem. W związku z licznymi wątpliwościami co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Teatr zwrócił się z następującymi pytaniami: W zakresie piątego z wymienionych pytań Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko, iż sprzedaż programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem, jako usługa zaliczana do grupowania PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", na podstawie poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wys. 7%. Dla potwierdzenia słuszności powyższej klasyfikacji Wnioskodawca załączył trzy opinie Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych, wydanych dla innych teatrów w analogicznych sprawach. Tutejszy organ podatkowy nie widzi powodu, aby kwestionować opinię Urzędu Statystycznego, właściwego w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług. W związku z powyższym przyjęto, iż sprzedaż programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem istotnie mieści się w grupowaniu PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie piątej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe sprawy rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje: Stosownie do z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, oznaczone symbolem PKWiU ex 92 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4), - z wyłączeniem: Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, stawkę podatku w wysokości 7 % stosuje się w odniesieniu do usług rozrywkowych pozostałych oznaczonych symbolem PKWiU ex 92.3 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3) - wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%. Z treści wniosku wynika, że sprzedaż plakatów i programów teatralnych związanych wyłącznie z granym przedstawieniem mieści się w grupowaniu PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz podaną klasyfikację usług, a także załączoną do wniosku opinię Urzędu Statystycznego z dnia 26.04.2006r. znak OK.-5672/KU-98/10-2365/04 można stwierdzić, iż sprzedaż programów teatralnych oraz plakatów stanowi rozszerzenie usługi głównej i jest nierozerwalnie związane ze wstępem na spektakl. Usługi w zakresie wstępu na spektakle zostały wymienione w punkcie 4 w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, co oznacza, że nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym. Na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy usługi w zakresie wstępu na spektakle związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) podlegają opodatkowaniu stawką 7%. Powyższe dotyczy jednak wyłącznie usług świadczonych na terytorium kraju. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 29.12.2005r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.