Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-17/06
Data
2006.06.12
Autor
Urząd Skarbowy w Rykach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania
Słowa kluczowe
faktura
nabycie wewnątrzwspólnotowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na handlu używanymi maszynami rolniczymi, które kupuje w Szwecji a sprzedaje w kraju. Od dostawców otrzymuje różne dokumenty potwierdzające zakup, a mianowicie: ”FAKTURĘ”, „RAKNING” lub „KVITTENS”. Jeżeli na w/w dokumentach podany jest numer świadczący o tym, że dostawcą jest podatnik od wartości dodanej, wówczas taką transakcję strona uznaje za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Czy postępowanie i stanowisko podatnika jest słuszne?
UZASADNIENIE Stan faktyczny oraz stanowisko podatnika: 1. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na handlu używanymi maszynami rolniczymi, które kupuje w Szwecji a sprzedaje w kraju. Od dostawców otrzymuje różne dokumenty potwierdzające zakup, a mianowicie: ”FAKTURĘ”, „RAKNING” lub „KVITTENS”. Jeżeli na w/w dokumentach podany jest numer świadczący o tym, że dostawcą jest podatnik od wartości dodanej, wówczas taką transakcję strona uznaje za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Dokumenty o nazwie „FAKTURA” zwykle zawierają wszystkie elementy typowej faktury, dokumenty o nazwie „RAKNING” bardzo często nie posiadają numeru, natomiast dokumenty o nazwie „KVITTENS” w ogóle nie posiadają numeru, często pełnych danych dostawcy, a czasem też daty. „FAKTURY” otrzymuje głównie od firm, a „RAKNING” i „KVITTENS” zarówno od firm jak i od rolników. 2. Dokumenty o nazwie „FAKTURA” i „RAKNING” podatnik traktuje jak fakturę, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług i ustala obowiązek podatkowy zgodny z datą tego dokumentu. Natomiast dokumenty o nazwie „KVITTENS” traktuje jak dowód zapłaty a nie fakturę i w związku z powyższym obowiązek podatkowy ustala na 15-ty dzień miesiąca następujący po miesiącu dokonania dostawy. Zapytanie: Czy postępowanie i stanowisko podatnika jest słuszne? Stanowisko organu podatkowego: Ad. 1 Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004r. ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że: - nabywcą towarów jest podatnik o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary maja służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, -dokonującym dostawy jest podatnik o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, lub podatnik podatku od wartości dodanej. Pan X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE, czyli podmiotem zidentyfikowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z powyższym w przypadku dokonania nabycia towarów (maszyn rolniczych) w Szwecji - państwa członkowskiego Unii Europejskiej, od podatnika podatku od wartości dodanej i wysłania lub przetransportowania tych towarów na terytorium Polski należy uznać, że Strona dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (o ile nie wystąpią wyłączenia określone w art. 10 ww. ustawy o podatku VAT).Natomiast brak na dokumencie nabycia numeru świadczącego o tym, że dostawcą jest podatnik od wartości dodanej, zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie oznacza, że dana transakcja nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Istotne jest czy dostawca towarów traktuje przedmiotową transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zasady opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, tj. nabycie wedle stawki właściwej dla danego towaru, zaś dostawa co do zasady wedle stawki 0% (zwolnienie z prawem odliczenia) powoduje, że podatek z tytułu danej czynności faktycznej (którą jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, u jednego kontrahenta stanowiące wewnątrzwspólnotowe nabycie, zaś u drugiego odpowiednio wewnątrzwspólnotową dostawę) jest faktycznie rozliczany przez nabywcę w państwie, do którego towary zostały ostatecznie przemieszczone.Dlatego też w ocenie organu podatkowego, podatnik dokonując nabycia towarów w Szwecji, nie może definiując czy dana transakcja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie kierować się wyłącznie przesłanką czy na dokumencie nabycia wpisany jest numer identyfikujący dostawcę jako podatnika podatku od wartości dodanej. Tym bardziej, że w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych większe znaczenie ma posługiwanie się numerem podatnika VAT UE przez nabywcę towarów. Podatnik będący nabywcą towarów, podając kontrahentowi z innego państwa członkowskiego swój numer VAT UE, identyfikujący go dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, gwarantuje, że dana dostawa zostanie opodatkowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co pozwala na stosowanie stawki 0% wobec odpowiadającej mu czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy. Ad. 2Odnośnie obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu wydano w dniu 12.06.2006r. odrębną interpretację nr PP/443-17A/06.
|