Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423-66/06/AB
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423-66/06/AB
Data
2006.05.25


Referencje


Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
koszty uzyskania przychodów
przekazanie nieodpłatne
wartość początkowa


Pytanie podatnika
czy Spółka może uznać za koszt uzyskania przychodów wydatki poniesione na infrastrukturę zewnętrzną w momencie przekazania jej nieodpłatnie miastu


P O S T A N OW I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku X Sp. z o.o. z dnia 7 marca 2006r. (data wpływu 09.03.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 20.10.2005r. Spółka zakupiła prawo użytkowania wieczystego nieruchomości w Jeleniej Górze składającej się z trzech działek wraz z prawem własności budynków, które mają zostać tam wybudowane. Jak wynika z treści załączonej do wniosku umowy sprzedaży, na części zakupionej nieruchomości stoi budynek kubaturowy w stanie surowym, zamkniętym wraz z rozpoczętymi pracami wykończeniowymi i instalacyjnymi. Budynek przeznaczony zostanie na market wielobranżowy. Zgodnie z par. 1 ust. 3 umowy sprzedaży, Spółka zakupiła również 70% robót w toku, związanych z infrastrukturą zewnętrzną budynku obejmującą łącznik drogowy, skrzyżowanie i roboty sieciowe zewnętrzne. Zgodnie z w/w umową, Podatnik został zobowiązany do zakończenia we własnym zakresie i na własny koszt robót związanych z budową w/w infrastruktury zewnętrznej, a następnie do przekazania jej nieodpłatnie na rzecz Miasta Jelenia Góra oraz na rzecz właściwych zarządców i podmiotów. Na podstawie umowy zawartej z YSp. z o.o. Sp. k., zostały zrealizowane prace budowlane budynku przeznaczonego na prowadzenie marketu wielobranżowego. W/w budynek został przekazany do użytkowania w dniu 05.12.2005r. wraz z infrastrukturą zewnętrzną. Amortyzację inwestycji rozpoczęto w miesiącu następnym po oddaniu budynku do użytkowania. Zdaniem Podatnika, nakłady poniesione na budowę infrastruktury są kosztem uzyskania przychodu w momencie nieodpłatnego przekazania jej miastu, ponieważ mają ścisły związek z przychodami Spółki. Konieczność ich poniesienia wiąże się z interesem gospodarczym Spółki umożliwiającym funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest nieprawidłowa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zrealizowała inwestycję w postaci budowy marketu wielobranżowego. Dążąc do zapewnienia normalnego funkcjonowania marketu wybudowała drogę umożliwiającą dojazd do marketu wraz z robotami sieciowymi zewnętrznymi. Zgodnie z umową sprzedaży, Podatnik zobowiązał się do zakończenia robót budowlanych związanych z infrastrukturą zewnętrzną i przekazania jej nieodpłatnie na rzecz Miasta Jelenia Góra oraz na rzecz właściwych zarządców i podmiotów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. - Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatki na:a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.Wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Wydatki, o których mowa w powołanym powyżej art. 16 ust. 1 pkt 1, należą do katalogu wydatków, których nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, gdyż dotyczą one środków trwałych, które służą osiąganiu przychodów przez wiele lat. W związku z tym, wolą ustawodawcy, wydatki dotyczące środków trwałych powinny być również rozliczane w dłuższym okresie czasu, stąd kosztem uzyskania przychodów jest zużycie tych środków mierzone amortyzacją dokonywaną zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, wydatki poniesione na budowę infrastruktury zewnętrznej mają niewątpliwie związek z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą. Jednocześnie, jako nakłady poniesione na infrastrukturę zewnętrzną, pozostają nierozerwalnie związane z inwestycją główną, a co za tym idzie – zgodnie z zapisem art. 16g ust. 1 pkt 2 oraz art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – winny powiększać wartość początkową środków trwałych składających się na market wielobranżowy, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. Natomiast kosztem wytworzenia środka trwałego są, zgodnie z art. 16g ust. 4 w/w ustawy, wydatki pozostające w bezpośrednim związku z wytworzeniem środka trwałego, tj. wartość (w cenie nabycia) zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Inne koszty dające zaliczyć się do wartości wytworzenia środków trwałych, powołane w wyżej cytowanym art. 16 g ust. 4 ustawy, nie zostały zdefiniowane przez ustawodawcę. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu, do kosztów tych należy zaliczyć wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i podjęciem inwestycji, jak również warunkujące oddanie inwestycji do użytkowania. W przedmiotowej sprawie są to m.in. koszty poniesione na tzw. „infrastrukturę zewnętrzną”, która na podstawie odrębnych przepisów pozostaje w zarządzie właściwych jednostek samorządu terytorialnego lub innych właściwych podmiotów, o ile poniesienie wydatków na ten cel przez Spółkę znajduje uzasadnienie w zawartych umowach lub wydanych decyzjach administracyjnych.

Odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16h pkt 1 w/w ustawy, dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie nie można zgodzić się ze stanowiskiem Podatnika, że wartość nakładów poniesionych na budowę infrastruktury zewnętrznej stanowi koszty uzyskania przychodów w dacie nieodpłatnego jej przekazania na rzecz Miasta Jelenia Góra oraz na rzecz właściwych zarządców i podmiotów. Wydatki te, jako nierozerwalnie związane z inwestycją główną (budynkiem przeznaczonym na market wielobranżowy), stanowią element jej wartości początkowej. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik ma możliwość zaliczenia w koszty podatkowe wydatków związanych m.in. z wytworzeniem we własnym zakresie środka trwałego w przypadku, w którym nastąpi odpłatne zbycie tego środka trwałego. Biorąc pod uwagę, że w przedmiotowej sprawie następuje nieodpłatne przekazanie elementów infrastruktury wytworzonych w wyniku poniesionych wydatków, brak jest podstawy prawnej do zaliczenia wydatków na ich wytworzenie do kosztów uzyskania przychodów w dacie nieodpłatnego przekazania właściwym jednostkom.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj