Interpretacja Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej
pp/443-43/06
z 16 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
pp/443-43/06
Data
2006.08.16



Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Zakres przedmiotowy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
promocja
zakup towarów


Pytanie podatnika
Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym i detalicznym mieszankami paszowymi dla zwierząt. Od swojego głównego dostawcy towarów handlowych w ramach promocji przy zakupie 10 ton określonego towaru otrzymała jedną tonę tego towaru, za którą zapłaciła 1 złotówkę. Podatniczka pyta czy w przedstawionej sytuacji z tytułu otrzymania 1 tony towaru po obniżonej cenie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług (VAT).Według podatniczki w przypadku otrzymania 1 tony towaru o którym mowa w pytaniu, nie powstaje obowiązek naliczenia podatku VAT od wartości otrzymanego towarów.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2) eksport towarów,
3) import towarów,
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z definicji zawartej w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem a w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Jednakże w myśl ust. 3 cytowanego art. 7 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Sprzedaż premiowa jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Celem zastosowania premii jest zatem uatrakcyjnienie sprzedaży, prowadzące w konsekwencji do pozyskania nowych klientów bądź zwiększenia dokonanych przez nich zakupów, co w istocie wypełnia pojęcie reklamy.
Podatniczka zakupiła u dostawcy towar handlowy, który w ramach uatrakcyjnienia sprzedaży, promocji itp. udzielił tzw. promocyjnego rabatu, polegającego na znacznym obniżeniu ceny towaru handlowego stosując „sprzedaż za 1 złotówkę” .
Należy zauważyć, że kontrahent podatniczki ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje, /np. prowadzenie akcji promocyjnej - „kupisz 10 szt., jedenasta za złotówkę”/. Podobne obowiązki spoczywają na podatniczce.
Należy jednak wyraźnie zaznaczyć , że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności .
Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

Reasumując zakup towarów handlowych po cenie obniżonej w ramach tzw. rabatu nie powoduje obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Podstawą opodatkowania będzie obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów wykazana na fakturze VAT / art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 ustawy z marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz 535 / przy zachowaniu warunków podanych wyżej.
Zatem stanowisko Podatnika zawarte w zapytaniu jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj