Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
pp/443-43/06
Data
2006.08.16
Autor
Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Zakres przedmiotowy
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
promocja
zakup towarów
Pytanie podatnika
Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym i detalicznym mieszankami paszowymi dla zwierząt. Od swojego głównego dostawcy towarów handlowych w ramach promocji przy zakupie 10 ton określonego towaru otrzymała jedną tonę tego towaru, za którą zapłaciła 1 złotówkę. Podatniczka pyta czy w przedstawionej sytuacji z tytułu otrzymania 1 tony towaru po obniżonej cenie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług (VAT).Według podatniczki w przypadku otrzymania 1 tony towaru o którym mowa w pytaniu, nie powstaje obowiązek naliczenia podatku VAT od wartości otrzymanego towarów.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, 2) eksport towarów, 3) import towarów, 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z definicji zawartej w art. 7 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem a w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części. Jednakże w myśl ust. 3 cytowanego art. 7 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Sprzedaż premiowa jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Celem zastosowania premii jest zatem uatrakcyjnienie sprzedaży, prowadzące w konsekwencji do pozyskania nowych klientów bądź zwiększenia dokonanych przez nich zakupów, co w istocie wypełnia pojęcie reklamy. Podatniczka zakupiła u dostawcy towar handlowy, który w ramach uatrakcyjnienia sprzedaży, promocji itp. udzielił tzw. promocyjnego rabatu, polegającego na znacznym obniżeniu ceny towaru handlowego stosując „sprzedaż za 1 złotówkę” . Należy zauważyć, że kontrahent podatniczki ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje, /np. prowadzenie akcji promocyjnej - „kupisz 10 szt., jedenasta za złotówkę”/. Podobne obowiązki spoczywają na podatniczce. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć , że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności . Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku. Reasumując zakup towarów handlowych po cenie obniżonej w ramach tzw. rabatu nie powoduje obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Podstawą opodatkowania będzie obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży towarów wykazana na fakturze VAT / art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 ustawy z marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz 535 / przy zachowaniu warunków podanych wyżej. Zatem stanowisko Podatnika zawarte w zapytaniu jest prawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
|