Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-246/06/US
z 27 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-246/06/US
Data
2006.04.27



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie
przekazanie rzeczy
umowa zlecenia
usługi marketingowe


Pytanie podatnika
Czy towary przekazywane nieodpłatnie w ramach świadczonej usługi marketingowej podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
Tożsamy z
1472/RPP1/443-249/2006/US


POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 13.02.2006r. (data wpływu do tutejszego urzędu 14.02.2006r), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowegopostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIEZ przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej z kontrahentem zagranicznym świadczy na jego rzecz usługi marketingowe, które mają na celu zwiększenie sprzedaży jego produktów w Polsce. Spółka w ramach umowy zobowiązana jest do:#61485; publikowania i dystrybucji informacji o produktach, #61485; promowania i reklamowania produktów w prasie specjalistycznej, wśród osób uprawnionych do przepisywania leków oraz zajmujących się dostarczaniem produktów farmaceutycznych,#61485; dystrybucji próbek produktów oraz materiałów reklamowych, informacyjnych i promocyjnych, #61485; organizowania i sponsorowania targów, sympozjów itp.,#61485; promowania wizerunku i znaku handlowego kontrahenta w Polsce oraz rozwijania i wdrażania kampanii reklamowych na rzecz kontrahenta w Polsce.Wykonując powyższe zobowiązania wynikające z zawartej umowy, Podatnik dokonuje zakupów towarów, wydawanych następnie nieodpłatne w ramach świadczenia usług marketingowych. Są to m.in.:#61485; materiały drukowane (ulotki, czasopismo specjalistyczne, materiały informacyjne o lekach),#61485; gadżety do 100 zł (prezenty dla gabinetów lekarskich, lekarzy, aptek; np. fartuchy, rękawice higieniczne, torby do notebooków, materiały biurowe),#61485; darowizny o wartości ponad 100 zł (towary dla szpitali, zakładów opieki zdrowotnej, np. komputery),#61485; artykuły spożywcze nabywane np. na spotkania z lekarzami, prezentacje leków. W ramach świadczonych usług reklamowych Spółka nabywa też usługi obce (np. bilety do kina, teatru) i przekazuje je bezpłatne ich ostatecznym odbiorcom.Powyższe czynności nie mają na celu reklamy ani promocji działalności Strony. Jedynym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów zagranicznego kontrahenta w Polsce, przy czym to nie Spółka, lecz inne podmioty prowadzą dystrybucję i sprzedaż tych produktów. Z tytułu świadczenia ww. usług Strona otrzymuje wynagrodzenie obliczone na podstawie kwoty kosztów rzeczywiście przez nią poniesionych w związku ze świadczonymi usługami, powiększonej o marżę w wysokości 5%. Co miesiąc Podatnik wystawia faktury z naliczonym podatkiem VAT, określając zryczałtowaną kwotę kosztów swojej działalności reklamowej, powiększając ją o 5% marżę. Natomiast kwartalnie wystawiana jest faktura korygująca kwotę wynagrodzenia ustalonego w powyżej określony sposób, do kwoty faktycznie poniesionych kosztów, z uwzględnieniem marży. Spółka dokonuje również odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług, które następnie przekazywane są ostatecznym odbiorcom. Zdaniem Podatnika opisane powyżej działania nie podlegają opodatkowaniu, ponieważ nie mogą być traktowane jako czynności wymienione w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Strona argumentuje swoje stanowisko faktem odpłatnego charakteru wykonywanych czynności (otrzymuje wynagrodzenie za usługę, w ramach której następują przekazania towarów). Zdaniem Spółki opodatkowaniu podlega tylko świadczona przez nią odpłatnie usługa. Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (…),2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.W myśl art. 8 ust. 2 jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (…) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z tymi usługami. Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów oraz usług w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Nie dochodzi do przekazania towarów ani do świadczenia usług bez wynagrodzenia, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj